InfoNu.nl > Huis en Tuin > Wonen > Geschillen met de buren voorkomen

Geschillen met de buren voorkomen

Met uw buren kunt u beter geen ruzie hebben. Door verschillende oorzaken kunnen er echter eenvoudig geschillen ontstaan. Een goede buur is beter dan een verre vriend, maar met de buren kunt u eenvoudig onenigheden krijgen. Jullie wonen naast elkaar, en hebben hierdoor ook snel overlast van elkaar. Veel onenigheden worden veroorzaakt door overlast van elkaar en door meningsverschillen over erfafscheidingen, bomen en struiken. Door de wettelijke bepalingen te hanteren, kunt u voorkomen dan het geschillen worden. Ruzie met de buren kan namelijk uw woonplezier verpesten.

Van wie is de erfafscheiding?

Een schutting of een heg op de erfafscheiding zorgt voor privacy in de tuin en in huis. Een erfafscheiding is een gezamenlijk bezit, waar in principe ook beide financieel aan moet bijdragen. Diegene die een erfafscheiding wil plaatsen, moet dit ook eerst overleggen met de buren. Er gelden andere regels bij het plaatsen van een heg of schutting op eigen grond. In dat geval draait u voor de kosten op, en blijft het ook uw bezit. De buren hoeven hiervoor geen toestemming te geven. Het is echter niet toegestaan om iets te plaatsen wat hoger is dan twee meter.

Moet u de buren betrekken in een verbouwing die u op uw erf gaat uitvoeren?

U doet er verstandig aan om de buren altijd op de hoogte te stellen van verbouwingen die u gaat uitvoeren. Dit alleen al om ze voor te bereiden op de geluidsoverlast die ze waarschijnlijk gaan ondervinden.

U moet in ieder geval toestemming van de buren hebben, indien u gaat bouwen aan een deel van hun huis. Gaat u uw huis uitbouwen, en dit komt tegen de buitenmuur van de buren, dan moeten de buren hier een akkoord voor geven.

Voor andere grote verbouwing geldt vaak de vereiste om eerst een vergunning aan te vragen bij de gemeente. Dit verzoek zal de gemeente publiceren. De buren kunnen vervolgens bezwaar aantekenen bij de gemeente tegen de verbouwingsplannen. Verstandiger is om met de bouwplannen naar de buren te gaan en na te vragen of ze bezwaren hebben tegen de verbouwing.

Geluidsoverlast door de buren

Overlast door de buren is moeilijk te definiëren. Wat voor de ene overlast is, is voor de ander geen overlast. Een gezin met meerdere personen zal meer overlast veroorzaken dan een alleenstaande buurman. In de wet is geregeld dat onrechtmatige hinder niet geoorloofd is. Bepalend hierin is de duur en aard van de overlast en de schade die de overlast veroorzaakt.

Onderhoud op het erf van de buren

Op grond van het ladderrecht zijn de buren in bepaalde gevallen verplicht om u toe te laten tot hun erf. Er moet aan de volgende voorwaarden worden voldaan:
  • Het is noodzakelijk dat u op het erf van de buren moet zijn voor de werkzaamheden die u moet uitvoeren
  • Bij opgetreden schade, moet u de buren schadeloos stellen
  • U moet de buren goed op de hoogte stellen van de situatie waar u in zit
  • De buren moeten een gewichtige reden hebben om u de toegang te weigeren
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Geschillen met de buren voorkomen"

Reactie

Zonneveld, 21-08-2015 10:54 #1
Vraag. Mag de buurman aan onze schutting zonder overleg een open stuk (planten rooster) dicht timmeren de schutting staat op de erfafscheiding is in overleg met de vorige bewoners zo geplaatst. graag u reactie

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 02-03-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Wonen
Reacties: 1
Schrijf mee!