InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Tips over het kopen van een barbecue

Tips over het kopen van een barbecue

Tips over het kopen van een barbecue Lekker barbecueën op een zomerse dag, voor velen een gezellige bezigheid! Wanneer je nog geen barbecue hebt of een nieuwe wilt kopen, dan is er een groot aanbod waaruit je je keuze kunt maken. Om je te helpen de voor jou meest geschikte barbecue te kopen, vind je hier een aantal handige tips.

Soorten barbecues

Barbecues zijn er in verschillende soorten voor wat betreft de energiebron en dit is een één van de belangrijkste keuzes die je moet maken. Een toelichting op de verschillende energiebronnen:
  • Houtskool zorgt voor een typische geur tijdens de bereiding en leidt ook tot een bepaalde smaak van vlees en vis. Wanneer je met houtskool werkt, dan is dit wel de meest authentieke manier van barbecueën, want je bent steeds bezig met het vuur maken en aanhouden.
  • Op gas barbecueën is ook een mogelijkheid, waarbij je meestal een grote gasfles aan de barbecue koppelt. Sommige barbecues op gas hebben een modern systeem waardoor de barbecue altijd direct aangaat, maar sommige exemplaren hebben ook nog een ouderwets vonksysteem dat wel eens wil haperen. Vaak zijn barbecues op gas uitgerust met regelbare thermostaten, zodat je altijd op de juiste temperatuur je vlees, vis en groente kunt grillen.
  • Elektriciteit is een gemakkelijke en snelle energiebron om je barbecue aan de praat te krijgen en op de juiste temperatuur te houden. De meeste elektrische barbecues hebben namelijk een thermostaat die regelbaar is.
Wanneer je de sfeer van het bbq-en heel belangrijk vindt, dan is houtskool natuurlijk de meest authentieke en sfeervolle manier om je vlees, groente en vis te grillen.

De prijs van een barbecue

Wanneer je je keuze voor een bepaalde energiebron maakt, dan speelt naast de manier waarop je met het barbecueën bezig bent ook de prijs een rol. Enerzijds moet je dan kijken naar de prijs van de barbecue zelf, waarbij de traditionele bbq op houtskool meestal het goedkoopste is. Wanneer je kijkt naar de kosten van energieverbruik, dan is elektriciteit duurder in gebruik dan gas, maar ook het iedere keer aanschaffen van houtskool en aanmaakblokjes is duurder dan gas.

De capaciteit van een bbq

Ook de grootte van een barbecue speelt natuurlijk een belangrijke rol bij je keuze. Hoe groot het kookoppervlak dat je ter beschikking moet hebben moet zijn, hangt onder meer af van bij welke gelegenheden je de barbecue denkt te gaan gebruiken. Wanneer je ervan uit kunt gaan dat je eigenlijk alleen met je eigen gezinnetje zult barbecueën, dan hoeft de barbecue natuurlijk minder groot te zijn dan wanneer je van plan bent regelmatig een aantal eters uit te nodigen. Let overigens niet alleen op de grootte van het roosteroppervlakte, maar ook de op warmteverdeling. Als deze zich concentreert in het midden, dan dienen de zijkanten van de rooster alleen om het eten warm te houden.

Materiaal van de barbecue

Het materiaal van de barbecue geeft de barbecue een bepaalde uitstraling. Veel roestvrijstaal en chroom oogt modern en vaak strak, terwijl zwart en een gietijzerlook weer authentieker overkomen. Overigens is de soort en kwaliteit van het materiaal ook van belang voor de duurzaamheid van je barbecue. In principe is het altijd aan te raden de barbecue na gebruik weer binnen neer te zetten. Wanneer je van jezelf weet dat dit misschien regelmatig niet zal gebeuren, dan kun je het beste kiezen voor een materiaal dat weersbestendig is.

