InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Sierbestrating van beton

Sierbestrating van beton

Er zijn vele materialen mogelijk om als bestrating te dienen. Wat u kiest hangt af van uw persoonlijke voorkeur en uw financiële mogelijkheden. Met beton zijn er veel leuke toepassingen mogelijk en qua kosten ligt beton een heel stuk lager dan bijvoorbeeld natuursteen. In onderstaand artikel krijgt u informatie over de afmetingen van veelgebruikte betontegels en klinkers.

Gebruik van beton bij uw terras, pad of inrit

Met beton zijn er bijna onbegrensde mogelijkheden op het gebied van sierbestrating. Ook wat de kleuren betreft bent u niet afhankelijk van de natuurlijke tinten van bijvoorbeeld natuursteen. Het enige waar u van afhankelijk bent is de fabrikant die de mogelijke kleuren bepaalt. Hoewel de kleuren ook enigszins modegevoelig zijn, zijn er altijd een aantal standaardkleuren te onderscheiden. De echte blijvers wat de kleuren betreft zijn grijs, zwart, rood, bruin en geel.

Het formaat van betontegels

Betontegels worden al heel lang als bestrating gebruikt en kunnen nog steeds in een combinatie met betonklinkers, modern en leuk overkomen. Ze zijn er in verschillende diktes te koop, afhankelijk van het gebruik. Voor inritten hebben de dikkere tegels de voorkeur. Voor uw terras of pad maakt de dikte niet uit.

Wel dient u altijd rekening te houden met de verharding en stevigheid van uw ondergrond.
De meest gebruikte formaten van betontegels zijn:
  • betontegels 30 x 15 cm (de zogenaamde halfjes)
  • betontegels 30 x 30 cm traditionele betontegel
  • betontegels 40 x 40 cm
  • betontegels 50 x 50 cm
  • betontegels 30 x 60 cm
  • betontegels 40 x 60 cm
  • betontegels 60 x 60 cm
  • pasblokjes 20 x 20 x 5, om een verband te kunnen maken

Het formaat van betonklinkers

Betonklinkers worden behalve als rechthoekige stenen, ook in een aantal speciale vormen gebakken.

Een aantal van de veelgebruikte formaten en modellen zijn:
  • betonklinker 21 x 10,5 x 7 of 8 cm
  • halve betonklinker 10,5 x 10,5 x 7 of 8 cm
  • H-profielstenen, 8 cm dik (H-vorm) geven een stevig verband in de bestrating
  • bisschopsmutsen, 8cm dik, vorm van een bisschopsmuts, zoals de naam al aangeeft. Leuke mozaïek mogelijk
  • dubbelklinker 21 x 21 x 8 cm

Trommelen

Betonklinkers kunnen getrommeld worden om ze een ouder effect te geven. De scherpe randen worden er in een grote ronddraaiende trommel van afgesleten en het krijgt dan de vorm van klassieke stenen.

Een aantal voorbeelden van getrommelde bestrating zijn:
  • antica getrommeld 20 x 20 x 8 cm
  • koppelstones 11 x 11 x 6, 11 x 22 x 6, 11 x 33 x 6, 15 x 15 x 6, 15 x 22,5 x 6, 22 x 22 x 6, 22 x 33 x 6, 44 x 44 x 6, 44 x 88 x 6, 88 x 88 x 6 cm
  • abbeystones 20 x 20 x 6, 20 x 30 x 6 en 30 x 40 x 6 cm
  • waalformaat 20 x 5 x 6 (7,8of 9) cm
  • dikformaat 21 x 7 x 7 of 8 cm
  • uiverstones 15 x 7 x 5 cm
  • strangcirkel heeft een diameter van 190 centimeter. Dit is ongeveer 3 vierkante meter

Onbegrensde mogelijkheden

Aangezien er op het gebied van bestratingen ontzettend veel mogelijkheden zijn, is het onmogelijk ze hier allemaal te vernoemen. Voor een compleet overzicht kunt u het beste eens bij een leverancier bij u in de buurt gaan kijken. Dan wordt ook pas duidelijk wat voor kleuren en modellen stenen er heden ten dage op de markt te koop zijn.

Lees verder

© 2009 - 2017 Berrie_van_mier, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Sierbestrating aanleggen, welke stenen kiezen?Sierbestrating aanleggen, welke stenen kiezen?Als je sierbestrating wilt aanleggen kun je kiezen uit vele soorten stenen. Ook siergrind behoort tot de mogelijkheden.…
Tuinpad en terras van gebakken waalformaat klinkersTuinpad en terras van gebakken waalformaat klinkersTuinen met een tijdloze uitstraling vragen om een pad of terras van gebakken klinkers. Gebakken klinkers geven een tuin…
Legverbanden voor sierbestratingLegverbanden voor sierbestratingBestrating kan worden gelegd in verschillende patronen of legverbanden. Dit is o.a. afhankelijk van de grootte en kleur…
Stappenplan voor de aanleg van een verharding in de tuinStappenplan voor de aanleg van een verharding in de tuinEen duidelijk stappenplan voor de aanleg van een mooi pad in de tuin, of een terras. Veel tips en belangrijke aandachtsp…
Bestrating; terras of pad van natuursteen of travertinBestrating; terras of pad van natuursteen of travertinBij de aanleg van een tuin gaat, terecht, veel aandacht uit naar de bestrating. De materiaalkeuze voor het terras en de…

Reageer op het artikel "Sierbestrating van beton"

Reactie

J. D. Boon, 11-07-2012 21:30 #1
L.S.
Ik zoek voor terrasverlichting 6 pasblokjes met centraal een gat van 30 mm doorsnede.Ik zie een heleboel pasblokjes op het internet maar geen met een gat erin.Ik heb reeds gezocht naar een beton gatenboor van 30 mm.Edoch dit bleek een zeldzame maat te zijn, wel verkrijgbaar waren de maten 28 mm en 32 mm.Het ziet er naar uit dat ik ze zelf moet storten(maken).Heeft U enig idee waar ze te verkrijgen zijn.
Ik woon in Den Helder. Reactie infoteur, 11-07-2012
Helaas heb ik hier geen informatie over, ben hier niet mee bekend.

Infoteur: Berrie_van_mier
Laatste update: 06-11-2010
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Sierbestrating
Reacties: 1
Schrijf mee!