InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Een cottagetuin / landelijke tuin

Een cottagetuin / landelijke tuin

Een cottagetuin / landelijke tuin Overvloedig bloeiende borders en het schijnbare gebrek aan orde zijn kenmerken die passen bij een cottagetuin. Toch is de tuin ingedeeld in eenvoudige rechthoekige vakken. De landelijke tuin heeft een groot oppervlak waarbij de tuin rondom het huis strakker is ingedeeld dan verderop in de tuin. De tuin is verdeeld in ruimtes met elk hun eigen functie zoals recreatie, terras, boomgaard of een meertje.

De cottagetuin

De indeling van een cottagetuin is eenvoudig en regelmatig, met een pad naar de voordeur en aan weerszijden een rechthoekige border met uitbundig bloeiende beplanting. Door de overvloedige beplanting is de indeling vaak niet meer te zien. De indeling komt in de winter te voorschijn als de beplanting is afgestorven. De beplanting kan zichzelf uitzaaien en groeit over de paden waardoor er soms nog maar weinig ruimte overblijft om te lopen. Naast bloemenborders is er ook ruimte voor een gazon. De ruimtes in de tuin kunnen worden verdeeld met hagen zodat elke ruimte zijn eigen beplanting, kleur en sfeer heeft. Herhaling van beplanting en kleurgebruik zorgt voor orde in de tuin. In een grotere cottagetuin is ook ruimte voor een bloemenwei. Cottagetuinen hebben een romantische uitstraling. Hoewel de cottagetuin er natuurlijk uit mag zien en de beplanting de ruimte krijgt om te groeien, vraagt deze tuin wel veel onderhoud. Uitgebloeide bloemen moeten geregeld worden verwijderd en ook het snoeien van hagen kost tijd.

Beplanting

Er zijn veel soorten beplanting die passen in deze stijl. Enkele voorbeelden hiervan zijn: gipskruid, flox, clematis, ridderspoor, rozen, hosta’s, geranium, verbena, siergrassen, hortensia, vingerhoedskruid, dahlia’s, stokrozen enz. Er is vaak ook een gedeelte waar groente en kruiden worden gekweekt.

Materialen

De bestrating bestaat vooral uit grind of klinkers zodat er ruimte voor begroeiing is. Planten zaaien zich uit tussen de voegen of in het grind en dit is ook een plek waar mossen goed groeien. Blikvangers in de tuin zijn priëlen, tuinbanken, waterpompen en andere oude, nostalgische spullen. Het mag er allemaal verweerd en gebruikt uitzien.

De landelijke tuin

De landelijke tuin is groot en vaak verdeeld in verschillende ruimtes met elk hun eigen functie zoals een tennisbaan of zwembad, een gazon, terras, meertje of boomgaard. Dicht bij het huis is het ontwerp strak en formeel. Verder op in de tuin is de indeling en de beplanting losser en in harmonie met de omgeving.

Materialen

Voor de bestrating wordt vaak natuursteen of klinkers gebruikt. Bij een modern huis past ook beton. Verder van het huis af wordt ook gebruik gemaakt van grind of graspaden.

De indeling

De tuin wordt opgedeeld met hagen waarin doorkijkjes en uitzichten worden gerealiseerd. Er worden ook objecten gebruikt om de aandacht naar een ver punt te leiden. Dit kunnen bijv. pergola’s of ornamenten zijn. Hagen (traditioneel) of schermen (modern) zijn ook noodzakelijk om de wind tegen te houden. Veel planten kunnen niet tegen veel wind. Ze worden daardoor beperkt in hun groei of beschadigen.

Kenmerken van de landelijke tuin zijn:
  • Grote groepen dezelfde beplanting
  • Grote gazons of vijvers
  • Hagen als afbakening
  • De tuin gaat over in het omringende landschap en dat geeft een weids uitzicht
  • Er wordt veel gebruik gemaakt van natuurlijke materialen

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Een cottagetuin / landelijke tuin"

Infoteur: Liza
Laatste update: 05-05-2016
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Tuinstijlen
Schrijf mee!