InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Erfafscheiding: de kunststof schutting

Erfafscheiding: de kunststof schutting

Erfafscheidingen zijn er te kust en te keur te koop. Deze kunnen van beton, steen, hout of natuurlijke oorsprong zijn zoals hagen of betongaas met klimplanten. Het gemakkelijkste in het onderhoud daarentegen is de kunststoffen variant. In dit artikel meer hierover.

De erfafscheiding

Een erfafscheiding wordt meestal geplaatst om uw privacy te waarborgen. U wilt geen inkijk op uw terrein als u lekker aan het zonnen bent of u wilt uw persoonlijke eigendommen beschermen tegen inbrekers. Dan dient u een erfafscheiding te plaatsen die hoog genoeg is en waar slecht overheen geklommen kan worden. Een van de alternatieven hiervoor is de kunststof schutting, met als bijkomend voordeel dat ze laag geprijsd, onderhoudsarm, kleurecht en splintervrij zijn.

De nieuwste trend in kunststof tuinschermen is afkomstig uit de Verenigde Staten. Deze stijlvolle schermen die geheel uit kunststof vervaardigd zijn hebben een hardhout uiterlijk. Een aantal trendy uitvoeringen zijn de houtkleuren Ceder of Redwood, maar ook antraciet (smoke) is mogelijk en ze zijn prima te combineren met allerlei tuinstijlen en soorten beplantingen.

Veiligheid

Zoals hierboven al aangekaart is, dient een schutting ook om mensen van uw terrein weg te houden. Een kunststof omheining kan hiervoor uitstekend dienst doen. Het oppervlak is glad en geeft geen houvast om er langs omhoog te klimmen. Dit in tegenstelling tot de houten schutting die ruw is en afhankelijk van de stand van de planken zelfs als een trap gebruikt kan worden.

Gemakkelijk te plaatsen

Een kunststof schutting is gemakkelijk te plaatsen door het lichte gewicht van de kunststof en is ook gemakkelijk op elke hoogte in te korten. Dit kan met een gewone zaag gedaan worden. Het biedt de artistiekelingen onder ons ook de mogelijkheid om er speciale vormen mee te maken. Maar de meeste mensen zullen de voorkeur geven aan een strakke afscheiding van hun tuin.

Duurzaamheid

Het zal iedereen duidelijk zijn dat een kunststof omheining een hele lange levensduur heeft en onderhoudsvrij is. Kunststof is weersonafhankelijk en vergaat dus ook niet bij nat weer. Verder heeft ook vorst geen invloed op deze kunststof schermen. Schoonhouden is eenvoudig en met het af en toe met een spons en een sopje afdoen, blijven ze als nieuw.

Moderne schermen zijn UV-bestendig vanwege een speciale coating, dus verkleuring onder invloed van UV-stralen komt bij deze schermen niet voor.

Opbouw schutting

De kunststof schutting wordt meestal opgebouwd uit kunststof planken met een veer en een groef. Ze kunnen geplaatst worden tussen thermisch verzinkte stalen of kunststof staanders. De staanders worden zo'n 2 meter uit elkaar geplaatst. De lengte van de meeste gebruikte planken is 2 meter, maar de hoogte van de schutting is eenvoudig naar wens aan te passen. Vind u de geboden hoogte nog niet hoog genoeg, dan kunt u altijd overwegen om eerst een muurtje te (laten) metselen, waarop u de omheinig plaatst.

Ook zijn er kunststof omheiningen te koop op de rol. Dit zijn dan meestal de goedkopere uitvoeringen en die dienen ondersteund te worden door ze te bevestigen op een soort van frame voor de stevigheid. Wel is deze omheining dubbelzijdig, dus aan beide zijden identiek wat het aanzicht betreft. Er zijn diverse kleuren mogelijk en het hangt van uw persoonlijke smaak af waar u voor wilt gaan.

Wilt u toch een natuurlijke uitstraling, dan is er nog het alternatief om te kiezen voor een kunsthaag in de vorm en kleur van een taxus of een scherm met een kunststof hedera (klimplant). Ook een versie van bamboe is mogelijk.

Er zijn veel standaard palen te koop zoals: tussenpalen, eindpalen, hoekpalen en T-palen. De palen zijn mooi af te werken met een kunststof paalkap, al dan niet voorzien van een Solar verlichting.

Waar rekening mee te houden

Veelal zal uw uiteindelijke keuze samen met uw buren worden bepaald. Dit voorkomt niet alleen ruzie, maar ook de betaling van de schutting kunt u met die buren delen.

Houd u bij het plaatsen van schuttingen wel altijd rekening met de gemeentelijke bepalingen, die voor u van toepassing kunnen zijn!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De kokowall - een geluidwerende schuttingDe kokowall - een geluidwerende schuttingOmgevingsgeluiden zorgen soms voor geluidsoverlast. Geluiden verminderen door het plaatsen van een geluidwerende schutti…
Tuin: ideeen oude omheining tuin of balkonTuin: ideeen oude omheining tuin of balkonAan de tuin wordt steeds meer aandacht besteed en dat is een goede ontwikkeling, maar de omheining van de tuin laat hela…
Buren met schuttingen, bomen en struiken en uw rechtenDe meeste Nederlanders wonen op een kleine ruimte bij elkaar met doorgaans ook kleine tuinen. Omdat wij zeer op onze pri…
Wat kost het plaatsen van een schutting?De kosten voor het inrichten van de tuin wordt vaak onderschat. Een schutting plaatsen kan een dure klus zijn die veel m…
Behangen, hoe moet je zelf behangen?Behangen kun je zelf doen. Er zijn vele soorten behang te koop. Kies eerst het soort dat je wilt gebruiken. Heb je een b…
Bronnen en referenties
  • Website: jonksierbestrating.nl
  • Website: spmlintzen.nl

Reageer op het artikel "Erfafscheiding: de kunststof schutting"

Reactie

A. Renes, 25-01-2018 14:41 #1
Wat kost zo'n kunststof schutting bi benadering? Reactie infoteur, 27-01-2018
Geen idee. Hiervoor zult u leveranciers dienen te benaderen.

Infoteur: Berrie_van_mier
Laatste update: 29-11-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Erfafscheidingen
Reacties: 1
Schrijf mee!