InfoNu.nl > Huis en Tuin > Producten > Cv-ketel, combi-ketel, boiler of geiser: Hoe moet je kiezen?

Cv-ketel, combi-ketel, boiler of geiser: Hoe moet je kiezen?

Cv-ketel, combi-ketel, boiler of geiser: Hoe moet je kiezen? Het kopen of vervangen van een bestaande cv-ketel, boiler of geiser is velen onder ons een doorn in het oog. Wat is om te beginnen nou eigenlijk het verschil tussen al deze apparaten om warm water te verwarmen? Is een cv-ketel hetzelfde als een hr-ketel? Wat is het verschil tussen een boiler en een geiser? Is het ene toestel beter voor het milieu dan het andere? Wat kun je het beste kiezen? En wat betaal je precies voor een combi-ketel, cv-ketel, hr-ketel, geiser of boiler?

Wat is de functie van een CV-ketel, combi-ketel, geiser of boiler?

Waarvoor dient een CV-ketel?

Het woord CV-ketel staat voor "Centrale Verwarmings Ketel". De CV-ketel is het apparaat, dat ervoor zorgt dat er, voor jouw centrale verwarming, water wordt opgewarmd en dat dat precies op temperatuur wordt gebracht via een thermostaat.

Wat is de functie van een geiser of boiler?

Voor warm water in de badkamer voor het douchen of voor warm water in de keuken is de CV-ketel niet geschikt omdat deze primair zorgt voor de verwarming in je huis. Wanneer je dus een CV-ketel hebt, heb je daarnaast dus ook nog een geiser of boiler nodig voor je warm water voorziening in huis.

Wat is de functie van een combi-ketel of HR-ketel?

Een combi-ketel draagt wel alle mogelijkheden in zich, want het is zoals het woord al zegt een combinatie tussen een CV-ketel en een geiser of boiler. Al het water in de woning wordt met een combi-ketel verwarmd en je hebt dus geen aparte apparaten meer nodig voor de centrale verwarming en de rest van de warmwatervoorziening in huis. Een apparaat uit de nieuwste generatie van combi-ketels wordt ook wel HR-ketel genoemd.

Hoe maak je een keuze tussen een CV-ketel, combi-ketel, geiser of boiler?

Wanneer je een goed werkende CV-ketel hebt en de geiser of boiler in je huis gaat kapot, kun je het beste een nieuwe geiser of boiler kopen.

Wanneer je een kwalitatief goede en zuinige boiler of geiser hebt, kun je het beste een nieuwe CV-ketel kopen en is het zonde om te kiezen voor een combi-ketel. Dat is dan niet nodig.

Wanneer je echter een nieuwbouwwoning betrekt of één of meer van de genoemde apparaten zijn aan vervanging toe in je huis, is het zeker raadzaam om te kiezen voor een combi-ketel. Een combi-ketel is het nieuwste op de markt en daarmee kwalitatief goed, duurzaam en energiezuinig. Ook zijn alle functies van de oude apparaten nu gevat in dit ene toestel.

Je kunt dus qua plaatsing en aankoop toe met slechts één toestel in plaats van dat je verschillende apparaten nodig hebt voor verschillende functies. In dit geval is het ook de voordeligste keuze, want een combi-ketel is altijd voordeliger dan de aanschaf van twee losse apparaten.

Wat zijn de voordelen van een combi-ketel versus een CV-ketel?

  • Je hebt nog maar één apparaat nodig in plaats van een losse CV-ketel en een losse boiler of geiser
  • Je hoeft maar één toestel in huis te plaatsen met één aansluiting
  • Maar aan één apparaat (in plaats van twee) hoeft onderhoud te worden verricht
  • De nieuwe combi-ketels zijn veel moderner en meer energiezuinig dan traditionele CV-ketels

Wat is nu precies het verschil tussen een conventionele combi-ketel en een HR-ketel?

De nieuwste generatie van combi-ketels is al weer veel geavanceerder dan de conventionele combi-ketels. De HR-ketel of Verbeterd Rendement ketel is veel energiezuiniger en dus goedkoper in het gebruik dan een traditionele combi-ketel. Vanzelfsprekend ligt de prijs ook wat hoger maar die extra kosten haal je er door het energiezuinige gebruik in de praktijk weer eenvoudig uit.

