InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Mooie bomen voor de kleine tuin

Mooie bomen voor de kleine tuin

Mooie bomen voor de kleine tuin Ook in een kleine tuin komen veel bomen goed tot hun recht. Alle Acer Palmatum soorten zijn geschikt voor de tuin. Er is een enorme verscheidenheid aan Japanse Esdoorns te koop. Ze zijn mooi vanwege hun vorm en vanwege hun mooie herfstkleuren. Je kunt Japanse Esdoorns krijgen met geel, rood, paars, bruin of bontbladig blad. De moerbeiboom kan erg groot worden, maar door jaarlijks snoeien kan hij ook prima in de kleinere tuin. Hij geeft mooie zwart/ blauwe moerbeivruchten.

Acer Palmatum of Japanse Esdoorn

Van de Japanse Esdoorn zijn honderden cultivars, die allen bladverliezend zijn. Het is een kleine boom of heester en dus goed geschikt voor kleine tuinen. De Japanse Esdoorn heeft een afgeronde kroon en het blad is handvormig en is enkel of dubbel ingesneden. De Japanse Esdoorns zijn erg mooi vanwege hun vorm en de vaak mooie herfstkleuren. Ze zijn te krijgen in de kleuren rood, paars, groen, bruin, geel en bontbladig.

Standplaats van de Acer Palmatum

De meeste soorten houden van een zonnige plek of een plek in de halfschaduw. Te lang, te felle zon kan verbrande blad randen geven. Ze houden niet van schrale wind, enige beschutting tegen koude wind en ook voor nachtvorst is aan te raden. Nachtvorst in het voorjaar kan de nieuwe bladeren die gevormd worden beschadigen.

Grondsoort voor de Acer Palmatum

De Japanse Esdoorn houdt van een vochthoudende, maar goed gedraineerde grond. De grond mag licht zuur zijn en moet voldoende humus bevatten. In het najaar kun je de mulch toevoegen.

Snoeien van de Acer Palmatum

Snoeien mag wel, maar is meestal niet nodig. Als je wel wil snoeien, doe dit dan niet tussen februari en juni, de sapstroom is dan te zeer aanwezig, waardoor de boom kan doodbloeden. Wel kun je eventuele dode takken wegknippen, zolang je maar in het dode hout blijft.

Morus Nigra of Zwarte Moerbeiboom

De Moerbeiboom is een bladverliezende boom met een half open kroon. Het blad loopt laat in het voorjaar weer uit, maar de boom houdt zijn blad in het najaar ook erg lang vast. De moerbeiboom is in rust winterhard tot -20 graden Celsius. Bij late nachtvorst is schade aan de boom mogelijk. De boom bloeit in mei en juni met geelgroene, weinig opvallende bloemen. In augustus en september hangen de bomen vol met moerbeivruchten. Deze vruchten lijken op op bramen, maar zijn 1 à 2 cm langer. De vruchten trekken zeer veel vogels aan. Als je ze wil kunnen plukken moet je de boom dus afdekken met een groot net. De vruchten kunnen vlekken geven in kleding, maar ook in een terras of de gevel van je huis. De moerbeiboom kan 5 tot 10 meter hoog worden. Laat je hem doorgroeien dan moet er dus minstens 7 tot 9 meter afstand tussen twee bomen zitten. Je kunt ze in de groei beperken door de bomen jaarlijks terug te snoeien.

Standplaats van de Moerbeiboom
De moerbeiboom houdt van een zonnige, warme plek in de zon, maar kan ook goed halfschaduw verdragen. Hij staat verder graag beschut, beschermd tegen koude wind.

Grondsoort voor de Moerbeiboom

De Moerbeiboom doet het goed op alle gronden, van zandgrond tot kleigrond. Hij houdt van een licht zure tot licht alkalische grond ( PH 5,5 tot 7,5).

Snoeien van de Moerbeiboom

Snoeien van de moerbeiboom kan gebeuren van december tot februari. Zorg dat er een aantal hoofd takken overblijven, en knip alle zijtakken op ongeveer 10 cm van deze tak af. In het late voorjaar lopen deze takjes weer uit en al gauw heb je weer een flink bladerdak aan de boom zitten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Acer of EsdoornAcer of EsdoornOnder het geslacht Acer vallen grote bomen maar ook heesters. Esdoorns staan bekend om hun mooie blad qua vorm en kleur.…
Bomen voor bijenBomen voor bijenDe bijen hebben het moeilijk. Veel wilde bijen verdwijnen, wat een groot probleem is voor de bestuiving van planten en g…
Bomen met opvallende stam, bladeren, vruchten of herfstkleurBomen met opvallende stam, bladeren, vruchten of herfstkleurNaast een onmisbaar verticaal accent, kan een boom nog veel meer toevoegen aan de tuin. Een met zorg uitgekozen boom kan…
Bomen geschikt voor een kleine tuinBomen geschikt voor een kleine tuinIn de tuincentra worden volop bomen aangeboden. Loofbomen, treurbomen, zuilbomen of bolbomen; er is volop keuze. Maar zi…
De gewone esdoorn (Acer Pseudoplatanus)De gewone esdoorn (Acer Pseudoplatanus)De familie van de esdoorns bevat wel mooiere soorten dan de wat saai ogende gewone esdoorn, toch wanneer deze boom nader…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Eigen foto

Reageer op het artikel "Mooie bomen voor de kleine tuin"

Reactie

Ann Boel, 21-11-2013 09:57 #1
Wij verhuizen naar een appartement op de 13° verdieping. Wij beschikken daar over een overdekt terras van ca. 2m diep x 12m breed, ZW-georiënteerd en open aan de brede zijde. Vrije hoogte ca. 2,80 m. Ik zou daar graag een Acer in pot houden. Is dit mogelijk en zo ja, welke variëteit raadt u dan aan? Dank voor uw tips! Reactie infoteur, 14-12-2013
Ja, dit is mogelijk. U kunt verschillende soorten kiezen;
Met opgaande groei: Acer palmatum atropurpureum (rood), Acer palmatum osakazuki (groen), Acer shirasawanum aureum (geel), Acer palmatum butterfly ( witbont fijnbladig.

Hangende groei: Acer palmatum dissectum (groen fijnbladig), Acer palmatum ornatum (rode fijnbladige esdoorn.

Zet de plant in een grote pot en laat de grond niet uitdrogen. Succes!

Infoteur: Wilmo
Gepubliceerd: 01-06-2010
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Bomen
Reacties: 1
Schrijf mee!