InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Een cottagetuin / landelijke tuin

Een cottagetuin / landelijke tuin

Een cottagetuin / landelijke tuin Een cottagetuin heeft een losse, informele uitstraling. In deze tuin staan de borders vol met bloeiende planten, groenten en fruit. De tuin is eenvoudig ingedeeld, met verschillende ruimtes. De ruimtes zijn met elkaar verbonden door slingerende tuinpaden en hagen met pergola's. Op verschillende plekken zijn zitjes gecreëerd waar je even kunt genieten van alles wat bloeit. De landelijke tuin is groot en heeft een natuurlijke, rustige uitstraling. Dicht bij huis is de tuin strak ingedeeld, verderop is de beplanting losser. De tuin is verdeeld in ruimtes met elk hun eigen functie zoals: recreatie, terras, boomgaard of een meertje.

De indeling van een cottagetuin

De indeling van een cottagetuin is eenvoudig en informeel. Door de overvloedig bloeiende beplanting is de indeling vaak niet meer te zien. Dit zie je pas in de winter, als de beplanting is afgestorven. Door de indeling ontstaan er verschillende tuinkamers, waardoor de tuin niet in één keer te overzien is. Tuinkamers zijn met elkaar verbonden door slingerende tuinpaadjes en pergola's. Er is veel ruimte voor bloeiende, voornamelijk vaste planten. Minstens zo belangrijk zijn de bladvormen en geurende planten. Vroeger verbouwde men groenten in de cottagetuin, er stonden fruitbomen en soms liepen er dieren rond. Pas later kwamen er ook bloeiende planten in. Hoewel bloeiende planten nu een groot deel van de tuin innemen, is er ook nog ruimte voor groenten en fruitbomen.

Bloeiende borders in een cottagetuin

De beplanting krijgt alle ruimte en groeit over de paden, waardoor er soms nog maar weinig ruimte overblijft om te lopen. Naast bloeiende borders is er ook ruimte voor een gazon. De verschillende tuinkamers worden van elkaar gescheiden door hagen, waardoor elke ruimte een eigen sfeer krijgt. Herhaling van beplanting en kleurgebruik zorgt voor orde in de tuin. In een grotere cottagetuin is ook ruimte voor een bloemenwei. Cottagetuinen hebben een romantische uitstraling. Hoewel de cottagetuin er natuurlijk uit mag zien en de beplanting de ruimte krijgt om te groeien, vraagt deze tuin wel veel onderhoud. Uitgebloeide bloemen moeten geregeld worden verwijderd en ook het snoeien van hagen kost tijd.

Beplanting

In een cottagetuin staan veel vaste planten. De overgebleven ruimte wordt opgevuld met eenjarigen en bloembollen. Bij het kiezen van planten wordt rekening gehouden met de bloeitijd. Zo blijft deze tuin het hele jaar door boeiend. Er zijn veel soorten planten die passen in deze stijl. Enkele voorbeelden hiervan zijn: gipskruid, flox, clematis, ridderspoor, rozen, hosta’s, geranium, verbena, siergrassen, hortensia, vingerhoedskruid, dahlia’s, stokrozen enz. Er is vaak ook een gedeelte waar groente en kruiden worden gekweekt.

Materialen

De bestrating bestaat vooral uit grind of klinkers zodat er ruimte voor begroeiing is. Planten zaaien zich uit tussen de voegen of in het grind en dit is ook een plek waar mossen goed groeien. Tuinpaden zijn ook wel aangelegd met natuurlijk materiaal zoals boomschors. Het voordeel hiervan is dat het goed waterdoorlatend is en dat het een natuurlijke uitstraling heeft. Blikvangers in de tuin zijn: priëlen, tuinbanken, waterpompen en andere oude, nostalgische spullen. Het mag er allemaal verweerd en gebruikt uitzien. Overal in de tuin worden met deze accessoires gezellige hoekjes gecreëerd.

