InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Buren met schuttingen, bomen en struiken en uw rechten

Buren met schuttingen, bomen en struiken en uw rechten

De meeste Nederlanders wonen op een kleine ruimte bij elkaar met doorgaans ook kleine tuinen. Omdat wij zeer op onze privacy zijn gesteld omringen wij deze tuinen graag met hoge schuttingen. Moet u meebetalen aan een dergelijke erfafscheiding, hoe hoog mag deze zijn en wat kunt u ertegen doen indien u het er niet mee eens bent of er overlast van heeft. Kortom wat zijn uw rechten.

Schuttingen en andere erfafscheidingen

Indien u graag rustig en zonder inkijk in uw tuin wilt zitten zult u uw terrein moeten afbakenen door bijvoorbeeld een schutting of een muur. Een erfafscheiding is in principe elke waarneembare vorm van afpalingstekens tussen een tweetal percelen. Dit kunnen dus paaltjes zijn, een schutting, een haag of een stenen muur.

Eerst zult u altijd eerst moeten nagaan of voor de erfafscheiding die u in gedachte heeft een bouwvergunning nodig is. Ook zult u moeten gaan bepalen waar deze schutting komt te staan. U kunt ervoor kiezen de schutting
  • Geheel op eigen terrein te plaatsen
  • Precies op de grens van uw tuin en de tuin van de buren te plaatsen. In dit geval wordt de erfafscheiding mandelig

Schutting op eigen terrein

In dit geval behoort de schutting volledig aan u toe, u moet dan ook zelf volledig de kosten van de schutting voldoen. Uw buren hebben geen recht om aan uw schutting te komen door er bijvoorbeeld spijkers in te slaan of planten aan op te hangen zonder uw toestemming, de schutting te verven of er zelfs maar iets tegen aan te plaatsen. Als uw buren zich niet kunnen vinden in uw keuze van erfafscheiding kunnen zij altijd op hun eigen stuk tuin een andere schutting plaatsen die hun meer zint. Zoals gezegd zijn de kosten van een dergelijke schutting volledig voor uw rekening en ook de kosten van het onderhoud zijn voor u, u bent echter niet verplicht de schutting te onderhouden.

Mandelige schutting

In dit geval wordt de schutting precies op de grens van twee percelen geplaatst. De bewoners van beide percelen moeten hiervoor instemmen met de schutting dus indien u hiervoor plannen heeft zult u vooraf met uw buren moeten overleggen. Gevolg van een dergelijke schutting is dat zowel u als uw buren eigenaar worden van deze afscheiding. Dit houdt in dat u samen de kosten van de aanleg en de kosten van het onderhoud, vervanging en eventuele reiniging moet delen. Dit bijdragen in de kosten kan worden afgedwongen indien een van de eigenaars op een later tijdstip niet meer wil bijdragen in de kosten. Indien u de schutting later wilt wijzigen heeft u hiervoor ook weer toestemming van de buren nodig. Uw eigen kant van de schutting mag u wel gebruiken zoals u dit wenst, zo mag u zelf bepalen of en in welke kleur de schutting wordt geverfd, u mag er beplanting tegen aan laten groeien zoals bijvoorbeeld een klimop en u mag er plantenbakken aan hangen. Het is overigens altijd verstandig, indien u besluit met uw buren een mandelige schutting te plaatsen, deze afspraken vast te leggen op papier zodat hierover later geen onenigheid meer kan ontstaan.

Staat de erfafscheiding wel op de juiste plaats

Vaak is dit niet zo eenvoudig te bepalen. Tekeningen van het kadaster zullen dan doorgaans uitkomst bieden. De kadastrale grens is in principe gelijk aan de erfgrens, vaak is een tekening van het kadaster opgenomen in een taxatierapport van uw woning en hoeft u deze dus niet opnieuw aan te vragen. Biedt ook de tekening van het kadaster geen uitkomst dan kunt u altijd nog het kadaster verzoeken met een landmeter de erfgrens te laten bepalen. Uitzondering hierop is echter verjaring van het eigendomsrecht. Indien uw buren uw grond 10 jaar (te goeder trouw) of 20 jaar (te kwader trouw) in het bezit hebben gehad dan is de buurman hierdoor automatisch eigenaar geworden van uw grond.

Bomen, heggen en andere beplantingen

Bomen, heesters en heggen mag u niet zomaar tegen de erfgrens aan plaatsen, tenzij u met uw buurman overeenkwam een heg als erfafscheiding te gebruiken. Voor dergelijke beplanting gelden de volgende regels:
Bomen moeten minimaal 2 meter uit de erfgrens met buren worden geplant
Hagen, coniferen, heggen en heesters moeten minimaal 50 centimeter uit de erfgrens met buren worden geplant.
Indien u zich niet aan deze regels houdt kunnen de buren de rechter verzoeken een machtiging voor verwijdering van beplanting af te geven. Natuurlijk kunt u wel met uw huidige buren overeenkomen dat zij instemmen met een beplanting dichter bij de erfgrens, eventuele nieuwe bewoners hoeven geen rekening te houden met deze afspraken tenzij deze is vastgelecht bij de notaris en het kadaster. U kunt dus op een later tijdstip alsnog problemen krijgen.

Wortels en overhangende takken

Vele burenruzies zijn al ontstaan door overhangende takken. Indien u hiermee een probleem heeft kunt u de buren verzoeken de takken te verwijderen. Zij zijn verplicht dit te doen, doen zij dit niet dan heeft u zelf het recht de takken te verwijderen maar u mag hierbij niet het erf van de buren betreden. Wortels mag u altijd doorzagen en verwijderen.

Wetsartikelen waarin uw rechten zijn vastgelegd

Uw rechten met betrekking tot schuttingen zijn vastgelegd in boek 5 van het burgerlijk wetboek, artikel 43 tot en met 69. De precieze inhoud kunt u nalezen op www.wetten.nl. Het betreft hier echter zogenaamd regelend recht. Dit wil zeggen dat u door het maken van afspraken met uw buren kunt afwijken van de regels zoals vastgelegd in het burgerlijk wetboek. Zoals eerder gesteld is het wel verstandig deze afspraken schriftelijk vast te leggen zodat beide partijen hierover in de toekomst geen onenigheid kunnen krijgen.
Gerelateerde artikelen
Regels voor plaatsen schutting of scheidsmuurRegels voor plaatsen schutting of scheidsmuurEen schutting plaatsen lijkt een eenvoudige handeling, maar er zijn toch enkele regels die in acht genomen moeten worden…
Geschillen met de buren voorkomenMet uw buren kunt u beter geen ruzie hebben. Door verschillende oorzaken kunnen er echter eenvoudig geschillen ontstaan.
Tips voor klusjes in de tuinEen mooie tuin moet niet alleen een lust zijn voor het oog, maar ook een plek om feest te vieren, te werken en ongestoor…
Plaatsen van een schuttingPlaatsen van een schuttingHet plaatsen van een schutting in uw tuin hoeft niet heel duur te zijn. Er zijn verschillende voordelen aan het plaatsen…
Wat kost het plaatsen van een schutting?De kosten voor het inrichten van de tuin wordt vaak onderschat. Een schutting plaatsen kan een dure klus zijn die veel m…
Bronnen en referenties
  • http://www.wieringa-advocaten.nl/nlblawg.php?id=474 http://www.hetjl.nl/hetjl/templates/themaart.jsp?versionId=null&pageId=486&nodeId=15&languageId=1 http://www.alkmaar.nl/gemeente/webcms/site/gemeente/product/stadsont/bouwen/files/223.pdf http://www.bouwhelp.nl/vraag/7774_bouwen_erfafscheiding_op_mandelige_scheidsmuur http://www.verstappengoossens.nl/burenrecht/burenrecht.htm http://www.eemnes.nl/gemeente/erf.htm http://www.wetwegwijzer.bibliotheek.nl/ http://www.neerlandstuin.nl/ http://www.wstbeekendonk.nl/

Reageer op het artikel "Buren met schuttingen, bomen en struiken en uw rechten"

Reacties

Jeanne Soeters, 07-10-2019 20:35 #114
We hebben een schutting die bekleed is met klimop.
Nu is de huisbaas van de buren bij mijn dochter geweest, om te vragen of de klimop verwijderd kan worden ivm ongedierte.
De klimop is verwijderd, maar die loopt door naar de schuurtjes van 4 woningen verder.
Moet mijn dochter daar nu ook voor zorgen dat die verwijderd wordt, want die gaan nu ook dood.

Iris Ankerman, 18-07-2019 11:40 #113
Dank u voor de duidelijke uitleg.ik heb een vraag; mijn buurman heeft zelf gedurende mijn afwezigheid op de afscheiding een schutting gezet. mijn heg op duidelijk 50cm afstand is door hem volledig kaal geknipt ook elders in de voortuin het gevolg een groot gedeelte is nu dood. hij is dus in mijn tuin gaan staan om dat te doen. ik ben bezig het op te ruimen en iets te bedenken om het kale stuk schutting aan te kleden. hij hangt iedere
keer over zijn schutting om te kijken wat ik doe in mijn eigen tuin. het commentaar is ; ik mag niets planten dat tegen zijn schutting aankomt en moet maar weer een nieuwe heg planten op 50 cm afstand. geen draden spannen voor wat dan ook etc. mijn vraag aan u is; Wat zijn mijn rechten in dit vreemde geval. Ik wil heel graag groen in het kale gedeelte bij mijn terras.
Hartelijk dank vast voor uw aandacht, Iris

B. G. de Leeuw, 30-06-2019 13:42 #112
Geachte lezer.
Ik heb een geschil met me buurman. Die heeft in zijn tuin tegen mijn muur van mijn huis een hedera groeien. Leuk voor hem maar me muur blijft vochtig en die plant groeit overal in hij zit al onder me pannen van me dak. Dan heeft die deze door laten groeien langs zijn schutting met een bruidssluier er door heen, die nu elke keer over mijn schutting heen groeien. Ik denk dat u uit deze tekst begrijpt dat ik dit niet graag wil. Zowel muur als over de schutting. Vriendelijk gevraagd of die het van me muur weg wil halen en bij de schutting kort wil houden. Maar krijg altijd een boos neen. Nu is mijn vraag wat zijn mijn rechten en die van me buurman.
Dank vast voor u aandacht.
Met vriendelijke groet
B.G de Leeuw

Janneke, 30-06-2019 13:30 #111
Ruim 20 jaar geleden hebben we met onze toenmalige buren een coniferen haag laten planten op de erfgrens en omdat wij dit achteraf niet mooi vonden hebben wij een schutting en klimplaten aan onze kant gezet. Nu hebben onze buren tijdens onze vakantie de coniferen en onze schutting en hedera haag zonder overleg met ons verwijderd en op drie centimeter van de erfafscheiding in hun tuin een nieuwe schutting geplaatst die aan onze kant is afgewerkt met zwart vijverdoek, wat wij niet erg kunnen waarderen. Onze platen zijn platgetrapt en de aannemer liep in onze tuin om de palen te heien. Al met al een vervelende kwestie. De buurman heeft nu aan geboden om de helft van de kosten(€ 2000,-) te betalen om het aan onze kant met eenvoudig hout af te laten timmeren. Is dit een redelijk voorstel?

Theo van Soerland, 09-01-2019 17:14 #110
In onze poort waar 4 huizenbezitters gebruik maken liggen veel er kapotte tegels. Ik ben 90 jaar en ben bang om te vallen. Ik heb al een keer mijn pols gebroken. De buren willen niet helpen wat nu?

Miranda, 08-11-2018 07:44 #109
De buren hebben een schutting geplaatst op de erfgrens. Zij hebben een koophuis wij huur.
Mogen zij wel bomen aan hun kant zetten, pal tegen de schutting?

T. Hennekes, 08-02-2018 18:49 #108
Mogen de buren de schutting ook verven als ze niet meebetaald hebben?

Curly, 25-01-2018 12:50 #107
Wat als de buren hout en/of palen met een lengte van 3 meter tegen het hek zetten? Is dat toegestaan?

Paula, 01-09-2017 16:34 #106
Mijn buren zijn de achtertuin aan het opknappen, waar ik geen probleem mee heb. De verstandhouding is van hun zijde slecht.
Nu laten ze ook verlichting aanleggen ook geen probleem. Maar de kabel loopt nu tussen de bovenzijde van de schutting. Tussen de lamellen door. Daar kijk ik nu tegen aan dus de kabel ligt nu aan mijn zijden zichtbaar tussendoor geplaatst. Ik heb netjes gezegd dat ik het hier niet blij mee ben en niet altijd tegen die kabel aan wil kijken. Mag dit wel? De schutting is gezamenlijk bezit en geplaatst via de kadaster lijn. Er is totaal niets overlegd net als bij haar voortuin. Graag uw antwoord hier op.
MVG Paula

Ad Hardenberg, 28-08-2017 21:13 #105
Ik heb de heg van de buren afgeknipt op 1,80 meter. Zij zijn boos en ik ben blij.

Pascale Vleminckx, 27-08-2017 22:13 #104
Mijn buren hebben vlak bij mijn schutting een open composthoop en daardoor heb ik last van muizen. Kan dat zomaar?

