InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Erfafscheiding: het natuurlijk alternatief

Erfafscheiding: het natuurlijk alternatief

Buiten de standaard betonnen, houten of kunststof schuttingen, zijn er nog heel veel mogelijkheden om uw tuin af te schermen van uw buren of passanten. In dit artikel komen een aantal alternatieven aan de beurt.

De traditionele haag

Een haag is een goed alternatief voor een houten of betonnen schutting. Natuurlijk groen en goed voor de beestjes. Vogels kunnen er in broeden en vinden er insecten. U haalt er wat extra natuur mee in de tuin.
U kunt kiezen uit liguster-, beuk-, meidoorn- of de coniferenhaag.

Het nadeel is wel dat de haag veel breder is dan een standaard schutting en u zult met uw buren moeten overleggen of u dit beiden wilt. Afhankelijk van de soort haag bent u minstens 30 tot 60 cm. kwijt aan ruimte die de heg inneemt. U moet er ook rekening mee houden, dat het een aantal jaren kan duren voordat de haag de gewenste hoogte en dichtheid bereikt heeft. Uiteraard afhankelijk van de hoogte waarmee u de haag start.

Voor mensen die snel een kant en klare haag willen hebben is er tegenwoordig een goede oplossing. De Kant & Klaar Haag van Mobilane. Dit is een combinatie van een soort bloembak, waar een haag in geplant is. In de bloembak is ook een hekwerk bevestigd, waar men de haag omheen heeft laten groeien. De bakken kunnen ingegraven worden en aaneengesloten geeft dit op een natuurvriendelijke wijze, de gewenste belemmering voor de doorgang en het zicht.
Deze hagen zijn verkrijgbaar met wintergroene Hedera (klimop), bladverliezende Carpinus (haagbeuk) en Fagus (beuk).

Roosters met klimplanten

Een tussenoplossing waar voor gekozen kan worden, is een combinatie van een klimrooster van betongaas met een klimop. Na ongeveer twee jaar is het rooster volledig dichtgegroeid. Het snoeien moet twee keer per jaar gebeuren en levert hetzelfde voordeel op als een traditionele haag. Volop natuur en een groen uiterlijk.

Wilt u het rooster heel snel dicht hebben, dan kunt u de roosters van rietmatten voorzien en daar tegenaan de klimplanten laten groeien. Tegen de tijd dat de klimplanten volgroeid zijn, rotten de matten langzaam weg. Verder is een idee om in het eerste jaar tussen de vaste klimplanten ook wat eenjarige klimplanten te zetten. Voor de mogelijkheden informeert u bij uw tuincentrum.

Uiteraard dient u tussen de roosters nog houten palen te zetten. Het beste gebruikt u hiervoor de metalen paalhouders, die de palen langer goed houden, doordat dan het hout niet met de grond in aanraking komt.

Tuinschermen van bamboe, rietmatten, heide of gevlochten wilgentenen

Deze erfafscheiding kan geleverd worden als vlechtmat of op rol. Er zijn diverse maten leverbaar, afhankelijk van waar u ze gaat kopen. Ook bij deze schermen zult u weer palen moeten zetten.

Een schutting van bamboe, wilgentenen, riet of heide gaat ongeveer tien jaar mee. Zeker korter dan de geïmpregneerde houten schutting en veel korter dan de betonnen versie, maar de gevlochten schermen zijn dan ook veel goedkoper.

Het is zelfs mogelijk om met deze vlechtschermen een lelijke betonnen schutting of oude muur te camoufleren.

Voor informatie over de beste oplossingen voor uw eigen tuin, kijkt u eens bij een hovenier, tuincentrum of bouwmarkt bij u in de buurt. Zij kunnen u het beste adviseren en u kunt de mogelijkheden ter plaatse bekijken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Buren met schuttingen, bomen en struiken en uw rechtenDe meeste Nederlanders wonen op een kleine ruimte bij elkaar met doorgaans ook kleine tuinen. Omdat wij zeer op onze pri…
Wat kost het plaatsen van een schutting?De kosten voor het inrichten van de tuin wordt vaak onderschat. Een schutting plaatsen kan een dure klus zijn die veel m…
Geschillen met de buren voorkomenMet uw buren kunt u beter geen ruzie hebben. Door verschillende oorzaken kunnen er echter eenvoudig geschillen ontstaan.
Privacy in je tuin, welke soorten tuinafscheiding zijn er?Privacy in je tuin, welke soorten tuinafscheiding zijn er?Wie een tuin heeft, weet hoe prettig zo'n tuin kan zijn. Een plekje om heerlijk en ongestoord van de buitenlucht te geni…
Regels voor plaatsen schutting of scheidsmuurRegels voor plaatsen schutting of scheidsmuurEen schutting plaatsen lijkt een eenvoudige handeling, maar er zijn toch enkele regels die in acht genomen moeten worden…

Reageer op het artikel "Erfafscheiding: het natuurlijk alternatief"

Reactie

C. Vloedgraven, 02-11-2009 15:54 #1
Als ik voor een erfafscheiding van betongaas met hedera kies, moet die dan aan de erfgrens of 50cm. vanaf de erfgrens staan. M.a.w. valt dit onder een haag of een schutting?

Infoteur: Berrie_van_mier
Laatste update: 29-11-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Erfafscheidingen
Reacties: 1
Schrijf mee!