De landelijke tuin

De landelijke tuin is groot, met lange zichtlijnen en vaak verdeeld in verschillende ruimtes. Die hebben elk een eigen functie zoals een tennisbaan of zwembad, een gazon, terras, meertje of boomgaard. Dicht bij het huis is het ontwerp strak en formeel. Achterin de tuin is de indeling minder strak en de beplanting losser, in harmonie met de omgeving. De indeling hoeft niet alleen uit strakke, rechte lijnen te bestaan, ronde vormen verzachten de formele uitstraling. Grote groepen van één soort planten zorgen voor de rustige uitstraling. Een landelijke tuin is onderhoudsvriendelijk.

Materialen

Voor de bestrating wordt vaak natuursteen of klinkers gebruikt. Bij een modern huis past ook beton. Verder van het huis af wordt ook gebruik gemaakt van grind of graspaden. In deze tuin is genoeg ruimte voor een groot terras. Belangrijk is dat zoveel mogelijk materialen een natuurlijke uitstraling hebben. Dat geldt ook voor de erfafscheiding. De haagbeuk, meidoorn, klimop en laurier zijn mooie, groene erfafscheidingen. Een andere optie is het aanleggen van een houtwal. Dit is een verhoging van aarde waar een ondoordringbare rij bomen en struiken op is geplant.

De indeling

De tuin wordt opgedeeld met hagen waarin doorkijkjes en uitzichten worden gerealiseerd. Er worden ook objecten gebruikt om de aandacht naar een ver punt te leiden. Dit kunnen bijv. pergola’s of ornamenten zijn. Hagen (traditioneel) of schermen (modern) zijn ook noodzakelijk om de wind tegen te houden. Planten kunnen niet tegen veel wind. Ze worden daardoor beperkt in hun groei of beschadigen.

Kenmerken van de landelijke tuin zijn:
  • Grote groepen dezelfde beplanting.
  • Grote gazons of vijvers.
  • Hagen als afbakening.
  • De tuin gaat over in het omringende landschap en dat geeft een weids uitzicht.
  • Er wordt veel gebruik gemaakt van natuurlijke materialen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De klassieke formele tuin en de georganiseerde tuinDe klassieke formele tuin en de georganiseerde tuinDe formele tuin kenmerkt zich door symmetrie, herhaling en orde. De tuin wordt opgedeeld in verschillende kamers met in…
Wateroverlast in de tuinWateroverlast komt de laatste jaren steeds vaker voor. Dit komt doordat door klimaatverandering de intensiteit en freque…
Ideeën voor de tuinIdeeën voor de tuinJe zou het niet zeggen, want veel mensen zijn al ruim bezig in de tuin. Maar behalve opruimen is het aanplanten van nieu…
Een vijver in de tuin; welke stijl en vorm kiezen we?Een vijver in de tuin; welke stijl en vorm kiezen we?Een vijver in de tuin. Eigenlijk zou elke tuin moeten beschikken over een stukje water. Het voegt namelijk veel extra's…
Wat zijn de kenmerken van een moderne tuin?Wat zijn de kenmerken van een moderne tuin?Bij een huis met strakke lijnen past een moderne tuin. De lijnen van het huis en de tuin stralen eenheid en rust uit en…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: LenkinDesign, Flickr (CC BY-ND-2.0/bewerkt)
  • https://www.mdc-tuinontwerp.nl/uncategorized/cottage-tuin/
  • https://appeltern.nl/nl/park_bezoeken/de_tuinen/cottage_tuin
  • http://www.tuinen-info.be/cottage-tuin/
  • https://www.tuinadvies.nl/artikels/landelijke_tuin_of_cottagetuin
  • https://florum.nl/landelijke-tuin/
  • https://www.tuinontwerpervinden.nl/nw-30978-7-3685432/nieuws/de_cottagetuin.html

Reageer op het artikel "Een cottagetuin / landelijke tuin"

Infoteur: Liza
Laatste update: 09-04-2019
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Tuinstijlen
Schrijf mee!