De Waele, 02-08-2017 06:08 #103
Mijn buur heeft zijn afsluiting (haag) weggenomen, zodat er geen afsluiting meer is tussen beide percelen. Is hij verplicht om een andere afsluiting te plaatsen?

F. Cox, 26-07-2017 20:19 #102
Onze achterbuurten hebben een coniferenhaag en een laurierhaag achter onze schutting staan. Ongeveer 60 cm van onze schutting. Hoe hoog mag die worden? Ze zijn ongeveer 3 meter 50 hoog en haalt bijna alle zon weg zeker nu hij lager komt te staan is dat toegestaan? Hij wil er niks aan doen.

Naamfrans R., 26-07-2017 19:06 #101
Mag ik een schutting van de buren (die duidelijk) op mijn perceel staat, dit in verband met tegels in hun tuin in zijn geheel verwijderen? En zelf een muur metselen op mijn eigen perceel. Met vriendelijke groet Frans r

Mw Meijer, 27-03-2017 10:49 #100
Er is een nieuwe schutting bij mij geplaatst op eigen grond. De oude staat er nog omdat de buren niet mee wilden betalen aan de nieuwe.
Nu is er een plank, tussen de oude schuttingdelen geplaatst en aan mijn kant van de oude schutting vastgeschroefd, terwijl dat ook aan hun kant had gekund. Mag dit?Ik heb dit al schriftelijk laten weten aan de buren.
De oude schutting is mandelig.
Vr.gr. Mw.Meijer
ps het lijkt misschien kinderachtig maar gezien gebeurtenissen in het nabije verleden wil ik graag precies weten wat precies mijn rechten zijn.

John Stevinson, 27-01-2017 18:18 #99
Ik woon in een rijtjeshuis van 5 in een tussenwoning. Nu heeft een van mijn buren, op eigen grond, een schutting geplaatst. So far, so good; echter zijn schutting staat nu wel voor de zijkant van mijn schuur aan hun kant. Met andere woorden, ik kan die zijkant van mijn schuur niet meer onderhouden, immers de schutting van de buren staat er voor.
Ik wil komend voorjaar de schuur opnieuw verven, hoe kan ik die ene zijkant verven als daar een schutting voor staat
Zijn de buren verplicht om:
a) mij toegang te verlenen tot hun tuin en ook om hun schutting tijdelijk te verplaatsen, zodat ik de zijkant van mijn schuur kan schilderen;
b) wie betaalt het tijdelijk ver- en terug plaatsen van de schutting van de buren?

Conny, 11-11-2016 20:22 #98
Onze buren hebben 15 jaar geleden een treurwilg op 50 cm van de erfgrens geplaatst toen was de grond nog niet van ons. Twee jaar geleden hebben we de grond gekocht van de gemeente. We hebben er een tuinhuis en buitenkamer gezet van steen. De treurwilg groeit zeker vier meter over het tuinhuis en de goten liggen hele dagen vol deze kunnen wij steeds schoonmaken. We hebben een jaar geleden gevraagd aan de buren voor de boom uit te doen omdat hij geen twee meter vandaan de scheiding staat. Nee werd er gezegd. Nu staat hun huis te koop en weer hebben wij gevraagd voor hem uit te doen omdat ze gaan verhuizen als het verkocht is, weer word er gezegd geen haar op mijn kop om de boom uit te doen. Wat kunnen wij doen?

Marion, 31-10-2016 20:10 #97
Hallo ik heb een vraag:
Onze toekomstige buren willen geen haag, Portugese laurier die wij als haag hebben geplant op de erfgrens. Omdat wij drie en een half jaar lang geen buren hadden hebben we dit niet kunnen overleggen met de nu toekomstige buren. De aannemer is zonder overleg bezig gegaan met zijn uitvoerende werkzaamheden. Bestemmingplan is veranderd en ze mogen nu op de erfgrens hun carport neer zetten. Nu liggen de wortels bloot en verdrogen en wij zijn bang dat de haag het niet gaat overleven. Wat zijn onze rechten? Dan een tweede vraag: Als wij de haag weghalen zijn we dan verplicht om mee te werken aan een scheidingsmuur terwijl we dit niet willen?

R. Jansen, 26-09-2016 12:57 #96
Mijn buurvrouw heeft een walnotenboom geplaatst op een afstand 40cm van onze schutting zonder met ons te overleggen. Wij wonen in een huurwoning. Wij hebben haar gevraagd om de boom weg te halen, hij wordt 15 meter hoog en 10 meten breed. Maar dat wil zij niet. Hij komt nu al 180 boven de schutting uit. Wat kunnen wij doen nadat de buurtvereniging al bemiddeld heeft en zij er ons via de buurbemiddeling laten weten dat zij niet van plan is om hem te laten verwijderen. Wij zijn mensen van 70 jaar, moeten wij die hier al 38 jaar wonen en zij ongeveer 3 jaar dit maar laten gebeuren? Graag uw reactie.
met vriendelijke groet. R.Jansen

Inge Kuit, 31-07-2016 12:43 #95
Mijn achterburen hebben op eigen terrein een haag geplant. Deze is nu echter meer dan 3 meter hoog, omdat er angst is voor inkijk. Kan ik verwachten dat de haag gewoon teruggesnoeid wordt tot 2 meter? Tot op heden (bijna aug.) is hij niet gesnoeid!

Vr. gr. Inge Kuit

Mario Bisschops, 13-07-2016 16:03 #94
Wij hebben 5 jaar geleden een huis gekocht waarbij onze omheining een laurierhaag is. De nieuwe buren (zij hebben het huis naast ons 3 jaar geleden gekocht) willen dat wij ermee instemmen dat zij de haag tussen onze tuinen laten weghalen. Het is duidelijk te zien dat deze haag hier al heel erg lang staat. Hij is op ons gedeelte geplant, maar omdat zij er al jaren niets aan hebben gedaan, is deze flink hun kant op gegroeid. Voor ons was de haag een belangrijke reden om dit huis te kopen: altijd groen, geen beton of schutting rondom de tuin. De schutting die zij willen zetten is er een van hout in betonnen blokken, met hoog uitstekende betonnen palen, volgens mij hoger dan 2 m.
Zij zeggen nu dat wij niets mogen planten wat dichter dan 1 of 2 m van de grens staat, maar wij hebben niets geplant: het stond er al toen wij het huis kochten. Ook toen zij het huis kochten wisten ze wat er stond!
Wat zijn onze rechten en plichten?

Hartelijke groet,
Mario Bisschops

Ferdi, 21-06-2016 17:17 #93
Mijn buren handelen op marktplaats. Dagelijks komen 5 tot 10 klanten voor de deur. Dit brengt problemen met zich mee zoals verkeerd parkeren en asociaal gedrag richting de rest van de bewoners. Aanspreken heeft tot nu toe geen zin gehad. Wat kunnen wij hiertegen doen? Ik zou de buurvrouw graag willen aanklagen bij belastingdienst.

Jacq, 03-04-2016 16:09 #92
Goedendag,
Onze buren hebben 2 jaar geleden een treurwilg in de tuin gezet. De boom staat wel 2 meter uit de erfgrens maar hij staat op onze zonkant en doordat de tuin schuin loopt zal de boom in de toekomst voor veel overlast kunnen zorgen. De boom wordt meer dan 10 meter hoog en 5 meter breed. Al een gesprek hierover gehad maar ze willen de boom niet verplaatsen naar de andere kant van hun tuin. Daar zou niemand er last van hebben. Ik vraag mij ook af of dit invloed op de waarde van ons huis kan hebben. Ik zou zelf geen huis kopen waar een enorme boom naast staat waardoor je overlast hebt.
Mogen wij eisen dat de buren de boom verplaatsen, nu het nog kan?

Nicole, 13-11-2015 13:58 #91
Hoi,
wij wonen in een koophuis en hebben zelf een uitbouw die aan de tuin van de buurvrouw grenst (zo gekocht). De buurvrouw heeft vorig jaar haar tuin helemaal laten doen erg opgehoogd. Nu hebben wij in de kinderkamer hele erge lekkage. Mijn man is timmerman en we hebben de wanden tot aan het steen eruit gehaald er de hele vloer. We zijn al maanden de verder en de muur blijft aan de kant van de buurvrouw d'r tuin zeiknat. Had mijn verzekering gebeld en die zeggen dat we alleen verzekerd zijn voor lekkage door riool etc. Wat kunnen we doen en waar kunnen we aankloppen?

Mvg

Sandra, 05-08-2015 21:52 #90
Dag,

Onze nieuwe buren hebben tijdens onze vakantie de gezamenlijke schutting geheel ontdaan van alle beplanting. Dit inclusief de door ons geplante planten en dus niet alleen aan hun kant de schutting kaal gemaakt, maar ook onze kant. Verder ook hier en daar wat planten die naar de schutting dreigen te groeien in onze tuin gesnoeid.
Voor de vakantie is er aan ons gevraagd hoe het met de schutting zat. Ik heb hun toen verteld dat het een gezamenlijke schutting is en dat er aan beide zijden beplanting zat. Wat kan ik doen? We kijken nu zo bij hun op het bord, wat moeten ze in onze tuin terwijl wij er niet zijn? Help!

Jl Caris, 20-07-2015 20:13 #89
Tijdens ons afwezigheid heeft de buurman de taxushaag (mandelig) aan zijn zijde geheel gesnoeid. Bij thuiskomst schrokken we ons een hoedje want je kan nu zo bij de buren achter kijken. Wat zijn onze rechten en mag de buurman dit doen. Wij hebben nu in de tuin geen privacy meer want je ziet elkaar gewoon zitten. De onderlinge verhoudingen zijn erg slecht te noemen.

W. Hof, 17-07-2015 21:22 #88
Mag een zitje van de buren boven de omheining van 1.80 cm uitsteken?

Corina, 09-07-2015 13:18 #87
Hallo ik woon in het buitengebied in barneveld. Mijn buurman heeft een hek geplaatst tussen mijn perceel en de zijne van 2 mee hoog, mag dit volgens bronnen niet en is onafgemaakt. Nu heeft hij bomen staan op zijn grond die binnen de 2 meter grens staan en daarnaast hangen ze minstens 4 a 5 meter over het hek op mijn grond. Meneer wenst ze niet te snoeien en wij zijn hun tuinman niet. Ik wil dan ook dat hij ze helemaal weghaalt. De bomen zijn nog geen 20 jaar oud.

Moos, 11-05-2015 19:30 #86
Mijn buurman heeft een schutting geplaatst, tussen onze tuinen. Zijn schutting is van dien aard, dat hij planken heeft gebruikt met een 2 a 3 cm tussen ruimte, zodat hij vanuit zijn tuin door de flinke spleten in onze tuin kijkt. Wat mag ik doen om dien inkijk te verhinderen?

Waslander, 05-05-2015 18:12 #85
Het volgende: wij hebben een vijver van 6 bij 2 meter. De 6 meter ligt aan de erfgrens, 10cm van de schutting.
Onze vraag is: mag dit, of hadden we de vijver verder van de erfgrens moeten aanleggen. Zo ja, hoeveel dan?
Wij kijken uit naar uw advies/reactie.
Bert en Astrid Waslander

Cor van Loenen, 30-03-2015 14:39 #84
Mijn buren hebben een krentenboom in de tuin waarvan een enorme hoeveelheid bloesem vanaf komt en allemaal dan vastgeplakt zit aan mijn tuinmeubels. Deze boom staat naast en boven (takken) mijn tuinhuisje. Deze boom trekt zeer veel houtduiven aan die allemaal op mijn tuinhuisje (singels) poepen waardoor mijn dak aan één kant steeds verrot is en om de paar jaar weer moet vervangen, meebetalen doen ze niet. Hebben ze ook nog bomen en struiken die bijna mijn schutting omduwen vooral als het waait, schutting staat op mijn grond. Wat kan ik hieraan doen?

Danny, 20-03-2015 15:23 #83
Wij willen leibomen plaatsen om zo de inkijk op onze tuin te beperken want onze buurvrouw vindt het erg leuk om te kijken wat wij doen, Aangezien we al een rechtszaak met hun hebben gehad wil ik ze een stap voor blijven om van tevoren te weten wat wel en niet mag en hoe hoog ze mogen zijn i.v.m zonlicht om verwijdering te voor komen.
Graag een reactie.

Tot ziens.

Nicole, 27-02-2015 12:05 #82
Ik heb 6 jaar teug een landelijke woning aangekocht in de Belgische Ardennen.
Mooie tuin met zeer veel bomen! Sinds 2 jaar hebben we nieuwe buren en deze houden niet van de natuur? waarom dan hier komen wonen?
Nu hebben ze me voor de rechtbank getrokken en moeten alle bomen verdwijnen!
De overburen die er al 50 jaar wonen bevestigen dat de bomen er staan sinds 1982!
Op een bepaalde plaats is er een klein bosje gecreëerd en daar zijn de bomen vrij dun van stam maar wel even hoog als de dikke van stam. het gaat voornamelijk over dennen bomen. Kan mijn buur eisen dat de bomen verwijderd worden?
Vriendelijke groeten

Marc, 02-11-2014 11:30 #81
Vraag; Wij hebben een bestaande schutting van hout als erfscheiding met de buren. Omdat het nogal kaal is en de buurman vrij nieuwsgierig is, hadden we gedacht om op een afstand van minstens 50 cm van de schutting Leipeer te laten planten.Graag zou ik willen weten of leipeer als boom beschouwt word. En dus op 2 meter van de erscheiding moet geplaatst worden.

ik hoop hier antwoord op te krijgen.

