InfoNu.nl > Huis en Tuin > Huishoudelijk > Direct kokend water met de kokend-water-kraan (Quooker)

Direct kokend water met de kokend-water-kraan (Quooker)

Direct kokend water met de kokend-water-kraan (Quooker) Direct kokend water uit de kraan is handig voor het meermalen per dag maken van bijvoorbeeld een kop thee. Wil je een hele pot thee zetten dan is het duurder om de kokend-water-kraan te gebruiken. Ook het afspoelen van vuile vaat of het tappen van afwaswater is niet voordelig met de kokend-water-kraan. Mensen die al een kokend-water-kraan hebben willen meestal niet anders meer. Zij kiezen voor het gemak en nemen de extra kosten voor lief.

Water koken met de Quooker: de ontwikkeling

Het is simpel: je hebt ergens kokend heet water voor nodig, dus kook je water. Vroeger was er alleen de fluitketel op het fornuis, toen kwam de elektrische waterkoker en sinds een aantal jaar is er daarnaast de kokend-water-kraan. Handig voor een enkel kopje thee of voor bijvoorbeeld het ontvellen van tomaten. Geen gedoe met pannetjes op het gas en ook de waterkoker heb je niet meer nodig. Wat zijn de voordelen en nadelen van deze manier van water koken, wat zijn de kosten?

Direct kokend water beschikbaar

Wat natuurlijk het grootste voordeel is van een kraan die kokend water geeft is dat het water direct beschikbaar is, zo uit de kraan. Geen wachttijd tot het water in de gewone kraan warm wordt, tot het kookt in fluitketel of elektrische waterkoker.

Je gebruikt alleen wat je nodig hebt

Neem je een theeglas en vul je dat onder de kokend-water-kraan, dan gebruik je precies die hoeveelheid die je nodig hebt. Met een waterkoker of fluitketel is dat vaak moeilijker inschatten, wat er in de praktijk op neerkomt dat je gauw teveel water kookt. En dat is zonde van de energie en het water.

Het energiegebruik van een kokend-water-kraan

De vraag die zich onmiddellijk opdringt is hoeveel energie zo'n kraan kost; er moet immers voortdurende water kokend heet gehouden worden. Dan gaat het over de stand-by-stand. De fabrikant van de Quooker, de bekendste kokend-water-kraan, zegt dat de kraan (in de laagste stand) 10 W gebruikt, dat is zo'n ruim 19 euro per jaar. Dan gaat het wel over een model dat goed geisoleerd is. Dit komt bij het gebruik van de kraan, het opwarmen van het water. Dat moet natuurlijk afgezet worden tegen het energiegebruik van een waterkoker of fluitketel zoals die in de praktijk gebruikt wordt, en dan blijkt dat niet veel uit te maken. Heb je een elektrische kookplaat dan is de kraan met kokend water zelfs voordeliger in het gebruik. Wie een paar weken op vakantie gaat kan het apparaat trouwens het beste uitzetten, dat scheelt weer in het stroomverbruik.

Kokend-water-kraan: niet voor afwaswater

Het voordeel van een kokend-water-kraan geldt vooral als er meerdere keren per dag een kleine hoeveelheid kokend water gebruikt wordt, zoals voor een kop thee. Wie regelmatig een hele pot thee zet is duurder uit met de kokend-water-kraan omdat dit meer energie kost. Dat geldt al helemaal voor het gebruik van de kokend-water-kraan voor bijvoorbeeld het voorspoelen van de vaat, of tappen van afwaswater. Dan is de gewone kraan met warm water zeker het meest voordelig, mits die niet te ver weg is van de CV ketel. Staat de ketel bijvoorbeeld op zolder, dan is de wachttijd op warm water langer waardoor wel meer water wordt gebruikt.

Merken

De Quooker is de meest bekende kokend-water-kraan. Daarnaast zijn er de Aquaspot (Inventum), 3-in-1 kraan (Daalderop), de Grohe Red.

Veiligheid

Het lijkt nogal gevaarlijk om een kraan open te draaien waar kokendheet water uitkomt. Er zijn veiligssystemen ingebouwd, onder andere een kindersluiting. Dat maakt het gebruik veiliger.

Prijzen van kokend-water-kranen

De aanschaf van een kokend-water-kraan is niet goedkoop. Daarnaast komt er af en toe onderhoud bij, zoals het vervangen van een filter of een reparatie. De prijzen variëren van ongeveer 750 tot bijna 1400, afhankelijk van het merk, type kraan en het installatiebedrijf.

Conclusie

Wie altijd precies de hoeveelheid kokend water gebruikt die nodig is en meestal grotere hoeveelheden kokend water gebruikt, is niet voordeliger uit met de kokend-water-kraan. In andere gevallen is deze kraan wel voordeliger, maar dat geldt wel voor een kraan die goed geisoleerd is, en dus minder energie gebruikt. Ook moet de kokend-water-kraan niet gebruikt worden voor bijvoorbeeld het tappen van afwaswater. Wat de keuze voor een kokend-water-kraan bepaalt is het gemak ervan, maar aanschaf is niet goedkoop. Daarna zijn er de extra kosten. Veel gebruikers willen echter niet anders meer en accepteren dat er iets meer energie wordt gebruikt, en dat ze af en toe geld kwijt zijn aan onderhoud van de kraan. Zij kiezen voor het gemak en nemen de kosten op de koop toe.
© 2011 - 2018 Bartvanbuuren, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Quooker: de kraan waar kokend water uitkomtQuooker: de kraan waar kokend water uitkomtIn een op de zes keukens in Nederland vind je een Quooker! In 1970 kreeg de heer Peteri, ingenieur bij Unilever in Londe…
Quooker kokend-water-kraan: ideaal voor in de keuken?Steeds vaker horen we over de kokend-water-kraan voor in de keuken. Eén van de laatste nieuwe snufjes voor in een modern…
Vervang je badkraan of douchekraanHet is goed mogelijk dat je eens je bad- of douchekraan wilt vervangen, bijvoorbeeld omdat een andere kraan mooier is of…
Je keuken renoveren: maak je keuken weer als nieuwJe keuken is aan een opknapbeurt toe. Maar je vind het niet nodig om een nieuwe keuken te kopen of je hebt er het budget…
Geneeskrachtige theeU kent het wel, u heeft zo'n kwaaltje waar je nou niet meteen mee naar de dokter gaat, omdat het bijvoorbeeld niet erg g…
Bronnen en referenties
  • http://www.milieucentraal.nl/pagina.aspx?onderwerp=kookapparatuur#Energiezuinig_water_koken
  • http://www.consumentenbond.nl
  • http://www.quooker.com
  • http://www.inventum.com/nl/zaquaspot.php
  • http://www.daalderop.nl/kranen/mengkraan-modern

Reageer op het artikel "Direct kokend water met de kokend-water-kraan (Quooker)"

Infoteur: Bartvanbuuren
Laatste update: 07-10-2017
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Huishoudelijk
Schrijf mee!