Gebruiksgemak van de barbecue

Het gebruiksgemak en bedieningsgemak van de barbecue wordt door meerdere factoren bepaald, zoals:
  • Wel of geen onderstel aanwezig. Wanneer je kiest voor een barbecue zonder onderstel, dan moet je een tafel of iets dergelijks hebben die geschikt is om de barbecue op te zetten. Kies je voor een barbecue met onderstel, let dan goed op de stabiliteit van het onderstel. Vooral goedkope barbecues willen nog wel eens voorzien zijn van een erg wankel onderstel, waardoor de barbecue snel om kan vallen hetgeen gevaar op kan leveren.
  • Lengte van de kabel bij een elektrische barbecue. Wanneer je een elektrische bbq wilt kopen, let dan op de lengte van de kabel. Een lange kabel die je direct in het stopcontact kunt steken is veel veiliger dan wanneer je moet gaan werken met verlengkabels.
  • Beschikt de barbecue over een aan- en uitschakelaar. Een aan- en uitschakelaar is zeker bij een elektrische barbecue handig en veilig.
  • Bij een barbecue op gas is een automatische ontsteking wel zo gemakkelijk, want dan heb je de zekerheid dat de barbecue direct gaat werken bij het ontsteken.

Accessoires bij een barbecue

Vele accessoires voor bij een barbecue zijn natuurlijk los te koop, maar als ze bijgeleverd worden dan kun je dat wel in de vergelijking van de barbecue zelf en de prijs meenemen. Mogelijke accessoires voor bij een barbecue zijn onder meer:
  • Zijbrander om vlees dat klaar is warm te houden.
  • Zijtafels die je op kunt klappen om daar bijvoorbeeld het vlees dat nog gegrild moet worden of dat klaar is neer te zetten.
  • Extra rooster of spit voor speciale vleeswaren en vissoorten.
  • Een receptenboekje met heerlijke barbecuerecepten.
  • Een afdekhoes waarmee je de hele barbecue kunt afdekken zodat deze gewoon buiten kan blijven staan.
  • Handschoenen waarmee je het barbecuegereedschap goed vast kunt houden.
  • Tangen en klemmen en dergelijke om vlees, vis en groente mee op de barbecue te leggen en om het er van af te pakken.

Veiligheidstips voor bij het barbecueën

Hier volgen enkele belangrijke tips over het veilig gebruik maken van de barbecue:
  • Zet de barbecue altijd stabiel op een vlakke bodem neer.
  • Wanneer je houtskool gebruikt, maak deze dan alleen aan met speciale aanmaakmiddelen voor de bbq zoals aanmaakblokjes of aanmaakvloeistof en vermijd gebruik van stoffen als spiritus en benzine.
  • Kijk met name uit met synthetische kleding in de buurt van open vuur.
  • Zet altijd een emmer water of nog beter een brandblusser neer in de buurt van de bbq, zodat je bij onverhoopte problemen snel kunt blussen.
  • Bij het gebruik van een elektrische barbecue moet je altijd alert zijn op regen en onweer en dan ook direct de barbecue uitschakelen.
Gerelateerde artikelen
Traditioneel barbecueënTraditioneel barbecueënDe traditionele barbecue met houtskool is voor een groot deel verdrongen door luxe barbecues op gas of elektrisch en doo…
Barbecueën: Soorten barbecues en barbecuetipsBarbecueën: Soorten barbecues en barbecuetipsMede door de prachtige zomers van de afgelopen jaren is buiten koken en barbecueën helemaal "in". Het is toch veel sfeer…
Barbecue: plaatsing, benodigdheden & tipsBarbecue: plaatsing, benodigdheden & tipsHet begin van de zomer betekent ook het begin van het barbecue-seizoen. Bijna iedereen die over een tuin beschikt, houdt…
Op een veilige manier barbecueënOp een veilige manier barbecueënHet is weer zomer, dus er wordt weer massaal gebarbecued. Helaas zijn er jaarlijks nog veel slachtoffers die worden opge…
Barbecue op houtskool of gasBarbecue op houtskool of gasEr zijn liefhebbers van barbecue die vanwege de smaak zweren bij barbecueën op houtskool. Anderen beweren dat er geen ve…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Tips over het kopen van een barbecue"

Infoteur: Annika_schrijft
Laatste update: 18-04-2017
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Schrijf mee!