Eva, 23-10-2014 17:29 #80
Mijn buren hebben vorig jaar de schutting vervangen. Er is nooit gesproken over een bijdrage er is nooit overleg geweest over wat voor soort schutting er geplaatst gaat worden.
Ruim een jaar na dato staat de buurvrouw aan de deur met de vraag waar haar geld blijft, wij zouden haar 1000,00 euro moeten betalen.
Klopt dit? Moet ik nou gaan betalen voor een schutting die ik niet eens zelf heb uitgezocht?

B. Schipper, 07-09-2014 13:12 #79
Wij hebben ongeveer 15 cm binnen de scheidingslijn lage schuttingen geplaatst van 1 meter hoog, deze zijn aan vervanging toe maar de buren hebben aan hun kant er gaas aan vastgemaakt, wij hebben een aantal weken terug al aangegeven dat wij de schutting eruit willen halen en dat zij hun spullen eraf moeten halen, dit hebben ze tot nu toe nog niet gedaan, als zij hun spullen er niet af halen mogen wij dat dan zelf gaan doen? wij hebben de schutting helemaal zelf betaald, het is dus volledig van ons omdat het niet precies op de scheiding staat. ik hoop dat iemand mij een antwoord hierop kan geven wat te kunnen doen, dank je wel.

Gerard, 27-08-2014 14:34 #78
Aangrenzend langs onze tuin ligt gemeentegrond waarop bomen groeien. Deze bomen zijn in de loop der jaren zo groot geworden dat meerdere takken boven ons plat dak hangen. Gevolg is veel loof en eikels op ons platte dak en in de tuin.
Mijn vraag is of de gemeente de bomen zodanig kan/moet snoeien waardoor ik minder of geen last heb van loof en eikels op mijn platte dak.

Ik ben benieuwd naar een reactie.

Naamclaudia, 08-08-2014 04:40 #77
We delen een mandelig schutting met de buren. Voor dat wij er kwamen wonen, hadden zij boven de twee lage schutting delen. Een rooster geplaats en daar klimop tegen aan laten groeien. De zonzijde is aan onze kant, je begrijpt dus wel bij wie de klimop het meeste was. Na 10 jaar was ik het zat en heb er een bijna twee meter hoge schutting op eigen terrein tegen aan geplaast. De buren wilde niet mee doen. Nu heeft hij bij de hoge schutting, tussen de planken en plank gemaakt en daar plank delen op geschroefd. Mag hij zonder vragen een plank plaatsen, precies boven op de erf afscheiding? En vooral mag hij nog eens 50cm klimop laten groeien, bovenop de klimop die er al is en tegen mijn schutting aan?
Mvg, Claudia

A. Nijkamp, 05-07-2014 20:44 #76
Ik heb 12 jaar geleden een schutting geplaatst in mijn tuin met goedkeuring van mijn buurvrouw. ( wel precies op de scheiding)
Nu heb ik sinds kleine 2 jaar nieuwe buren die van alles tegen de schutting zetten, inclusief achter in de punt ( want onze tuinen lopen in een punt uit) een grote trampoline voor hun dochter. Maar dat ding staat zo ver mogelijk naar achteren en tegen de schutting aan, waardoor als hun dochter erop springt mijn hele schutting heen en weer gaat. De schutting heeft wel zijn langste tijd gehad en dat springen verlengt de levensduur van de schutting niet ben ik bang. Snap ook niet dat ze zo'n grote trampoline in een tuintje van hooguit 7 meter lang en breed achter nog geen meter en aan de kamer grenzend hooguit 9 meter breed hebben geplaatst. En dan praat ik nog niet eens over wat hij allemaal aan zijn kant aan de schutting heeft gehangen.
En dan niet te vergeten dat als ze erop springt constant mijn hele huis door kan kijken, wat ze ook doet.
Dus privacy is ver te zoeken.
Wat zijn mijn rechten en wat kan ik hieraan doen, want ik ben bang dat als het zo doorgaat mijn schutting vandaag of morgen echt in elkaar stort.

Mvg. A Nijkamp

Sabine, 21-06-2014 10:30 #75
Onze buren hebben een aantal jaren terug samen met ons lavendels gepland ronde de erfgrens. De lavendels aan hun zijde hebben het inmiddels begeven, die van ons zijn inmiddels uitgegroeid als mooie volle struiken. Omdat ze aan de grote kant zijn, en ja ze hangen over hun zijde, waren we al voornemens ze uit te graven en te verplaatsen.
Sinds enige tijd geleden staan we op kwade voet met deze buren, zij schijnen ons van alles kwalijk te nemen zonder overleg of pogingen tot normale communicatie over hoe of wat, en nee, wij zijn geen aso's, proberen gewoon een normaal leven te leiden, en hebben verder met niemand problemen. Dus jammer maar helaas. Echter, nu heeft boze buurman zonder te vragen "onze" lavendels gesnoeid, m.a.w. precies de helft die over hun kant hangt tot bijna met de grond gelijk gemaakt, dus letterlijk gehalveerd.
Mag dit? En welke stappen kunnen/mogen wij nu ondernemen, want communiceren is blijkbaar geen optie meer…?

Wim ter Horst, 29-05-2014 14:50 #74
Onze buren houden paarden, en de plek waar die paarden hun mest en urine laten gaan( een vaste plek) is op nauwelijks 10 meter van ons huis, we hebben ernstige overlast van niet alleen stank, maar ook van strontvliegen.
In de zomer moeten we de slaapkamerramen dicht houden, hoe warm het ook is.
We hebben er al eens over geklaagd maar de enige reactie was - nogal laconiek - dat we dan maar niet "buiten"hadden moeten gaan wonen.
"Dat hoort nu eenmaal bij het buitenwonen".(sic)
Mijn vraag:
IS dat wel zo?

mvg.
wthvd

G. Adelaar, 20-05-2014 17:53 #73
Mijn buurvrouw heeft een plantaardig van zo n 15 hoog in haar tuin staan, de takken steken zo n drie meter over de schutting, de onderste op 5 m hoogte kan ik nog wel bij, maar bovenin niet, daar moet een hovenier bij komen, maar wie draait voor de kosten op?
Vrgr.Gerard

Louise, 18-05-2014 10:18 #72
Mijn huisje bevindt zich op de 1e etage. De benedenbuurvrouw die haaks op mijn pand woont wil privacy, wat ik op zich prima vindt en heeft een struik geplaatst die inmiddels mij niet alleen het zich op haar tuin ontneemt, maar ook op de tuin erachter en die struik groeit lekker door. Ze had al eerder een elders in de tuin een tak neergezet wat een enorme treurwilg werd, die de buurman direct onder me, na diverse keren vriendelijk vragen en uiteindelijk een aangetekende brief weg heeft gekregen. Aan haar andere kant had ze ook een boom en ik heb haar met die buurman eens ontzettend horen schreeuwen waarna die buurman die boom heeft omgezaagd met een hoop ordinair gedoe. Nu heb ik volgens mij geen rechten, omdat ik op 1 hoog zit, maar hoe kan ik dit oplossen? Ik heb geen zin in ordinair gedoe. De grens waarop de struik staat, deelt ze met mensen die niet om de tuin geven en die ken ik ook niet, dus wil hun eigenlijk hier niet mee lastig vallen.

Gemmy, 10-05-2014 12:54 #71
Mijn buren hebben klimop tegen de schutting gezet en laten dit maar overal heen groeien. Met het gevolg dat ik al een tak in mijn keuken tegen kwam. Ik heb een overkapping die liet ze ook al vol groeien met het gevolg dat mijn dak trim om hoog is komen te staan. Ik heb een verlaagt plafond met stroom erin en dit ook doorgegeven hoe gevaarlijk dit is. Mijn buren wilde het er niet afhalen en toen heb ik het er maar zelf van af gehaald. Nu zijn ze de schutting aan het verhogen tot aan mijn overkapping met het gevolg dat er allemaal klimop tussen kan groeien en ik er niet meer bij kan. Volgens de regels mag een schutting niet hoger zijn als 1 meter 80. Wat kan ik hier aan doen?

Chantal, 21-11-2013 08:44 #70
6 jaar geleden hebben de buren een schutting geplaatst die we samen hebben betaald, dus eigenlijk mandelig hoort te zijn. Maar de schutting staat 7 cm te veel op ons erf. Moeten we hier actie op ondernemen? Omdat je er nu achter komt? Gezien in goede trouw en kwade trouw?

Alvast bedankt,
Met vriendelijke groet,

Chantal

Taeke van der Wal, 17-10-2013 16:50 #69
Achter in onze tuin hebben wij veel hinder van schaduw van de appelboom van de buren. De appelboom is er geplant als een klein boompje maar is uitgegroeid tot een volwassen boom van ongeveer 9 meter en hij wordt alleen maar groter. De boom staat 1 meter van de erf grens en is plus minus 30 jaar oud.
Ik zou graag willen dat de buurman de boom verwijderd, kan ik dat eisen?

Vriendelijke groet, Tvdw

C. H. K., 26-09-2013 10:37 #68
Achter ons huis hebben we (gelijk aan de woning bij het terras) een muur geplaatst als afscheiding. Nu hebben onze buren een soort zonnescherm gekocht (los van de woning) waar ik het hele jaar tegenaan moet kijken. Het is een oud ding en ik heb de buurman al eens gevraagd of hij het op kan bergen in de winter. Hij beweert dat dit onmogelijk is. Nu hebben ze afgelopen week het doek uitgewassen en nu kijk ik tegen een stel oude stangen aan. Het wordt er dus niet beter op. Kan ik hier iets tegen doen of heb ik het maar te accepteren? Volgens mij kan het best opgeruimd worden maar mijn buurman kennende heeft hij er gewoon geen zin in.

Miriam, 12-08-2013 21:15 #67
Ik woon op de onderste verdieping van een flat van 3 hoog. Mijn achterburen heeft een coniferenhaag van wel 7 meter hoog. 5 jaar geleden heb ik gevraagd of de bomen gesnoeid zouden mogen worden omdat ik weinig zonlicht krijg. Nu 5 jaar later en enkele beleefde verzoeken en schriftelijke verzoeken later is er nog niets aan de situatie veranderd. De bomen groeien nog steeds en ik krijg steeds minder zon. Nu wonen de achterburen in een koophuis en hebben ze een gang tussen de flat en hun huis. Het heeft niets met erfgrenzen enzo te maken. Ze zeggen welwillend te zijn, maar komen hun woorden niet na.
Graag zou ik willen weten wat mijn rechten zijn. En ik wil weten of ik er überhaupt iets aan zou kunnen laten doen. Het wekt bij mij erg veel irritatie op en dat gebeurt elk voorjaar, zomer en najaar als ik buiten van de zon wil genieten.
Het neemt zonlicht weg in mijn huis en mijn tuin.
Graag zou ik jullie advies in deze willen.

Resi, 04-08-2013 19:33 #66
Onze buren hebben de gezamenlijke taxushaag aan hun kant tot de grond afgezaagd. We zitten nu bij thuiskomst van onze vakantie met een vernielde haag. Erover praten willen ze niet. Volgens hun mag dit. Maar wij worden met de troep achtergelaten. Hun plaatsen een muurtje tegen de kapotte haag. Deze zal zeker afsterven

Krommendam, 08-05-2013 20:33 #65
Mijn buren hebben enkele bomen van ongeveer 8 meter hoog en een haag van ongeveer 2.50 hoog. Beiden staan on 20 cm van de erfgrens en zorgen voor veel overlast. Wij zijn 3 jaar bezich om ons recht te halen maar steeds krijgen we de belofte dat ze die bomen weg laten halen. Zoals gezecht houden ze ons al jaren aan het lijntje en, de maat is voor ons nu vol. Mijn vraag is hoe kunnen we het beste aanpakken?

