InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Verhoogde borders voor in de tuin, veel gebruikte soorten

Verhoogde borders voor in de tuin, veel gebruikte soorten

Verhoogde borders voor in de tuin, veel gebruikte soorten Gaat u uw tuin verbouwen, dan is er de mogelijkheid om een verhoging in uw tuin aan te brengen. Dit geeft een extra ruimtelijke dimensie aan uw tuin. Veelal wordt dit gedaan door een ‘border’ aan te leggen waardoor u verschillende hoogtes kunt aanbrengen in uw tuin. Borders zijn goed toepasbaar in grote en kleine tuinen. Er zijn veel verschillende soorten borders om te kiezen. Je kunt border kant en klaar kopen maar ook zelf maken. Enkele veel voorkomende soorten borders:
  • stenen borders/palissades
  • stenen ‘beplanting elementen’
  • houten bielzen
  • houten rolborders

Stenen borders en houten palissades

Er zijn veel soorten van deze borders te koop bij de bekende doe het zelfzaken en tuincentra. Ze verschillen in vorm, materiaal (steen of hout), hoogte dikte en kleur. Meestal zijn ze 50 à 60 cm lang, 30 à 50 cm hoog en 6 à 8 cm dik. Ook kunt u zelf een betonnen border maken, u kunt hier meer over zelf borders maken in het volgende artikel Zelf een verhoogde border in de tuin maken.

Stenen beplantingelementen

Er zijn stenen beplantingelementen te koop in verschillende vormen. Deze kunnen gevuld worden met aarde voor de stevigheid en stabiliteit en vervolgens gestapeld worden tot een hogere border of zelfs een soort muurtje. Omdat ze voor de stabiliteit gevuld moeten worden met zand, zijn deze elementen wel wat breder dan andere, circa 30 à 50 cm. Dit is een stuk breder dan een stenen border of houten palissade die circa 5 à 8 cm dik zijn.

Het bovenste element kan ook gebruikt worden om planten in te zetten. Het bekendste stenen beplantingselement is afgebeeld op afbeelding hieronder.

Houten bielzen

Het grootste voordeel van bielzen is dat ze uw tuin een natuurlijk uitstraling geven, ze hebben echter twee nadelen. Ten eerste gaan ze rotten (Hardhouten bielzen rotten ook, alleen minder snel) en ten tweede dat ze een bepaalde vaste lengte en vorm hebben waardoor je als je hiervan wilt afwijken, veel en intensief (vaak met de hand) zaagwerk moet verrichten. Bielzen zijn meestal recht van vorm, dit maakt het lastiger om met krommingen, bochten en cirkels te werken. Bielzen zijn verder te krijgen in meerdere houtsoorten, van hardhout tot eiken of vuren. De verschillen in prijs zit vooral in de duurzaamheid of voorbehandeling van de houtsoort.

Houten rolborders

Deze zijn vaak in verschillende hoogtes (20 en 30cm) en lengtes (180 en 250cm) te verkrijgen, vaak zijn het allemaal ‘halve’ paaltjes, die door middel van een lange ijzerdraad aan elkaar vast zitten. Er zijn 3 gangbare soorten:
  1. Vuren rolborders: deze zijn over het algemeen goedkoop, maar rotten ook het snelst door.
  2. Geïmpregneerde rolborders: deze zijn wat duurder maar gaan ook langer mee.
  3. Hardhouten rolborders: het duurst maar gaan ook het langst mee.

De snelheid van het rotten van alle houten rolborders hangt sterk af van de vochtigheid en of ze veel te leiden hebben door bijvoorbeeld spelende kinderen of grasmaaiers en schoffels die er tegen aan stoten.

Let er verder op dat u altijd een gedeelte moet ingraven zodat ze niet later scheef gaan hangen (of zelfs omvallen) als u de grond aan één zijde opvult. U kunt dus niet de volledige hoogte gebruiken om uw tuin te verhogen. Reken circa de helft van de hoogte van de rolborder.

Sommige merken rolborders hebben aan de binnenkant een anti-uitspoeldoek zitten. Dit voorkomt dat zand zich tussen de paaltjes door gaat eroderen (wegspoelen door de regen). Als u een rolborder kiest zonder anti-uitspoeldoek dan is het aan te bevelen om bijvoorbeeld anti-worteldoek aan de binnenkant te doen of een wat dikker zwart zeil, dit heeft ook als voordeel dat de halve paaltjes droger blijven en dus minder snel weg rotten.

Lees verder

© 2010 - 2019 Javis, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Werkzaamheden in de tuin in de nazomerWerkzaamheden in de tuin in de nazomerDe tuin is in de nazomer het mooist. De borders en de bloemperken zien er prachtig uit met veel kleur en geur. Het is va…
Pampasgras in de tuin en in huisPampasgras in de tuin en in huisPampasgras wat ook wel eens Spaanse pluimen of ook wel witte pluimen (ze zijn er ook in zacht roze tinten) genoemd worde…
Een cottagetuin / landelijke tuinEen cottagetuin / landelijke tuinEen cottagetuin heeft een losse, informele uitstraling. In deze tuin staan de borders vol met bloeiende planten, groente…
De klassieke formele tuin en de georganiseerde tuinDe klassieke formele tuin en de georganiseerde tuinDe formele tuin kenmerkt zich door symmetrie, herhaling en orde. De tuin wordt opgedeeld in verschillende kamers met in…
Stadse tuin als verlengde van de woningStadse tuin als verlengde van de woningDe stadse tuin is gemiddeld genomen niet enorm groot, maar dat neemt niet weg dat je er een mooi verlengde van je woning…

Reageer op het artikel "Verhoogde borders voor in de tuin, veel gebruikte soorten"

Infoteur: Javis
Laatste update: 31-12-2016
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Schrijf mee!