InfoNu.nl > Huis en Tuin > Diversen > Een waterboiler. Overbodige luxe of prettig comfort?

Een waterboiler. Overbodige luxe of prettig comfort?

Een waterboiler. Overbodige luxe of prettig comfort? Een waterboiler, ook wel keukenboiler genoemd, is een apparaat met een inhoud van maximaal 25 liter die in de keuken geplaatst kan worden. Daarmee bevindt de heet watervoorziening zich dicht bij de kraan, zodat er snel heet water getapt kan worden. We gaan kijken naar het nut en de eigenschappen van dergelijke waterboilers.
In sommige situatie is het een optie om een waterboiler te nemen. In de eerste plaats wanneer er geen andere heet-water-voorziening voor handen is. Maar ook als de afstand tussen CV-ketel en de keuken erg groot is, kan een waterboiler uitkomst bieden.

Energieverbruik

Een waterboiler verwarmt het water met elektriciteit en doet dat over het algemeen minder efficiënt dan een CV-ketel. Het argument om daadwerkelijk geld te besparen door gebruik van een waterboiler gaat zelden op, tenzij de afstand heel erg groot is. Het hete water uit de CV ketel moet dan toch al snel een minuut onderweg zijn voordat het uit de kraan stroomt. Maar meteen heet water kunnen tappen in plaats van een halve minuut of meer te moeten wachten is natuurlijk wel prettig. Het is dus vaak een afweging dus comfort en kosten.

Inhoud

De belangrijkste eigenschap van een waterboiler is de inhoud. Dit varieert ongeveer van 5 tot 25 liter. Een grotere inhoud zorgt ervoor dat je langer heet water kunt tappen, maar zal ook een hoger energieverbruik tot gevolg hebben. Daarnaast zal een boiler met meer inhoud ook groter zijn. De keuze voor volume zal moeten afhangen van het verwachte gebruik. Moet de afwas met de hand worden gedaan, dan is een hoger volume aan te raden. Maar bij gebruik van een vaatwasser is vijf of tien liter vaak al voldoende.

Inbouwen

Waterboilers worden normaal gesproken ingebouwd onder de spoelbak, zodat de afstand tussen boiler en kraan zo kort mogelijk is. Naast de extra aanschaf en het energieverbruik is een ander nadeel dat er een halve keukenkast opgeofferd moet worden aan de waterboiler. Tegenwoordig zijn er zogenaamde plintboilers te koop. Deze boilers zijn er in vijf of tien liter en hebben een zodanige vorm en grootte dat ze weggewerkt kunnen worden. Het meest ideale is om deze onder een keukenkastje te plaatsen, achter de plint. Op die manier kost een waterboiler geen ruimte. Eventueel kan een plintboiler ook rechtop in een kastje tegen de achterwand geplaatst worden, zodat er meer kastruimte overblijft.

Water invoer

Standaard moet het binnenkomende water in een boiler koud zijn. Maar er zijn ook boilers waarbij het binnenkomende water warm mag zijn. Het effect is dat dan de wateraanvoer uit het warme water van de CV-ketel wordt gehaald. Het voordeel is dat de waterboiler zelf minder hoeft te verwarmen. Het warme water zal ook niet opraken, omdat bij zoveel water afname er al warm water de waterboiler in zal stromen. Er kan daardoor dan ook worden volstaan met een minder grote waterboiler.

Temperatuur keuze

Op de waterboiler zit meestal een temperatuurregeling. Over het algemeen wordt aangeraden om de temperatuur op 55-65 graden Celsius in te stellen. Door de temperatuur hoger in te stellen, kan er heter water getapt worden, maar kan er ook langer water getapt worden van een lagere temperatuur. Een hogere temperatuur heeft een hoger energieverbruik tot gevolg.

Op vakantie of langere tijd weg

Wanneer je langere tijd weg bent, is het raadzaam de waterboiler uit te zetten of de thermostaat terug te draaien, om daarmee energie te besparen. Wanneer je weer teug komt is het wel belangrijk om eerst de gehele inhoud van de waterboiler weg te spoelen, om legionella te voorkomen. Dit hangt wel van de temperatuur af. Wordt het water in de boiler tot meer dan 60 graden verhit, dan zal de temperatuur de legionella bacterie doden, waardoor er geen risico is.

Merken en prijzen

De twee bekendste merken in Nederland zijn Daalderop en Inventum. Beide merken hebben meerdere modellen in het assortiment. De prijzen beginnen ongeveer bij 200 euro. Inventum verkoopt een plintboiler van 10 liter met de naam Modesto en Daalderop heeft er één van 5 liter met de naam Boily.

Lees verder

© 2014 - 2017 Manniel, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Hoe werkt een zonneboiler?Hoe werkt een zonneboiler?Een zonneboiler is een installatie op het dak van een huis, die door middel van de zonne-energie het water verwarmt. Dit…
Keukenboilers in allerlei soorten en matenKeukenboilers zijn ideale apparaten als u snel over warm water wilt beschikken. In dit artikel zullen wat soorten boiler…
Direct kokend water met de kokend-water-kraan (Quooker)Direct kokend water met de kokend-water-kraan (Quooker)Direct kokend water uit de kraan is handig voor het meermalen per dag maken van bijvoorbeeld een kop thee. Wil je een he…
Cv-ketel, combi-ketel, boiler of geiser: Hoe moet je kiezen?Cv-ketel, combi-ketel, boiler of geiser: Hoe moet je kiezen?Het kopen of vervangen van een bestaande cv-ketel, boiler of geiser is velen onder ons een doorn in het oog. Wat is om t…
Maken en plaatsen van een zonneboilerMaken en plaatsen van een zonneboilerDoor een zonneboiler aan te schaffen kan er veel geld worden bespaard. Dit komt omdat het gebruik van warm water meestal…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Een waterboiler. Overbodige luxe of prettig comfort?"

Infoteur: Manniel
Laatste update: 28-05-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Diversen
Special: Keuken apparatuur
Schrijf mee!