A. K., 07-04-2013 13:29 #64
Al jaren hebben de buren al ruzie met ons.Hierdoor hebben wij op de oprit een hek geplaatst (dit omdat we een oprit delen).omdat ze vervelend met de auto´s begonnen te doen. Nu heeft de buurman een takken haag er tegen aan geplaatst.
Maar onderhoud ze dus. De takken steken alle kanten op. Achterhuis hebben we een erf scheiding met coniferen en een andere bomenhaag.De buurman riep steeds als ik de haag geknipt had dat ik z´n haag kapot geknipt had. Sinds vorig jaar heeft hij een stuk haag ingesnoeit en er een schutting tegen aan geplaatst. moet hij weten maar hij knipt de haag niet meer (het laatste wat nog op zijn erf staat. Ik begin er niet meer aan meer helaas hebben wij hier door minder zon in de tuin gekregen en de planten gaan allemaal dood ivm die vreselijke hoge takken. (als wij voorhuis staan zie je de takken boven de garage uitsteken). Overleg met deze mensen heeft geen zin want alles wat er gebeurt is krijgen we over ons heen wordt zo verteld dat wij verkeert zijn. Maar wat kan ik verder doen. Zodat de haag ingekort wordt

Gatersleben, 24-03-2013 20:35 #63
10 jaar geleden is er een schutting geplaatst op de erfgrens (onze toenmalige buren wilden dit graag omdat zij aan 2 zijden hetzelfde wilden. Zij wilden ee yzeren hekwerk waar klimop tegen kon groeien. Wij gingen akkoord, maar zagen dat de klimop die zij plaatsten wel 3 jaar ging duren (1 stek in 10 stukjes geknipt) daarop besloten wij een aantal volwaardige hedera's te plaatsen+ diverse passiebloemen en diverse kamperfoelie en clematis (over een lengte van 7 meter), zodat alles in 2 jaar mooi was dichtgegroeid. Inmiddels zijn er nieuwe buren. Zij hebben aan hun kant alles weggesnoeid waardoor er ook aan onze kant grote gaten vielen (hoofdaders van de klimop doorgeknipt). aan hun kant alles weg betekent topzwaar aan onze kant, du de eerte storm viel volledige schutting om. Zij waren blij, want willen iets heel anders. Wij niet blij, want geen zin in de kosten. Wie staat in recht en wat moeten we doen?

Irene, 18-03-2013 16:48 #62
Wij hebben een schutting die is 180cm hoog
Nou wil ik daar graag een thua brabant heg naast planten op 50 cm afstand van de schutting ik wil graag dat de heg minstens 2 m hoog wordt mag ik dit zomaar zonder overleg met de buren doen?

Mary Bor, 11-03-2013 12:06 #61
Mag mijn overbuurman zomaar zijn schutting (waar wij de hele dag tegenaan kijken)
zomaar oranje schilderen?

Koen Baele, 06-03-2013 11:31 #60
Hoe veel meters moet je van je buurman blijven met een mesthoop of composthoop thuinhuis?

Ella, 01-02-2013 10:48 #59
Hoe hoog mag de afscheiding zijn? Ik wil de afscheidende heg graag lager, en kan dat waarschijnlijk gewoon met de buren regelen, maar ik wil het van te voren toch graag weten.

Ellen Lagenhorst, 21-11-2012 14:12 #58
De buurman heeft een tuinhuisje in zijn tuin geplaatst. Nu hangt het dak over de schutting en komt boven onze tuin uit. Mag dit?

Robert Redeker, 17-10-2012 22:09 #57
Mijn buren hebben een enorme populier in de tuin staan op ca 5 mtr uit de erfgrens.
De hoogt van deze boom schat ik op ca 15 mtr en met een enorme omvang aan takken en blad. Deze boom stond al in de tuin bij de buren, toen het kleinschalige appartementencomplex werd gebouwd, bestaande uit 5 geschakelde bungalows en met één appartement gecentreerd daar bovenop, nu 10 jaar geleden. Maar inmiddels is die boom buiten alle proporties gegroeid. Vanaf een uur of 4 houdt deze boom de zon tegen. Aan zonnepanelen hoeven we niet te denken, want het rendement zal door die boom nooit optimaal kunnen zijn. Is hier nog iets tegen te doen. De buren hebben al een brief ontvangen, waarin wij de buren van de boom waarschuwen tegen schade bij het omvallen, etc. Het antwoord was; de boom is kerngezond.

Caro, 27-08-2012 15:17 #56
Wij hebben een mandelige schutting, zover ik kan zien (loopt gelijk met onze schuur). Deze schutting is 20 jaar oud en zeer aan vervanging toe. Nu hebben wij een conflict met de buren die dit niet willen. De schutting stond er trouwens al voordat wij beiden hier kwamen wonen. Een paar jaar geleden hebben wij onze buurman toestemming gegeven om de schuttingsopening dicht te maken, zodat hij dit op onze grond kon doen. Nu kwamen we terug van vakantie en bleek dat hij de klimop heeft verwijderd en de schutting heeft dichtgemaakt aan zijn kant. De schutting is nu echt oerlelijk en ziet er niet uit! Aan die schutting zitten dwarsbalken die op onze grond overhangen. Mijn man heeft een paar van deze balken verwijderd en andere netjes afgezaagd omdat daar de begroeiing van de buren overheen hangt.
Nu is de buurman zo BOOS en dreigend naar ons toe omdat wij "ZIJN" schutting hebben vernield! Aangezien de buren geen nieuwe schutting willen zullen wij de schutting aan onze kant ook toonbaar moeten maken. Wij willen er lange planken tegenaan plaatsen vandaar dat mijn man de dwarsbalkjes heeft afgezaagd. De buurman dreigt nu dat we aan kapitaalsvernietiging doen (terwijl alle balken van de schutting door gerot zijn) en dat het ons nog wel eens duur kan komen te staan en eist vergoeding voor dwarsbalkjes van meer dan 20 jaar oud! (ik moet er bijna om lachen… zo zielig) Wat moet ik met deze situatie aan… met de buurman valt niet te praten helaas!

Kadir, 09-08-2012 15:27 #55
Mijn buren hebben een tuinhuis gemaakt, ongeveer 2meter hoog, mag dat?

Margriet Thijssen, 10-07-2012 12:07 #54
Mag iemand tussen twee voordeuren van een huis ( twee onder een kap) zomaar een schutting plaatsen van meer dan 1.50 m. hoog? Misschien staat deze wel op de eigen grond van de plaatsers. (nog onbekend).
Het uitzicht en aanzien van ons huis is daardoor zeer geschaad. De schutting is goedkoop en erg lelijk gemaakt bovendien.
Helaas betreft het mensen die met iedereen ruzie maken en waarmee gezond overleg onmogelijk is gebleken.
Maar mag dit?

A. Vermeulen, 02-07-2012 13:04 #53
Mijn vraag: mogen buren zomaar een klimplant tegen mijn woonkamer muur plaatsen? De woningen verspringen bijna drie meter van elkaar. De woning is opgebouwd uit kalkzandstenen om de muren te beschermen is het nodig deze muren zo droog mogelijk te houden, dus is het niet bevorderlijk voor muren.

Lamers, 21-06-2012 09:04 #52
Goedendag, mijn buurman knipt zomaar de heester kort af, omdat hij er last van heeft. Het zijn dezelfde als de ander buren hebben. Het zijn allemaal koopwoningen. De beplanting ter afrastering van onze huizen, meer is het niet. De buurman knipt ze niet netjes af, maar hier en daar en nu ziet het er niet uit. Praten met hem heeft geen zin. Alles wat we zeggen en waar hij op reageert is dat hij dat hij last heeft van ons zoals de auto die tegenover zijn huis staat. De kinderen mogen niet voor zijn deur spelen, als we hem aan spreken heeft hij alleen maar last van ons en als mijn vrouw hem aanspreek dan is ze gedoemd en komt ze in de hel.

Nu dat is het wel. Ik weet het niet meer Misschien u wel? Groet Hans

A. Speelman, 15-05-2012 20:49 #51
In het verleden hadden wij een mandelige schutting geplaatst die na een aantal jaren verrot waren toen heb ik ze zelf vervangen en betaald.
Sinds vorig jaar heb ik deze er weer weggehaald daar mijn buurman aan zijn kant er worteldoek tegen aan had gemaakt en wij er altijd last van hadden als er een sterke wind stond, op een gegeven moment gingen de schuttigen steeds verder overhellen naar onze kant zodat ik er een balk tegen moest zettenzodat de schutting niet om zou vallen en in onze tuin terecht zou komen.
Nu staat er dus geen schutting meer en ben ik ook niet van plan om er weer een schutting neer te zetten, maar nu dreigt mijn buurman om mij voor de rechtbank te slepen zodat er op mijn kosten een nieuwe schutting komt maar ik kan toch zelf beslissen of ik op mijn grond een schutting wil plaatsen of niet.
Gaarne uw advies.
Alvast bedankt

Jan, 13-04-2012 09:22 #50
Wij hebben een mandelige schutting waar we aan onze zijde een beukenhaag als decoratie tegen willen plaatsen. Hoever mag deze haag van de schutting geplaatst worden.

Natasja, 06-02-2012 19:47 #49
Wie kan me vertellen hoe het zit met dit weer. We gaan verhuizen en moeten de tuin netjes opleveren… maar iedereen weet het het vriest vreselijk hard dus we kunnen de tuin niet doen. Is er ergens te vinden of je het dan ook later kan doen? Of mag dat niet?

Willem, 08-12-2011 21:54 #48
Op de erfgrens met de buren staat een schutting. Buren hebben klimop geplant die door vrijwel alle openingen onze kant op komt. Enkele keren per jaar snoei ik de klimop weg. Op een aantal plaatsen is de klimop nu zo dik dat te verwachten is dat binnen onafzienbare tijd de eerste planken losgedrukt zullen worden. Ik heb dit enige tijd met de buren besproken, ondanks toezegging dit te onderzoeken wordt geen actie ondernomen. Schade herstellen heeft geen zin indien de bron (klimop) niet verwijderd wordt. Moet ik nu toezien hoe de zaak in elkaar zal zakken?

Denny, 17-11-2011 19:51 #47
Mijn naaste buur heeft een grote schuur voor overslag van fruit van +/- 8 meter hoog en 20 meter lang op 2 meter afstand evenwijdig aan de erfgrens van onze tuin.
Nu heeft er in het verleden een groenscherm gestaan van grote coniferen maar deze waren zo groot en lelijk dat ze niet meer te onderhouden waren en twee van deze coniferen van +/- 6 meter hoog zijn om gevallen op mijn schuur.
Dus op een gegeven moment zijn ze gekapt maar nooit meer vervangen door ander groen en kijken wij tegen zo'n grote lelijke schuur aan.
Is mijn buur blijvend verantwoordelijk voor het groenscherm en moet deze een nieuwe plaatsen zodat wij een mooier uitzicht krijgen?

J. Schipper, 05-11-2011 13:19 #46
Klimop bij de buren groeide overal doorheen, nestelde zich tussen dak en plafond in de keuken, ook de afdeklat door klimop 2 cm van de muur af gaan staan.Bij terugkomst van een 2 weken durende vakantie heerlijke lekkage in de keuken.Begin maart.
Hier kan en kon de klimop zich heerlijk nestelen.
Van 4 kanten de buren met klimop.
Snoeien ho maar, rotzooi opruimen mag ik doen.
Schamper zeggen dat de veroorzaakte schade nooit door hun klimop veroorzaakt kon zijn.
Schade € 950, voor een nieuw dak.
Op zes plaatsen kwam de klimop door het dak.
Ik had alles toch weg kunnen halen.
Ik denk dat dit de omgekeerde wereld is., maar ja, wie ben ik.
Mijn ergernis was groot, veel mensen houden van groen eventueel veel en hoog groen, snoeien moet een ander maar doen. Bah!

Pieter Klaassen, 21-09-2011 19:18 #45
Onze ruzie met de buren loopt zo hoog op dat wij een hek op eigen terrein willen gaan plaatsen in de tuin naast het mandelige hek wat we hebben. Wat te doen als het "oude" mandelige hek vervangen moet worden, doordat het "eigen" hek ervoor staat kunnen we dit mandelige hek niet meer bereiken vanaf onze kant. Kunnen de buren van ons eisen dat we meebetalen/meedoen aan een eventueel vervangen van dit mandelige hek en wat als we er gewoon niet meer bij kunnen komen vanaf onze tuinkant, gaarne uw advies, alvast bedankt

Nemo, 15-09-2011 21:45 #44
Ik woon in een huurhuis, buurvrouw ernaast heeft op de grens een schutting geplaatst alleen ieder jaar komen er steeds meer beplantingen door de schutting naar mijn kant en ook op een klein randje van aarde tussen de schutting en mijn tegels. Wat zorgt voor veel onderhoud van mijn kant. Is hier iets aan te doen? Kan ik stappen ondernemen aangezien ze niet kan zorgen dat haar beplanting aan haar zijde blijft? Onkruidverdelging helpt niet komt net zo hard terug. Vraag me af of er een andere oplossing is om dit tegen te gaan en of ik wat mag doen mbt misschien gaas tussen de schuttingopeningen?

Sylvia, 06-09-2011 18:37 #43
Ik woon al 8 jaar in mijn huurhuis, heb ivm mijn werk bij de dierenbescherming veel katten in opvang gehad tot een jaar of 2 geleden. Nu hebben mijn buren opeens last van de 10 katten die mijn eigendom zijn. Ik heb beugels besteld voor op de schutting, waarop kippengaas wordt bevestigd zodat ze mijn tuin niet meer uit kunnen. Bij het bevestigen hiervan stormde de buurvrouw naar mijn deur en eiste dat de beugels werden verwijderd want het was haar schutting en zij had hem betaald. Ik hoorde van mijn advocaat dat deze mandelig is als hij precies op de erfgrens staat, wat hij ook doet. De woningstichting stuurt mij vandaag een brief waarin ze de buren gelijk geven. Ik zou voor een paar schroefgaatjes hun schutting "kapotmaken". Ze hebben een paar jaar geleden deze schutting geplaatst zonder mij te vragen hieraan mee te betalen en hebben zonder overleg dus de oude schutting, die er al stond toen ik in het huis trok, verwijderd. Wie heeft er gelijk, mag ik de beugels op de schutting monteren?

