InfoNu.nl > Huis en Tuin > Diversen > Hoe werkt een zonneboiler?

Hoe werkt een zonneboiler?

Hoe werkt een zonneboiler? Een zonneboiler is een installatie op het dak van een huis, die door middel van de zonne-energie het water verwarmt. Dit bespaart dus flink wat energie in huis. Hoe werkt een zonneboiler nou eigenlijk precies? Hoe wordt het water verwarmd door middel van de zonneboiler en kun je er nou werkelijk zo veel energie mee besparen?

Wat is een zonneboiler?

Een zonneboiler is een installatie die zich op het dak van een woning of bedrijf bevindt. De zonneboiler zorgt ervoor dat het water wordt verwarmd door middel van de zonne-energie. Het water in de keuken en badkamer kan met hulp van de boiler worden verwarmd. Op deze manier bespaar je niet alleen in de energiekosten, maar draag je ook bij aan een lagere CO2 uitstoot.

Hoe werkt de zonneboiler?

De zonneboiler bestaat uit verschillende delen. Er zit een gedeelte op het dak en een gedeelte binnenshuis. Alles wordt in werking gesteld dankzij de zon, omdat van de zon zowel het licht als de warmte wordt gebruikt.

Zonnecollector

Boven op het dak van het huis of bedrijf bevindt zich de zonnecollector. Deze zonnecollector lijkt een beetje op zonnepanelen. Het oppervlakte hiervan zit meestal tussen de 2 en de 5,5 vierkanter meter. De installatie verzamelt de warmte en het licht dat afkomstig is van de zon. De zonne-energie wordt omgezet in warmte en hiermee wordt een speciaal transportvloeistof verwarmd. Deze vloeistof wordt het huis ingestuurd.

Zonneboiler in huis

In huis bevindt zich de daadwerkelijke zonneboiler. Dit is een voorraadvat dat goed geïsoleerd is. Doorgaans bevat dit vat ongeveer 150 tot 500 liter water. Ook zit er een pomp bij en een meet-unit. Het transportvloeistof stroomt door het vat heen, waardoor het water in de boiler wordt opgewarmd. Daarna kan het water worden gebruikt, bijvoorbeeld in de badkamer of in de keuken. Je hebt dan ook direct warm water.

Zonne-energie

Wanneer de zon schijnt wordt het water in het voorraadvat opgewarmd. Dit gaat tot maximaal 90 graden. Is er niet genoeg zon? Dan heb je bij een CV-combiketel of warmtepomp nog steeds warm water. Bij een warmtepomp wordt de zonneboiler vooral gebruikt als een soort voorverwarmer. Ook hiermee kan erg veel geld worden bespaard en zo heb je ook wanneer er weinig zon is warm water in je huis of je bedrijf.

Zonneboilercombi

Er kan ook gebruik worden gemaakt van de zonneboilercombi. Deze boiler wordt tevens aangesloten op de verwarming. Je kunt dus ook de verwarmingen in huis opwarmen door middel van zonne-energie. Logischerwijs is deze boiler wel wat prijziger dan de gewone zonneboiler, maar het kan wel voor een goede energiebesparing zorgen.

Hoe veel water wordt er verwarmd?

Meestal kun je er rekening mee houden dat tenminste 50 tot 75 procent van het water dat je gebuikt in bijvoorbeeld de keuken of badkamer wordt verwarmd door middel van de zonneboiler. De rest wordt aangevuld met de gewone boiler in huis. Dit is een flinke besparing op je energiekosten. Uiteraard moet je er wel rekening mee houden dat je de ene dag meer water kunt verwarmen met de boiler dan op andere dagen.

Wil jij een zonneboiler?

Ben je enthousiast geworden en lijkt het je wat om een zonneboiler in huis te plaatsen? Lees je dan goed in, zodat je volledig op de hoogte bent van verschillende aanbieders. Het kan ook helpen om wat offertes aan te vragen bij verschillende bedrijven. Deze offertes zijn altijd vrijblijvend en je ziet ook meteen wat de voorwaarden zijn, zodat je geen foute beslissingen kunt maken. Een zonneboiler is wel een behoorlijke uitgave, maar uiteindelijk zul je er dus wel geld mee besparen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Vijayanarasimha, Pixabay
  • http://www.zonnepanelen-info.nl/zonneboiler/
  • http://www.energids.be/nl/vraag-antwoord/wat-is-een-zonneboiler/13/
  • https://www.consumentenbond.nl/energie/extra/wat-is-een-zonneboiler/#item1
  • http://www.energiewacht.com/werking-zonneboiler/

Reageer op het artikel "Hoe werkt een zonneboiler?"

Infoteur: Writingsuus
Gepubliceerd: 05-07-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!