InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Erfafscheiding: de betonschutting

Erfafscheiding: de betonschutting

Er zijn heel veel mogelijkheden om de privacy in uw tuin te waarborgen. Een daarvan is de betonschutting. Dat er tegenwoordig met betonschuttingen heel veel mogelijkheden zijn, kunt u in dit artikel lezen en zien.

De betonschutting.

Iedereen kent wel de traditionele betonschutting, die al van voor de oorlog stamt. Die bestaat uit stevige betonnen palen waartussen de vlakke platen beton geplaatst worden. De palen gaan zo'n 60 a 80 cm. de grond in en kunnen indien gewenst, voor de extra stevigheid, in de cement gezet worden. Indien juist geplaatst gaan betonschuttingen tientallen jaren mee. Buiten de bekende grijze kleur, is deze tegenwoordig ook in een bruine of donkergrijze (antraciet) tint verkrijgbaar.

Verder zijn er veel variaties mogelijk die, hoewel ze afstammen van die standaard betonschutting, er vanwege een andere structuur of door een speciaal motief, direct weer heel modern uit zien. Ook zijn er diverse kleuren mogelijk, afhankelijk van het door u gekozen motief.

Het betonnen vlechtscherm

Dit is een betonschutting met een vlechtwerkmotief, zoals die er al jaren in echt hout geleverd worden. Met dit verschil dat deze betonnen vlechtschermen tien maal zo lang mee zullen gaan. Ze zijn in diverse kleuren te verkrijgen.
Ook de toogschermen, aan de bovenzijde afgerond, zijn er in beton te verkrijgen.

Betonschutting met steenmotief

Bij deze variant zijn de betonplaten voorzien van een steenmotief met een regelmatig terugkerend patroon. Het geeft enigszins het idee dat er een gemetselde muur als afscheiding in uw tuin staat. Hierbij zijn diverse steenkleuren mogelijk.

Deze betonnen schutting is een mogelijk alternatief voor een gemetselde muur. U hoeft er geen fundering voor aan te leggen en ze gaan bijna net zo lang mee als een gemetselde muur. Uiteraard is de betonschutting vele malen goedkoper dan de gemetselde versie.
Ook kunt u kiezen voor de schutting met een wild verband motief. Het lijkt dan meer op een muur, met een meer natuurlijk uiterlijk.

De stenen zijn hier telkens van een ander formaat. Zelfs de betonpalen worden in hetzelfde steenmotief geleverd en zelfs bovenop de platen komt een rand die op echte stenen lijken. Hier zijn ook weer een aantal varianten in te kiezen. De te verkrijgen kleuren zijn betongrijs, zandgrijs, lichtbruin en bruin.

Betonschutting met houtmotief

Bij de houtmotief schutting lijkt het net of er houten panelen op elkaar gestapeld zijn, zoals bij een traditionele houten schutting. Wel uiteraard met de lange levensduur van een betonschutting en in diverse houtkleuren te leveren.

Nieuwe ontwikkelingen en uitvoeringen

Op het gebied van betonschuttingen worden er de laatste jaren veel nieuwe uitvoeringen verzonnen. Afhankelijk van de fabrikant kan er ook meestal uit diverse kleuren gekozen worden, dus voor elk wat wils.

Houdt u echter meer van natuurlijke afscheidingen, dan is ook de combinatie van betonnen palen mogelijk, een betonnen grondplaat die gedeeltelijk ingegraven wordt en een houten scherm daartussen. Deze combinatie heeft een lange levensduur, maar die haalt het zeker niet bij een schutting van louter beton.

Uw plaatselijke leverancier kan u uitgebreid informeren over de mogelijkheden en kosten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat kost het plaatsen van een schutting?De kosten voor het inrichten van de tuin wordt vaak onderschat. Een schutting plaatsen kan een dure klus zijn die veel m…
Buren met schuttingen, bomen en struiken en uw rechtenDe meeste Nederlanders wonen op een kleine ruimte bij elkaar met doorgaans ook kleine tuinen. Omdat wij zeer op onze pri…
Geschillen met de buren voorkomenMet uw buren kunt u beter geen ruzie hebben. Door verschillende oorzaken kunnen er echter eenvoudig geschillen ontstaan.
Klimplanten in de tuinKlimplanten brengen hoogte aan in de tuin. Ze kunnen worden gebruikt om een schutting, schuurtje of een muur te laten be…
Privacy in je tuin, welke soorten tuinafscheiding zijn er?Privacy in je tuin, welke soorten tuinafscheiding zijn er?Wie een tuin heeft, weet hoe prettig zo'n tuin kan zijn. Een plekje om heerlijk en ongestoord van de buitenlucht te geni…
Bronnen en referenties
  • Foto's Kruit Systeembouw b.v. Nederweert
  • Foto's Henson Systeembouw Eindhoven

Reageer op het artikel "Erfafscheiding: de betonschutting"

Infoteur: Berrie_van_mier
Laatste update: 29-11-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Erfafscheidingen
Schrijf mee!