InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Klimplanten in de tuin

Klimplanten in de tuin

Klimplanten brengen hoogte aan in de tuin. Ze kunnen worden gebruikt om een schutting, schuurtje of een muur te laten begroeien of ze kunnen langs een pergola worden geleid. Klimplanten zijn er in allerlei soorten en maten. Volop mogelijkheden dus om de ruimte in de tuin te verfraaien en optimaal te benutten.

Hoogte aanbrengen

In een kleine tuin is veelal geen ruimte voor een boom of grote heester om hoogte in de tuin aan te brengen. Klimplanten zijn dan een goed alternatief. Schuttingen, muren, tuinhuisjes, pergola’s en bijvoorbeeld een losstaand element kunnen worden gebruikt om een klimplant tegenaan te laten groeien. Dit biedt enerzijds hoogte in de tuin maar anderzijds maakt het de tuin ook spannend en geeft het privacy.

Lelijk oppervlak bedekken

Een lelijke schutting of muur kan uitermate effectief worden bedekt met een klimplant. Een groenblijvende klimplant zoals klimop zal gedurende het hele jaar het lelijke object aan het oog onttrekken. Wingerd zal in de herfst een vlammend schouwspel geven van afstervend rood herfstblad en clematis zal uitbundig bloeien met grote kleurrijke bloemen. Volop mogelijkheden dus om een lelijke plek in de tuin te verfraaien en te betrekken bij de tuin. En uiteraard is een combinatie van klimplanten ook mogelijk.

Zelfhechtend of steun nodig

Sommige klimplanten zijn zelfhechtend en hebben bijvoorbeeld zuignapjes, zoals de wingerd, of luchtwortels, zoals de klimop, waarmee ze zich vasthouden en aan een oppervlak omhoog klimmen. Andere klimplanten hebben juist een steun nodig waarlangs ze omhoog kruipen. Ze houden zich vast met ranken of draaiende bladstelen, zoals de passiebloem, clematis en Oost-Indische kers.

Keuze van klimplanten

Klimplanten kunnen onder andere worden geselecteerd op vorm en grootte van het blad, op kleur en geur van de bloemen, op groenblijvende, bladverliezende of eenjarige soorten, op een zonnig of schaduwrijke ligging en op de wijze en snelheid waarop een klimplant omhoog klimt.

ClematisClematis
RoosRosa
BlauweregenWisteria
WingerdParthenocissus
KlimopHedera
PassiebloemPassiflora
KamperfoelieLonicera
Oost-Indische kersTropaeolum
BruidsluierFallopia
HopHumulus
JasmijnJasminum
LathyrusLathyrus odoratus
© 2009 - 2019 Ivan, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Klimplanten in de tuin"

Infoteur: Ivan
Gepubliceerd: 14-04-2009
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Schrijf mee!