Wat kost een CV-ketel, combi-ketel, HR ketel, geiser of boiler?

De prijs van de besproken apparaten is (indicatief):
  • Geiser: Tussen de 200 EUR en 500 EUR
  • Boiler: Tussen de 200 EUR en 600 EUR
  • CV-ketel: Tussen de 600 en de 1200 EUR
  • Combi-ketel: Tussen de 600 EUR en 2000 EUR
  • Verbeterd Rendement ketel: Tussen de 1500 en de 3000 EUR
  • HR-ketel: Tussen de 1000 en de 2000 EUR
Gerelateerde artikelen
Hoog rendement ketel: Voordelen en prijs van een HR ketelHoog rendement ketel: Voordelen en prijs van een HR ketelEen hoog rendement ketel, in de volksmond ook wel HR ketel genoemd, genereert relatief meer warmte dan een traditionele…
De juiste cv ketel kiezenCv ketels worden onder meer ingedeeld naargelang het rendement dat ze opleveren. Velen die aan een nieuwe ketel toe zijn…
Zuinige cv-ketelZuinige cv-ketelMet een zuinige cv-ketel kunnen mensen veel geld besparen. Dit komt omdat de stookkosten een stuk kunnen afnemen doordat…
Cv-ketel bijvullen en ontluchtenAls de waterdruk te laag is dan moet de cv-ketel worden bijgevuld. De juiste waterdruk is tussen één en twee bar. Een cv…
Onderhoud je CV-ketel: tipsOnderhoud je CV-ketel: tipsHet is fijn wanneer je CV-ketel goed functioneert als de winter er aan komt. Een energieservice of monteur kan je CV-ket…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Cv-ketel, combi-ketel, boiler of geiser: Hoe moet je kiezen?"

Reacties

Veronique, 25-04-2016 13:30 #5
Een woningcorporatie is voornemens in huurwoningen ketels te plaatsen en de blokverwarming op te heffen. Brengt een ketel dan meer comfort en zo ja op welke manier?

Y. J. van Altena, 15-11-2012 11:48 #4
Ik heb een HR ketel, en twee geizers. Kan ik het alsnog aan laten sluiten op de CV zodat ik de geizers kan verwijderen? Ik heb diverse oude verwarmingsplaten. Geeft een nieuwe meer warmte? Boven heb ik een paar extra platen nodig. Wat kost zo'n verwarmingsplaat?
Groeten Y.J. van Altena

R. H. Verbon, 16-02-2012 18:49 #3
Goede dag ik heb een vraag over het plaatsen van een combiketel ipv een bad geiser de combiketel word eerst alleen gebruikt voor warm water, omdat er later cv word aangelegd, kan dat?

Ed, 06-11-2011 15:12 #2
Chris, ik heb een 1 van de eerste nefit HR's ketels en die draait nog perfect. Ik heb mij keukengeiser vervangen door een heerlijke badgeiser. Alle andere bewoners bij mij in de straat hebben een combiketel maar nergens zon grote warmwateropbrengst als ik met mijn badgeiser. Altijd gelijk warm water in de keuken (dus zuinig!) Ik (gezin 3 pers) betaal maandelijk 122 euro aan Eneco. Ik zou gewoon lekker voor een flinke douche/badgeiser gaan. Mijn CV ketel is van 1981 mocht deze kapot gaan dan komt er gewoon weer een goedkope(ste) VR-ketel te hangen.

Chris van Goch, 03-11-2011 08:41 #1
Ik heb een CV ketel voor de verwarming en een geiser voor warm water. Kan ik deze zonder problemen vervangen door een combi-ketel? Reactie infoteur, 03-04-2012
Ja, dat zou in principe prima moeten kunnen. Een combi-ketel zorgt ervoor dat je nog maar één apparaat nodig hebt voor warm water voorziening en verwarming. Je hebt dan dus geen geiser meer nodig maar kunt volstaan met de nieuwe combi-ketel in plaats van de bestaande geiser. Grote kans dat je meer warm water hebt dan tevoren, wat ook een leuke bijkomstigheid is natuurlijk.

Infoteur: Sterretje999
Laatste update: 23-01-2012
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Producten
Reacties: 5
Schrijf mee!