Joze, 05-09-2011 21:42 #42
Wij wonen al 40 jaar naast onze buren waarvan de buurman zegt dat de erfscheiding zo al jaren is geweest en de gemeente zich heeft vergist. Nu hebben wij bij het Kadaster een aanvraag ingediend om te weten te komen hoeveel meter de voorzijde van het huis is en waar de scheiding ligt. De buren hebben nu 45 cm grond meer dan dat de scheiding is. Dus 45 cm behoort ons toe. De inrit is erg krap en voor aan de weg moet ik de passagier uit de auto er uitlaten want anders kan ik er niet uit. Nu willen wij een carport maken zodat de auto in de winter onderdak staat omdat er toch genoeg ruimte is. Maar dat zullen wij dan eerst met de buren overleggen. Wij willen dit mede graag omdat de buren op leeftijd zijn en zij of wij misschien het huis willen verkopen. Maar dan wel met het aantal vierkant meter grond wat bij het huis hoort. Als zij niet acepteren hoeveel moet de schutting dan uit de scheiding staan? En wat kunnen wij doen als ze moeilijk doen?

Anita, 25-08-2011 18:29 #41
Toen wij hier in onze huurwoning kwamen wonen stond er een coniferen haag. De buurvrouw eiste via de woningbouw dat wij een schuting moesten plaatsen. Wij kregen van een kennis een paar schutingen. die ze voor er in zouden gaan zetten. Maar de buurvrouw eiste via de woningbouw dat de schutting met 5 dagen moest staan anders waren alle kosten voor ons. Wij hebben een bedrijfje gebeld en aangezien ons budget niet groot is zouden ze ons voor een schijntje helpen. Toen ze de coniferen weg wilde halen viel er een takje op de buurvrouw de tuin en daarop reageerde ze erg boos dus haalde we gauw het takje weg met alsgevolg binnen 10 min politie voor de deur stond omdat wij huisvredesbreuk hadden gepleegt. De schutting is vervolgens aan ene kant vast gemaakt waardoor deze met kleine wind vlagen om viel en met touwtje nu een jaar lang vast zit. Met de vakantie is er het achterste gedeelte omgewaaid en is kapot. Woningbouw wil niet meer helpen want er was een gesprek geeist met ons en de buurvrouw maar omdat de buurvrouw dat niet wilde wil de woningbouw niks meer doen.
Hoe kunnen wij dit oplossen. alles kosten zijn steeds voor ons en ik vind het onderhand erg onterecht.

C. Verhagen, 24-08-2011 21:54 #40
De regels voor bomen en struiken lijkt duidelijk, maar hoe zit het met bamboe? Officieel is het een grassoort, die rechtop groeid en stevig kan woekeren. Er kan voor gezorgd worden dat deze in toom gehouden wordt door een grondscherm. Maar geldt deze voor de wet dan als struik? In het beeldkwaliteitsplan zijn groene afscheidingen opgenomen, met een aantal regels. De exoot bamboe komt daarin niet voor. Kan ik "eisen" dat de bamboehaag op 50 cm van de erfafscheiding geplaatst wordt?

Pieter Klaassen, 22-08-2011 19:13 #39
Wij hebben een haag ascheiding op de erfgrens en nu heeft de buurman deze zonder overleg voor meer dan de helft afgekapt. en is zelfs over de erfgrens gegaan naar onze kant.
- kan men dit zomaar doen zonder overleg en kunnen we bv aangifte doen van vernieling van onze eigendommen want de haag gaat dit niet overleven.

Cora Dirksen, 12-08-2011 14:25 #38
Wij hebben zo'n 5 jaar geleden een nieuwe schutting geplaatst, de buren wilden toen niet mee doen dus hebben wij de schutting op ons deel gezet. Van hun stond er nog een oude vieze schutting die ze toen na zo'n 3 maanden weg haalden en toen tegen de mooie nieuwe schutting van ons aankeken, GRATIS! Nu groeit er van hun kant allemaal klimop tegenaan en andere planten. Onze schutting word helemaal groen en er komt van alles doorheen, we hebben hun er al op aan gesproken en ze beloofden toen er wat tussen te doen zodat het groen er niet doorheen zou komen. Dit is een meer dan een jaar geleden en ze hebben er nog steeds niets aangedaan. Wat zijn onze rechten? De schutting is namelijk van ons en staat op ons deel. Wat kunnen wij doen zodat zij er niets meer tussendoor kunne laten groeien? Wat kunnen wij ondernemen want praten met hun helpt niet?

Scheepmans Christa, 28-07-2011 14:16 #37
Vraag; wij hebben rondom ons huis hoge schuttingen op onze grond geplaatst. Onze buurman had langs zijn kant er net tegen een hoge haag. Op zijn erf is hij een heel groot bijgebouw beginnen optrekken waarvan twee raampartijen volledig naar onze kant gericht zijn, maar die uit ons zicht onttrokken werden door zijn haag. Nu heeft hij ook zijn haag uitgedaan, waardoor wij met al onze leef en slaapruimte's volledig in zijn zicht liggen. Wat kan ik doen? Mag dit?

Net, 28-05-2011 04:17 #36
Vraag; de buren hebben, clandestiene, 3 ramen geplaatst aan de zijde van mijn tuin. Er is nog 20 cm grond van de buren voordat de erfafscheiding begin. Nu wil ik mijn tuin afscheiden met een mooie schutting op eigen grond, die ook de 3 ramen passeren. Mag dat? Reactie infoteur, 01-06-2011
Indien de ramen zonder vergunning werden geplaatst en uitzicht bieden over uw terrein dan kunt u daar in principe bezwaar tegen aantekenen. Dat zou betekenen dat er iets aan de ramen moet gebeuren met alle kosten van dien. U kunt dit natuurlijk ook voorleggen aan uw buren en tot overeenstemming komen om de schutting te plaatsen, wellicht kunt u op deze wijze tot een leuke oplossing komen zonder dat u direct ruzie heeft met de buren. In principe kan niemand u verbieden om op eigen terrein een erfafscheiding te plaatsen mits deze niet te hoog is.

Ron, 12-05-2011 13:47 #35
Ik woon in een huurhuis en de buren gaan verhuizen. Vorig jaar hebben deze buren 5 nieuwe schuttingen geplaats. Ik heb aangeboden om mee te betalen maar dat hoefde niet. Nu gaan deze buren verhuizen en mag ik voor (slechts) 450 euro deze schuttingen overnemen, anders worden ze meegenomen naar hun nieuwe koopwoning. De schutting staat op de erfascheiding dus dat mag volgens mij niet zomaar. Dan had ik overigens nog net zo lief met de oude schuttingen gebleven. Ik vraag mij meer af wat er aan te doen is om mijn gelijk te krijgen. De woningbouwvereniging geeft aan hier geen partij in (te willen?) zijn. Achteraf mijn gelijk halen, nadat de buren de schutting weg hebben gehaald, lijkt me meer kosten dan het opbrengt. Wat is hierin de beste manier om te handelen? Uiteraard zal ik bij de buren aangeven dat ik niet accoord ben. Ik word onnodig met allerlei kosten en moeite opgezadeld. De schuttingen zijn beslist geen 450 euro waard dan kan ik beter met de nieuwe buren opnieuw schutting plaatsen. Reactie infoteur, 22-05-2011
Heel vervelend als u achteraf met een dergelijk probleem wordt geconfronteerd. In principe is de woningbouwvereniging (als eigenaar van uw woning) net zoveel eigenaar van de schutting als de buurman. Zoals u ziet schuilt hierin gelijk het probleem aangezien de woningbouwvereniging niet betrokken wenst te worden in dit conflict. In principe zou u van de buren kunnen vorderen dat zij de oude schutting welke zij zonder uw toestemming (?) verwijderden terug plaatsen. Mocht u beschikken over een rechtsbijstandverzekering dan kan het zeker de moeite waard zijn deze nu om bijstand te vragen.

Veel succes!

Dennis, 03-05-2011 22:25 #34
Bovengestelde is zeker niet juist, ten eerste de boomgrens is landelijk gesteld op 2 meter. Echter plaatselijke APV's geven voorrecht op landelijke wetgeving, de meeste steden hanteren een boom erf grens van 50 centimeter. Ten 2e wortels doorhakken op eigen houtje mag zeker niet zomaar, wortels doorhakken kan namelijk aantasting van de bomen veroorzaken, dit kan soms leiden tot gevaarlijke situaties (beschadigen van grote bomen kan echt tot levensgevaarlijke situatie's leiden), degene die de wortels doorhakt is dan hoofdelijk aansprakelijk voor de schade. Het is dan ook aan te raden om hinderlijke wortels door een expert te laten verwijderen zonder dat het de bomen aantast. Voor snoeien geld het volgende, doe dit nooit in de bloei periode of de vogel broed periode (zie gemeentelijke APV), vaak is er in deze periode een vergunning nodig. Snoeit u meer dan 20 % van de boom weg, dan is dit niet snoeien maar kappen, en de buren zijn boom kappen zonder vergunning kan een uiteidelijk kostbare zaak worden. Reactie infoteur, 01-06-2011
Helemaal mee eens. Daarbij is het u wettelijk gezien niet toegestaan om andermans eigendom dusdanig te beschadigen. U kunt dus ook nog eens aansprakelijk worden gesteld voor de kosten van de boom indien deze een ruwe behandeling niet mocht overleven!

Dick van Buiten, 25-04-2011 20:52 #33
Heb een vergunningsvrije schuur van rabatdelen laten bouwen tussen ons huis en dat van de buren. Betreft een kleiner dan 10m2 schuur, die net een cm of 2-3 van de erfgrens staat. Buurman vind dat deze eigenlijk 30 cm verder naar achteren moet, maar ivm technische redenen en fundering was dit niet mogelijk. Nu is de buurman voornemens om op de erfgrens, mandeling feitelijk, een hekwerk te plaatsen en te beplanten met klimop. De vraag is of klimop een plant of struik is? de maat is al in de pot 1.80-2.00 meter hoogte. Dient dit dan ook 50cm van de erfgrens te staan? hier wil ik graag als het mogelijk is een passend antwoord op. Reactie infoteur, 02-06-2011
Indien de buurman de erfafscheiding op de erfgrens plaatst dan is deze van u beide, ook als deze met klimop wordt beplant. Het is beide partijen dan vrij om tegen deze schutting te plaatsen wat zij willen dus ook klimop. Alhoewel ik uw bezwaren tegen klimop wel inzie is het misschien beter om dit probleem vooraf minnelijk op te lossen dan het echt tot een groot conflict te laten uitgroeien, uw buurman zou immers ook kunnen gaan eisen dat u uw schuur verplaatst, ook al is deze vergunningsvrij.

Veel succes met uw buurman

Ysja, 07-04-2011 11:26 #32
Onze buren hebben een schutting geplaatst op hun eigen grond, ongeveer 2 meter uit de erfscheiding. Helaas is deze schutting erg hoog, namelijk hoger dan 2,50m. Wij kijken nu tegen een erg hoge schutting aan met de lelijke kant naar ons toe. Omdat de palen die in de grond staan niet lang genoeg zijn, zijn er andere palen tegen de grondpalen aan geschroeft. Al met al is het niet een erg netjes gezicht. (Er stond eerst wel een 'normale' schutting begroeid met klimop met daarachter hoge bomen)
Onze vraag: Kan dit zomaar? Voordat we met de buren gaan praten, wil ik graag weten wat hun èn ons recht is… Alvast bedankt voor uw reactie.

Veronique, 04-04-2011 11:23 #31
Onze achterburen hebben een schutting gemaakt van coniferen. Deze schijnt er al jaren te staan. Wij wonen daar nu sinds een half jaar. Omdat wij vrij veel onze achterom gebruiken voor de fietsen en de kliko's hebben wij last van die coniferen die meer dan een stoeptegel over het pad steekt. Het pad is intotaal al maar 3 stoeptegels zoals het hoort. Nu met die coniferen haag nog maar 2. De achterbuurman is niet van plan zijn conifeer een hele stoeptegel terug te snoeien anders heeft hij een kale conifeer. En die conifeer stond er eerder dan dat wij er woonden zegt hij dan. Mijn vraag is mag dit zomaar? En kan ik dit eventueel met/ via de gemeente oplossen.

Gerda, 01-04-2011 16:31 #30
Ik heb een grote notenboom in mijn tuin, het is een huurhuis en de boom stond er al toen ik erin kwam wonen, nu is er iemand bij geweest van de gemeenten en die omschrijf de boom als levensgevaarlijk, omdat de boom ziek is.mijn vraag is dan ook… wie moet de boom weghalen

Suzan, 29-03-2011 23:36 #29
In mijn tuin heb ik helaas last van de boom van een buur man 2 huizen verder op.
De boom staat midden in zijn tuin en verder dan 2 meter van zijn hek. Ook de afstan van de voor het algemeen gebruikte poort is meer dan 2 meter. De hoogte van de boom is hoger dan alle huizen in de buurt. Ik schat dat hij hoger dan 15 meter is.
Nu wil ik de buurman (weer, reeds 2x gevraagd) of hij er voor open staat om de boom te snoeien (maar dit is lastig, het is een spar) of weg te halen.
Vermoedelijk staat hij daar niet voor open en ik ben erg benieuwd of ik ergens recht op zou hebben in deze zaak.

Alvast bedankt!

Joyce, 28-01-2011 15:31 #28
Is de buurman verplicht, nadat hij een aanbouw van 2.5 m heeft gebouwd de schtting terug te plaatsen in de oude staat? Reactie infoteur, 30-01-2011
Dit hangt ervan af of het een zogenaamde mandelige schutting is of een schutting op eigen grond, zoals omschreven in het artikel.

Terugplaatsen in oude staat kan bovendien soms gewoon onmogelijk zijn geworden.

Carolien Lagerweij, 17-01-2011 13:22 #27
Even nog ter verduidelijking: de vuurdoorn is niet van haar zover ik al jaren terug begreep uit wat zij vertelde. Hij heeft zich daar geplant en is gaan uitzaaien volgens haar. Ik heb haar al een aantal keren vertelt van mijn irritatie omtrent de struik. Ze knipt hem wel bij als ik het vraag maar ondertussen knip ik me suf aan mijn kant en hij torent wel een halve meter boven de schutting uit. Ik zou hem zelf graag weg hebben die struik of dat hij helemaal naar haar kant wordt gezet en dan dus wel ruim van de schutting af. Over het feit dat ik zonder haar overleg geknipt heb kan ik ook niets meer doen dan sorry zeggen. Maar mijn boosheid over de struik blijft als we er geen goede oplossing voor bedenken. Eentje die voor beiden dus acceptabel is. Reactie infoteur, 30-01-2011
Zoals omschreven in het artikel staat deze struik op de erfgrens of te dicht erop waardoor u in principe kunt eisen dat deze verwijderd wordt.

Carolien Lagerweij, 17-01-2011 13:06 #26
Wij hebben een houten schutting die op de erfscheiding staat. Al zolang als wij er wonen heb ik last van een vuurdoornstruik die zich heeft gestoeld tussen de planken in. Hij kronkelt ook helemaal heen en weer omhoog. Mijn buurvrouw vind hem mooi want aan haar kant bloeit hij met bloemen. Maar hij woekert enorm de lucht in (ze knipt hem niet bij) ook door de planken heen is het een warboel van blad en takken. En hij woekert in de grond ook maar door want er komen overal scheuten op. Mijn irritatie liep vorig jaar zo hoog op dat ik toen zij op vakantie was, zonder overleg, de takken flink heb gekort. Zij zou ze al wel gaan knippen maar volgend jaar pas. Heel stom van mijn kant natuurlijk want dat vond ze niet leuk dat ie nu zo kort is. Maar het punt is: hij staat op de erfgrens en ik vind wel dat ik evenveel te zeggen heb als zij. Ik zou hem het liefst weg hebben want ik heb er alleen maar narigheid van vind ik zelf. En ik voel me erg opgesloten door die hoge struik die boven de schutting uit torent. Binnenkort spreek ik haar en wil ik tot een goede oplossing komen. Het moet toch niet zo zijn dat " die struik " ons leuke contact voor altijd verbreekt. Ik zou graag uw advies willen omtrent dit probleem. Bedankt

Herma, 20-10-2010 14:59 #25
De buurvrouw van mijn ouders houd er niet van om haar tuin te onderhouden.
Want de natuur moet zijn gang kunnen gaan volgens haar.
Maar ze plant hem echter wel vol met van alles en nog wat nu heeft ze een struik geplant 50cm uit de scheiding want ze kent de regeltjes.(maar wel voor het raam van mijn ouders)
alleen laat ze hem gewoon groeien dus nu is mijn vraag hoe hoog mag ze dat ding laten worden.
Ook heeft ze van dat siergras(180cm) precies tegen de schutting(60 cm) gepoot mag dit.
Verder heeft ze bamboe in haar tuin staan wat nu onder de schutting door komt dwars door het zitje van mijn ouders nog even en ze banen zich in de rimboe.
Kan dit alles nou zo maar of hebben we nog licht in de duisternis van het oerwoud Reactie infoteur, 25-12-2010
Zoals uit het artikel blijkt heeft u wel degelijk rechten als uw ouders hinder ondervinden van de toestand.

Wim, 02-10-2010 12:29 #24
Mijn moeder woont in een huurhuis evenals de buren. Die zijn hier zo'n 5 jaar geleden komen wonen en het was eigenlijk al meteen mis. Eerst was de buurman aan de andere kant de klos. Z'n boom die zo'n 5 meter van de erfgrens staat moest ie er uit halen, want de blaadjes die er vanaf vielen kwamen in haar tuin terecht. De auto van zijn zoon (die bij hem de auto stalde als ie voor zijn werk een paar dagen in het buitenland was) mocht van haar niet op de parkeerplaats (nb voor zijn huis) staan want die waren voor de bewoners! Zelf hadden ze 3 wagens staan. Ze hadden op een gegeven moment zelfs het raam in zijn schuur dichtgetimmerd omdat hij volgens haar hun zat af te luisteren als ze in de tuin zaten. Hij is maar verhuisd en het volgende slachtoffer was mijn moeder blijkbaar. Er zijn al aardig wat akkefietjes voorgevallen en mijn moeder heeft al anderhalf jaar geen contact meer met ze nadat ze was afgeblaft toen ze van een conifeer die aan de voorkant tussen de tuinen staat 6 of 7 takjes aan hun kant had afgeknipt omdat ze over hun paadje hingen. Het mens deed dat notabene om te voorkomen dat de buurvrouw ruzie zou gaan zoeken. Bovendien werd ze meteen maar beschuldigd dat ze ook haar bloemen had afgeknipt. Gisteren kwam ze thuis van vakantie en blijken de buren de conifeer zonder enig overleg verwijderd te hebben en er een schuttingdeel voor in de plaats te hebben gezet. Het ding is 1.80 hoog en staat dus in de voortuin. Uiteraard met de lelijke kant met de schroeven aan de kant van mijn moeder. Kan dat zomaar? Reactie infoteur, 25-12-2010
Ook dit lijkt weer een vervelende situatie. Als de conifeer niet op de erfgrens stond dan mocht deze verwijderd worden. Voordeel is dan wel dat als het schuttingdeel op de erfgrens staat uw moeder er aan haar kan mee mag doen en laten wat zij wil.

Er is natuurlijk een gelijk tussen in je recht staan en je recht krijgen. Ik kan me voorstellen dat bijvoorbeeld het schilderen van deze schutting tot meer problemen met de buren zou kunnen leiden.

Willem, 20-09-2010 14:57 #23
Onze achter buren hebben de mededeling gedaan dat een aannemer binnen 3 weken gaat beginnen met het weghalen / verplaatsen van onze schutting / muur en Schuur omdat zij zeggen dat dit 15 cm op hun terrein staat waar zij eigenaar van zijn.
Nu staat onze schutting/muur en schuur al zo/n 13 jaar (al voordat wij dit huis kochten).
Achter ons huis, dus de schutting/muur/schuur loopt een pad van ongeveer 1 m breed waar wij via de schutting een achterom hebben, ook hiervan zeggen zij dat dat eigenlijk niet mag om dat ook hun grondgebied is.

Vraag; kunnen zij zomaar, ook al blijkt dat onze schuur/muur en schutting 15 cm op hun terrein staat zomaar een aannemer opdracht geven om dit te gaan verplaatsen? Reactie infoteur, 21-09-2010
Nee, zo zonder meer mogen zij helemaal niet aan uw eigendommen komen. Eerst zal er toch moeten worden gekeken of er inderdaad gebruik wordt gemaakt van hun grond, of er ondertussen niet een gewoonterecht is ontstaan en of het slopen van de schuur wel in verhouding staat het gebruik dat u van hun grond heeft.

Al met al lijkt het mij verstandig goede juridische hulp in te gaan winnen. Indien u beschikt over een rechtsbijstandverzekering is het zeker aan te raden deze in te schakelen, anders kan het juridisch loket wellicht uitkomst bieden.

Veel succes met uw buren

J. M. van Egmond, 23-08-2010 23:35 #22
Mijn achtertuin grenst aan de achtertuin van mijn overbuurvrouw met een poort ertussen voor 8 buren. Nu heeft ze een boom in haar tuin staan wat grenst aan haar hekje en die boom is wel 7 meter lang inmiddels. Ik ben hier 15 jaar geleden komen wonen maar die boom stond er, dacht ik al minimaal 5 jaar. Al jaren heb ik last van de boom door de naalden die ik in mijn tuin krijg. Zomers zijn het dunne naalden en in het najaar worden het vreselijke dikke naalden die her en der in mijn tuin verspreid liggen en in de poort. Hele bergen zijn het dan. De takken hangen inmiddels al ver over mijn schuur heen en de naalden komen ook in de goot van de schuur. Ik heb de buurvrouw al eens een paar jaar geleden gevraagd om te snoeien maar ik word hierin niet serieus genomen en ze stelt het steeds maar uit. Ze heeft me al eens gezegd dat ik de takken mag snoeien maar die takken zitten 6 meter hoog en zou niet weten hoe ik daar bij moet komen! Bovendien vind ik dat haar verantwoordelijkheid! Wat is mijn recht hierin? Reactie infoteur, 07-09-2010
Gelet op de omvang van de boom is een proffessionele boomsnoeibeurt op zijn plaats.

In dit geval is het dan ook verstandig uw buurvrouw nog eenmaal schriftelijk te vorderen verdere actie te ondernemen. U kunt het schrijven aangetekend verzenden met bericht van ontvangstbevestiging zodat u altijd kunt bewijzen dat het schrijven haar heeft bereikt. In dit schrijven geeft u aan dat u actie verwacht en wel binnen korte termijn (bijvoorbeeld een maand maar geef wel duidelijk een datum aan). U zult dan ook duidelijk aan moeten geven dat als er geen actie wordt ondernomen u een proffessioneel bedrijf zult inschakelen en dat de kosten hiervan voor haar rekening komen.

Indien er inderdaad geen actie wordt ondernomen dan kunt u een deskundige inschakelen. Daar u opdracht geeft zult u deze in eerste instantie moeten betalen en de kosten hiervan vervolgens verhalen op uw buurvrouw.

Indien u beschikt over een rechtsbijstandverzekering is het verstandig deze in te schakelen, deze kan het werk voor u verrichten!

Petra, 27-07-2010 23:56 #21
Mijn buren en wij hebben een stenen muur met een granieten plaat erop tussen onze tuinen omdat wij meer privacy wilden. Hebben we het verhoogd (aan onze kant van de granieten plaat) met 4 planken de totale hoogte is nu 1m 96cm. Nou de vraag, mijn buurman heeft die planken aan zijn kant wit geschilderd mag dat? Reactie infoteur, 07-09-2010
Indien er sprake is van een erfafscheiding die precies op de erfgrens staat is er automatisch sprake van een mandelige schutting en mogen uw buren inderdaad aan hun kant van de schutting doen en laten wat zij willen.

Gabriella, 19-07-2010 10:57 #20
Wij hebben een naast wonende buurvrouw die ons, sinds gisteren, verbiedt te barbequeen in de achtertuin. Wij barbequen niet iedere dag en het is nu minstens 4 weken geleden. Wij hebben een koopwoning. Kan zij ons dit verbieden? Wij geven altijd netjes aan dat we gaan barbequen zodat ze eventueel de ramen kan sluiten, mocht ze last van de rook krijgen. Ik ben dus benieuwd wat onze rechten hierin zijn. Reactie infoteur, 24-07-2010
Behalve in bepaalde soorten huurwoningen heb ik nog nooit gehoord van een verbod op de barbeque in uw eigen tuin. Daarnaast zie ik ook geen enkele ordehandhaver uitrukken voor een melding van een buurvrouw zij aangeeft dat u de barbeque heeft aangestoken. Wellicht is er binnen de gemeente hierover nog een speciale regeling, de regelingen kunnen verschillen van gemeente tot gemeente, u zou daar dan ook nog eens kunnen navragen. Is ook daar geen regeling dan wens ik u veel plezier bij de verdere barbeque's en veel succes met uw buurvrouw

Iris, 08-07-2010 23:48 #19
Ok, wij kunnen er vanaf onze kant namelijk onmogelijk bij. Ik heb de situatie bekeken en de schutting van de buren zitten op sommige plaatsen zelfs vastgetimmerd! aan onze bomen dan is het dus ook niet zo gek dat de desbetreffende schuttingen weg worden geduwd. Aangezen het niet zulk goede contact met de buren zien wij het niet zitten om op hun erf aan het werk te gaan en hebben wij dus voorgesteld het hun zelf te laten doen. Ik weet niet wat dus de goede oplossing is maar volgens het juridisch loket mogen wij onze buren toestemming geven om te snoeien wat ze snoeien willen. Nu is mijn vraag dat wanneer zij dit zelf ECHT niet willen doen, kunnen ze ons hier doormiddel van bijvoorbeeld een gerechtelijk bevel, toe dwingen om toch te snoeien? Reactie infoteur, 11-07-2010
Een dergelijke actie zal voor beide partijen veel kosten met zich meebrengen, dit zal uw buren tegenhouden een dergelijke procedure te beginnen en voor u is het dus van belang dit te voorkomen. Uw buren zullen er eerder voor kiezen iemand in te schakelen om de bomen te snoeien en deze kosten, voor zover redelijk, kunnen zij bij u in rekening brengen!

Voor u is het dus van belang dit gehele proces zoveel mogelijk in onderling overleg op te lossen. Alhoewel u wellicht niet zo'n goed contact heeft met de buren is het misschien toch mogelijk deze kwestie verder te bespreken. U hoeft immers geen goed persoonlijk contact te hebben om een dergelijke kwestie te bespreken!

Veel succes met uw buren

Iris, 07-07-2010 23:23 #18
Wij hebben vandaag een zelfgetypte brief van onze achterburen ontvangen. Dit kwam op ons over als een dreigbrief. Het volgende is er aan de hand Aan de achterzijde van ons huis, aangrenzend aan hun tuin, staat een hoge heg van laurierstruiken. Deze heg is geplaatst voordat wij in het huis kwamen wonen en ook onze achterburen woonden er toen nog niet. Zij hebben een schutting geplaatst tegen de heg aan hun kant van de tuin. Nu klagen zij over overhangende takken en dat de heg de schutting weg drukt. Ook stellen zij dat de heg 60 cm van de scheidingslijn moet zijn verwijderd en dat het dus onze taak is de voor overlast zorgende takken te verwijderen. Wat vind u hiervan? Reactie infoteur, 08-07-2010
Struiken dienen in princpe 50 centimeter uit de erfgrens te staan. U kunt met de oude buren wel overeengekomen zijn dat de laurierhaag als erfafscheiding dient (dan kunnen zij dus dichter op de erfgrens staan) maar nieuwe bewoners hoeven met deze afspraken geen rekening te houden.

Voor wat betreft de overhangende takken kunnen zij inderdaad van u vorderen dat u deze verwijderd en u dient dit dan ook te doen. Doet u dit niet dan mogen zij het zelf doen (zonder uw erf te betreden) het is nog maar de vraag hoe uw struiken er na een dergelijke behandeling uitzien.

Uw buren staan dus volledig in hun recht

Marianne, 06-07-2010 13:57 #17
Mag ik u vragen wáár u bovenstaande informatie vandaan heeft? Ik kom zojuist van het politiebureau en daar zijn mij heel andere dingen verteld mbt een schutting. Er wordt gezegd dat ook al staat een schutting volledig op "eigen" terrein (en is volledig door één persoon (mij) betaald) dat buren daar dan het zogenaamde vruchtgebruik van mogen hebben. Vernielen mag niet, maar spijkers, schoeven, haken en ogen er in slaan/draaien mag wel (staat voor mij gelijk aan beschadigen/vernielen). MOET de eigenaar van de schutting zelfs gedogen! Het is pas ánders wanneer een schutting 50cm bij de erfgrens vandaan staat.

Wellicht goed om bovenstaande dan aan te passen om niet ook nog anderen op het verkeerde been te zetten.
Met vriendelijke groeten, Marianne Reactie infoteur, 07-07-2010
De politie is goed op de hoogte van de strafrechterlijke bepalingen in Nederland. Helaas is het civielrecht voor hun minder bekend terrein alhoewel zij er wel graag uitspraken over doen.

Als een schutting volledig op uw terrein staat en volledig door u betaald is hebben de buren geen enkel recht om ook maar iets te doen aan de schutting. Van vruchtgebruik is in het geheel geen sprake. De bepaling van 50 centimeter slaat op struiken maar is niet van toepassing op schuttingen!

Dat de politie geen actie zal ondernemen als buren aan uw schutting zitten is iets anders. Zij zullen dit in dat geval aanmerken als een civielrechtelijke kwestie waarop u dus zelf actie zult moeten ondernemen. Bij vernieling is dat wat anders want dat is niet alleen civielrecht maar valt ook onder het strafrecht, het rechtsgebied van de politie

Maarten, 28-06-2010 21:03 #16
Wij hebben een koop huis en direct na de oplevering in onderling overleg een houten schutting geplaatst. Nu heeft mijn buurman over de volle lengte van de schutting perenbomen geplaatst (nog geen 30cm van de schutting) die 2 meter boven de schutting van 1.80 uitsteken. Maw de schutting is nu 3.80 meter hoog…

Verder heeft hij een verhooging in de tuin geplaatst waardoor hij weer in mijn tuin kijkt omdat aan zijn kant de schuting niet meer 1.80 hoog is maar 1.50.

Kan dit zomaar ik heb toch ook rechten.:-( Reactie infoteur, 07-07-2010
Zoals blijkt uit het artikel mag uw buurman geen perenbomen plaatsen die op 30 cm afstand staan van de schutting. U kunt hiertegen dus actie ondernemen.

Verhoging daar zegt de wetgever echter niets over, deze zijn niet verboden en evenmin is het verboden dat uw buurman in uw tuin zou kunnen kijken.

Wilco van Renen, 28-06-2010 08:16 #15
Wij hebben een koophuis, waar we een aantal jaar geleden een schutting hebben geplaatst. Deze staat op de erfgrens. Nu heeft de buurman een vaste tuinhaard/barbeque tegen de schutting geplaatst dicht bij ons terras, mijn vraag is nu mag dat zomaar en hoe hoog mag deze haard maximaal zijn (de haard is gemetseld). Reactie infoteur, 28-06-2010
Uw buurman mag een bbq tegen de mandelige schutting aanplaatsen. Hoe hoog dit bouwsel mag zijn is in het algemeen afhankelijk van de verordeningen die worden bepaald door uw gemeente. U kunt dus contact opnemen met de gemeente voor nadere informatie.

Connievan der Sluis, 17-06-2010 16:08 #14
We hebben ons huis 11 jaar geleden gekocht. De buren hebben vele hoge struiken en bomen in hun achtertuin staan, die ongeveer 30 cm van de erfafscheiding staan. We hebben er het gehele jaar last van. Vele malen verzocht om de bomen en struiken terug te snoeien, naar hun eigen tuin. Wat veel ellende veroorzaakte bij de buurvrouw. De buren hebben nu hun huis te koop staan, en wonen al in een andere woning. We hebben de buren schriftelijk gevraagd of ze de bomen en struiken willen verwijderen, nu ze er niet meer wonen en wij er geen zin meer in hebben om met de zelfde problemen bij de volgende bewoners te krijgen. De buurman heeft nu zijn struiken die het minste overlast bezorgen, voor de helft terug gesnoeit ongeveer 45 cm, maar de stam staat er nog steeds op 30 cm, en groeit weer aan.
Wat kunnen wij er nog meer aan doen om te zorgen dat de buren alsnog die bomen en struiken verwijderen. Reactie infoteur, 28-06-2010
Zoals in het artikel aangegeven moeten heesters en struiken minimaal 50cm uit de erfgrens staan. U zult u ex-buren door middel van een aangetekende brief moeten manen de struiken te verwijderen. Doen zij dit niet dan kunt u via de rechter een machtiging aanvragen om de struiken te verwijderen.

Indien u beschikt over een rechtsbijstandverzekering is het verstandig deze in te schakelen.

Veel succes bij het halen van uw gelijk

R. B., 07-06-2010 17:30 #13
Onze buurvrouw heeft destijds een schutting laten plaatsen op haar eigen grond, dus NIET op de erfgrens.
het gaat hier om een huurwoning.
De bouwvereniging doet nu een aanbod om er betonschuttingen te plaatsen tegen een gering huurverhoging.
onze buurvrouw wil hier niet aan mee werken.
De bouwvereniging wil echter ook niet met haar in zee gaan omdat de buurvrouw er een rechtzaak van dreigt te maken.
kan de bouvereniging zonder overleg een schutting plaatsen? Reactie infoteur, 11-06-2010
Uit uw reactie blijkt helaas niet of de buurvrouw ook over een woning van de woningbouwvereniging beschikt.

Hoe dan ook, de woningbouwvereniging kan aan de zijde van de erfgrens van uw woning een schutting plaatsen zolang deze ook op uw grond staat, zonder dat de buurvouw hiertegen enig gegrond bezwaar kan maken.

Veel succes met uw buurvrouw en uw schutting!

A. van Ginkel, 22-05-2010 11:25 #12
Wij hebben zelf een nieuwe schutting geplaatst en de toenmalige buren betaalde er niet aan mee omdat ze ging verhuizen. Nu hebben we nieuwe buren en mijn vraag is of hun deze mogen schilderen en als hun eigendom mogen gebruiken. Reactie infoteur, 22-05-2010
Dat hangt af van de plaats van de schutting. Als de schutting op de erfgrens staat dan mogen de buren hun zijde schilderen en als er met hun (gedeelde) eigendom mee omgaan. Staat de schutting geheel op uw eigen grond dan is dit niet toegestaan.

Rachelle, 13-05-2010 19:04 #11
Wij zijn op dit moment schuttingen aan het plaatsen… Hoge schuttingen omdat we toch privacy willen. De linker buren zijn het er totaal mee eens. Maar de rechter buren is een moeilijk verhaal… Hun hebben 3 vijvers in hun tuin staan en bij een vijver staat er nu een lage schutting dus dat betekent dat de buren altijd in onze tuin kunnen kijken. Dit vind ik zeer irritant want ik kan niet eens in de zomer in me bikini liggen zonder dat hun lopen te loeren. Nu zag deze buurman dat wij de schuttingen aan het doen waren en reageerde heel bot… "Oh is dat hier ook te bedoeling" De buurman wilt dus graag in onze tuin kijken maar wij willen privacy! Stel dat hij hier niet mee akkoord gaat wat dan? Reactie infoteur, 15-05-2010
Als de buurman niet op de erfascheiding een hoge schutting wil dan heeft u altijd de mogelijkheid om op uw eigen terrein, dus net iets uit de erfafscheiding een schutting naar eigen keuze te zetten. Wel kennen veel gemeenten een maximum hoogte voor schuttingen van 1.80. U kunt dit navragen bij uw eigen gemeente.

Monique, 06-05-2010 19:07 #10
Toen wij 13 jaar geleden ons huis kochten stond er een schutting tussen onze tuin en de parkeerplaats van de gemeente.
aangezien onze tuin eindigt bij de zij muur van onze achterburen, hebben wij geen achterom en dus ook geen vluchtroute. de vorige bewoner heeft daar een zij ingang in de schutting van gemaakt. toen de schutting slecht werd hebben wij hem vervangen ( zo'n 10 jaar geleden ) nu krijg ik ineens van de gemeente een schrijven dat wij een schutting hebben geplaatst en een vergunning moeten aanvragen… klopt dat wel? Reactie infoteur, 06-05-2010
Of dat klopt is afhankelijk van een groot aantal zaken, ten eerste de regels die in uw gemeente gelden. Voor de meeste gemeenten is voor een schutting van 1.80 hoog geen vergunning nodig maar bij u in de gemeente kan sprake zijn van een uitzondering.

Indien dat het geval is kan er zijn dat u recht heeft om toch een dergelijke schutting te plaatsen omdat het al jarenlang gedoogd is.

Indien u beschikt over een rechtsbijstandverzekering is het goed deze in te schakelen om bijstand te vragen. Anders kan wellicht het Juridisch loket enige bijstand verlenen.

Veel succes.

Danielle, 25-04-2010 15:19 #9
Wij wonen in een koophuis (2 kapper) met achterom een schutting van 1.70 mtr hoog omgeven door een mooie groenstrook en (voorheen) veel licht- en zon inval. Een aantal maanden geleden hebben onze buren een donkergrijze terrasoverkapping van 3 meter hoog met spierwitte plexiglas platen bovenop geplaatst. Daar hadden we tot een aantal dagen geleden geen last van. Maar nu heeft de buurman, ZONDER TE OVERLEGGEN, de gehele zijkant dichtgemaakt met diezelfde spierwitte platen, waardoor wij zo goed als geen (zon)licht in huis hebben, constant tegen een 3 mtr hoog whiteboard aankijken dat 's avonds nog eens extra verlicht wordt omdat ze er een felle lamp onder hebben gehangen! Het is net een enorme reclamezuil, maar dan zonder de tekst! Normaal zijn we best wel meegaand, maar dit is echt een doorn in ons oog! Mag dit zomaar en wat kunnen wij er aan doen? Reactie infoteur, 30-04-2010
In dit geval is er geen sprake meer van een schutting maar van een compleet bouwsel. Het is dan ook verstandig even contact op te nemen met de gemeente. Deze kunnen u exact vertellen wat er wel en niet in uw gemeente mag en wat de regels zijn voor dit soort bouwsels.

Deze kennis kunt u dan natuurlijk meenemen in een gesprek naar de buren toe. Wellicht is er een tussenoplossing te verzinnen waardoor u geen last meer heeft van het bouwwerk maar het niet volledig hoeft te worden gesloopt.

Veel succes met uw acties

Chan, 21-04-2010 09:32 #8
Even een vraagje over stenen bloembakken die wij in de voortuin tussen de buren en ons in hebben gezet.
Het is niet hoog en staat op ons eigen stukje grond maar wel tussen ons en de buren in, zijn daar nog regels aan verbonden? De buurman zegt dat dit 30 cm van de erfafscheiding moet staan? Maar hij staat gewoon op onze eigen grond en is niet hoog. Het gaat hierbij om koophuizen. Reactie infoteur, 30-04-2010
Zolang de bloembakken op uw eigen grond staan is er voor de rest geen vereiste, deze gelden alleen voor bouwsels, bomen en heesters.

Eva de Groot, 10-04-2010 09:46 #7
Wij zijn hier ruim 13 jaar geleden komen wonen en toen stond de esdoorn er al. De buren vroegen of hij, omdat we een schuur aan het bouwen waren, gesnoied moest worden. Nee, we hebben er een aantal takken afgehaald die in de weg zaten en dat was het. We zijn nu dus bijna 14 jaar verder. Inmiddels is het een grote boom geworden die voor heel veel schaduw in onze tuin zorgt. Hij staat binnen 2 meter van de erfafscheiding en veroorzaaakt met zijn helicoptertjes en de bladeren voor veel ongemak. En het grootste deel van ons grasveld is door de schaduw helemaal vermost. Ze willen er niets aan doen omdat we het toen, 13 jaar geleden niet wilden. Misschien een beetje uitdunnen maar dat kost E400,- en dat willen ze niet. Inmiddels hebben ze ook nog eens een beukenhaag geplaatst die ze niet toppen zodat die alleen de hoogte in groeit.Wij zijn het inmiddels zo zat dat we zelf de beukenhaag hebben getopt, niet stiekem zoals ze suggereren maar gewoon openlijk. Nu is ze ziedend en geeft aan dat ze achter haar beukenhaag ook nog eens een schutting gaat plaatsen. Dus nog minder zon, de haag en boom ernboom en hortensia staan te verpieteren. zijn nemen alle water weg zodat onze perenboom en de hortensia's staan te verpieteren. Kan dit zomaar, wat kunnen we hiertegen doen?

Ronald, 21-03-2010 16:47 #6
In de voortuin van onze buren staat een grote conifeer. Wij wonen in een zgn hoge 2 onder 1 kap (een rechte voorgevel dus) en de conifeer komt met zijn top boven de dakgoot uit. Ik heb een keer vriendelijk verzocht om mee te helpen deze conifeer te verwijderen, echter wilde de buren er niets van weten. Door deze boom (want dat is het inmiddels wel aangezien hij ook ong 3 meter doorsne heeft) valt in onze tuin nagenoeg geen licht en wordt het een groene mosbende. De taxus van 4 meter hoog hebben we wel samen gesnoeid (die staat tegen de erfgrens aan zijn zijde) en daar bij kreeg ik te horen dat als hij had geweten dat hij niet OP de grens stond hij niet gesnoeid was. Ik ben hier 2 jaar geleden komen wonen en toen stonden beide bomen er uiteraard al. De taxus is nu een struikje van 1 meter hoog, maar die boom staat me eigenlijk steeds meer tegen.

Komend voorjaar wil ik de voortuin gaan opknappen, en hierbij een schutting plaatsen. Ik zet hem wel aan mijn kant van de erfgrens, maar kan ik nog wat ondernemen tegen die boom (conifeer moet 50 cm uit de erfgrens meen ik, maar daar bedoelen ze geen boom van 5 meter + mee neem ik aan?!) een boom moet 2 meter en dat haalt ie niet volgens mij. Reactie infoteur, 22-03-2010
Een conifeer van 5 meter hoog, welke alleen staat, zal doorgaans door de rechter worden aangemerkt als een boom. Deze moet dus meer als 2 meter uit de erfgrens staan. Is dit niet het geval dan kunt u gerechtelijke stappen gaan ondernemen. Uiteraard is het verstandig hiervoor eerst nogmaals proberen te overleggen met de buren, dit kan veel kosten voor een juridische procedure besparen en de nodige burenruzies voorkomen.

Staat de boom wel meer dan 2 meter uit de erfgrens dan kunt u weinig verdere actie meer ondernemen.

Veel succces met uw buren en de boom

Esther, 16-03-2010 15:01 #5
Ik woon in een huurhuis en ga naar een koophuis.
Nu wil ik de schuttingen meenemen omdat mijn beide buren waarmee ik het gekocht heb ook verhuisd zijn mag dit?
mvg Reactie infoteur, 17-03-2010
De buren lieten de schutting staan en als deze op de erfgrens staat en niet volledig op uw eigen erf, dan zijn de nieuwe bewoners ook deels eigenaar geworden. U kunt de schutting niet zonder meer meenemen, dit kan problemen opleveren.

Wellicht kunt u van tevoren wel even overleggen met de betreffende buren en met het argument dat u de schutting betaalde alsnog tot overeenstemming kopen.

Veel succes bij uw verhuizing.

Sander van Loodam, 21-02-2010 17:21 #4
Onze buren, waar we door privé-omstandigheden, wat slechter contact mee hebben, hebben zonder ons in te lichten op de erfgrens (neem aan dat dit het midden van de muren zijn tussen de woningen) van onze woningen meerdere hegstruikjes geplant. Dit waarschijnlijk om meer privacy voor hen te creëren. Wij zitten er echter niet op te wachten om nog meer tijd te spenderen aan onze voortuin. Wat zijn onze rechten en wat mogen wij hieraan doen.

Alvast bedankt voor de reactie. Reactie infoteur, 21-02-2010
Zoals uit het artikel blijkt mogen struiken niet zonder meer op de erfgrens worden geplaatst. Dit mag alleen als beide bewoners het hier vooraf mee eens zijn, is dit niet het geval dan moeten de struiken 50 cm uit de erfgrens worden geplaatst.

Feitelijk kunt u dus eisen, bijvoorbeeld per aangetekende brief, dat de struiken verwijderd worden danwel verplaatst. Let op, u mag de struiken er niet zonder meer eigenhandig uittrekken! Dit zal echter de relatie met uw buren niet ten goede komen en wellicht op de spits drijven. Wellicht is er dus een tussenoplossing te vinden waarbij u als buren vastlegd dat de struiken alleen mogen blijven staan als de buurman de haag ook aan uw zijde onderhoudt. Overleg zal in dit geval, alhoewel het laat is en het netter was geweest als uw buurman vooraf overleg had gepleegd, waarschijnlijk de beste oplossing geven.

Paula, 11-11-2009 19:58 #3
Hoe ligt een en ander wanneer je een dure Bankirai schutting hebt gekocht en hebt geplaatst zonder dat de buren daar aan hebben meebetaald? zij wilden destijds niet vmeebetalen anwege geldgebrek. Deze buren zijn inmiddels weg en nu hebben we nieuwe buren. We wonen beiden in een koopwoning. Deze nieuwe buren hebben nu allerlei zaken zoals vogelhuisjes en voedersilos aan onze schutting gespijkerd terwijl zij geen mede-eigenaar van de schutting zijn. Volgens mijn man is niet duidelijk of de schutting echt precies op ons terrein staat of ook op het terrein van de buren.
ALs deze wel op het terrein van de buren staat zijn zij dan toch mede-eigenaar terwijl er nooit is meebetaald, noch door hen noch door de vorige buren?
Hartelijk dank voor uw reactie. Reactie infoteur, 11-11-2009
Als de schutting op de erfgrens is geplaatst (dit kan worden bepaald door het kadaster) dan zijn de buren inderdaad automatisch mede eigenaar van de schutting geworden, ook al heeft niemand u ooit een vergoeding betaald voor de schutting.

Bertrand Rigot, 12-05-2009 21:43 #2
Ik woon in een huurhuis en ik had op de erfscheiding een groene haag staan van twee soorten coniferen die ik aan mijn zijde 3 jaarlijks onderhield als wel aan de bovenzijde. Dit was een fantastische groene heg aan onze zijde iedereen gaf mij complimenten over mijn groene heg. De vorige buren hadden een gedeelte van deze heg gehalveerd to op de stam en was daardoor kaal. Ook was het overige gedeelte niet zo vaak gesnoeid als aan onze kant. Een aantal jaren geleden heb ik een nieuwe buurvrouw gekregen die een tweederhandse shutting wilde plaatsen die ze van iemand had gekregen. Omdat ik groen prefereer boven tweedehandse shuttingen en ik nog niet toe was aan een investering van nieuwe shuttingen heb ik gezegd dat zij ze aan haar kant tegen de coniferen kon plaatsen. Er ging een tijd overheen en ik was op gegeven moment op vakantie en kom terug en to mijn grote verbazing was een gedeelte nog verder gehalveerd en meer dan de helft eruit gehaald en de shutting liep precies in het midden gedeelte (dit alles zonder overleg ze heeft mij zelfs nog de coniferen zien snoien voordat ik op vakantie ging). Een gevolg van het verwijdern van de coniferen en het plaatsen van de schutting, was ook nog dat de electrische kabel voor light in de schuur was gebroken en niet te repareren was zonder de rest van de coniferen te verwijderen of de totale bestrating open te breken. Als compensatie had de buurvrouw ook nog uit eigen innitiatief tijdens dezelde vakantie drie stuks coniferen terug gezet op mijn zijde wat natuurlijk niet een heg van wel 8 stuks kan compenseren. (van het type dat huizehoog kan worden). Ze vertelde dat de coniferen meer op haar zijde stonden en dat ze dardoor gemachtigd was ze te verwijderen. Ze had er zelfs een for van boven van gemaakt om het te kunnen bewijzen (natuurlijk leek het van boven dat hij meer aan haar zijde stond daar hij nooit gesnoeid was aan haar zijde). we hebben natuurlijk wat woorden gehad maar Ik heb uiteindelijk maar besloten om de vrede te bewaren en geen verdere stappen ondernomen en heb de drie coniferen maar gebruikt om de shutting die te kort was aan te vullen op het eind in het midden. Een aantal jaren later heb ik de rest van de coniferen moeten laten verwijdern omdat deze langsaam dood gingen doordat er teveel wortels waren beshadigd door het plaatsen van de shutting en door het halveren ervan en ook omdat ik eindekijk weer light wilde hebben in de schuur (wat alleen mogelijk was om de coniferen te verwijderen). Dit verwijderen koste mij 200 Euro. Ook heb ik de shutting aan mijn zijde geverfd daar de shutting tweederhands er niet fraai uitzag. Ook wilde ik de drie coniferen die lansaam geel werden en kaal verwijderen en in plaats daarvan een gedeelte shutting plaatsen. Dit had ik de buurvrouw gemeld en die zei oke. Ik koop het materiaal en dingdong de buurvrouw staat weer voor de deur en wilde eigenlijk dat we 3 a 4 weken wachten zodat ze haar shutting kan verlengen met hetzelde materiaal (ik wil eigenlijk niet wachten met het afmaken van de tuin daar ik binnekort een tuinfeestje wilde geven). Ik ben nu geforceerd door de jaren heen op een aantal kosten gebracht en heb ook het idee dat de shutting die echt in het midden staat met haar mee zal gaat wanneer ze weer gaat verhuizen (ze zegt nl dat het haar schutting is). Dan zit ik met niets in het midden en ik kan me toch herinneren dat ik een mooie groene haag had voordat zij er introk. :-( Reactie infoteur, 18-05-2009
Een nare geschiedenis die u al in de loop der tijd mee heeft moeten maken. Achteraf is het echter altijd moeilijk maatregelen te nemen, zeker nu de tijdspanne die inmiddels verstreken is niet geheel duidelijk is voor mij (maanden of jaren).

Veel succes voor de toekomst

Ger van Uum, 14-04-2009 10:17 #1
Ik ben woonachtig in een flatgebouw waar er steeds twee balkons aangrenzend zijn en afgescheiden door betonnen muur en klein hekwerk, nu hebben mijn buren hier zonder overleg een schutting geplaatst waardoor mijn fraaie uitzicht weg is wat ten koste gaat van het woongenot, mag dit zomaar, graag uw reaktie, vr.gr., GvU Reactie infoteur, 14-04-2009
Helaas blijkt uit uw reactie niet of u een huurwoning of een koopwoning heeft en in hoeverre de afschutting die de buren plaatsten op de afscheiding staan. Beide zaken zijn van belang voor een juist antwoord op uw vraag. Indien u een koopwoning heeft is het goed de regelementen van de Vereniging van Eigenaars op dit punt na te lezen. In het geval van een huurwoning kunt u natuurlijk altijd even navraag doen bij de woningbouwvereniging wat er in dit geval mag.

Infoteur: Dsvh13
Gepubliceerd: 04-07-2008
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Reacties: 114
Schrijf mee!