InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Makkelijke kruiden voor je moestuin

Makkelijke kruiden voor je moestuin

Makkelijke kruiden voor je moestuin Mensen die net beginnen met een eigen moestuin, willen doorgaans niet te veel moeilijkheden. Ook wanneer kinderen een eigen moestuin hebben, is het prettig al er ook daadwerkelijk wat groeit. Gelukkig zijn er verschillende kruiden die je heel gemakkelijk kunt laten groeien in je moestuintje waar je vrijwel geen problemen mee ondervind. Welke kruiden kun je heel gemakkelijk zaaien en oogsten?

Makkelijke kruiden

Wil jij graag een moestuin beginnen, maar ben je bang dat je oogst compleet mislukt? Dan kun je er ook voor kiezen om gemakkelijke kruiden te zaaien. Verse kruiden zijn in de keuken al ontzettend lekker en kunnen veelvuldig worden toegepast en tegelijkertijd kan het een leuke manier zijn om te kijken of het tuinieren wel bij je past.

Soort grond

Het beste is om de plantjes niet rechtstreeks in de aarde te zetten. In plaats daarvan kun je beter kiezen voor een zak potgrond speciaal voor de moestuin. Deze kun je krijgen bij ieder bekende tuincentrum. Ook veel dierenzaken hebben doorgaans wel potgrond. Veel gemakkelijke kruiden kunnen overigens wel groeien in gewone aarde, maar deze bevat lang niet altijd genoeg voedingsstoffen.

Zelf zaaien?

In je moestuin is het natuurlijk het leukste om zelf je kruiden te zaaien. Dit hoeft echter niet. Je kunt er ook voor kiezen om de plantjes bij een tuincentrum te kopen en in potten of in de tuin te zetten. Je moet de plantjes dan alleen nog maar verzorgen. Hoe je ze moet verzorgen, staat doorgaans aangegeven bij de plant.

Makkelijke kruiden voor de moestuin

Welke kruiden zijn nou echt heel gemakkelijk om zelf te zaaien en laten groeien in je tuin? Dat zullen voornamelijk de kruiden zijn die eigenlijk overal goed groeien en die weinig speciale verzorging nodig hebben. Een beetje water en daglicht is vaak al voldoende. De kruiden kunnen het ook goed doen in huis, bijvoorbeeld in een pot op de verwarming. Er moet dan wel goed worden opgelet dat de aarde niet te droog wordt.

Basilicum

Basilicum is een lekkere kruid, dat heel gemakkelijk te zaaien is. Het is niet moeilijk een grote basilicumplant in je tuin te krijgen. Geef vooral regelmatig water. Wel heeft de basilicum veel zon nodig, dus hier moet je rekening mee houden. Je kunt de blaadjes van de plant halen, die dan weer aangroeien. Basilicum wordt vooral gebruikt voor gerechten met tomaten en in bijvoorbeeld pesto.

Bieslook

Bieslook kan bijna overal wel groeien en heeft weinig verzorging nodig. De stengels worden gegeten en als je deze afsnijdt, groeien ze weer aan. Als de plant gaat bloeien, oogt het ook nog eens heel vrolijk in de tuin. De paarse bloemen zijn overigens ook eetbaar. Let er wel op dat de bieslook wel wat water moet hebben. In de keuken kun je de bieslook gebruiken in bijvoorbeeld salades.

Koriander

Koriander groeit prima wanneer hij half in de schaduw staat. Het is niet nodig om hem iedere dag water te geven, maar let wel een beetje op wanneer het extreem zonnig en droog is. Dan kan iets meer water geven wel aan te raden zijn. De bladeren kunnen worden gebruikt in gerechten zoals soep of pasta.

Munt

Munt is een ontzettend makkelijk kruid. Het is een meerjarige plant die heel makkelijk te onderhouden is. Geregeld water geven is vaak meer dan voldoende. Let er op dat de munt zich gemakkelijk uitbreid. Als je niet goed oppast kun je de hele tuin vol munt hebben. Door de plantjes uit de grond te trekken, kun je dit voorkomen. Munt kan worden gebruikt in bijvoorbeeld een heerlijke verse kruidenthee.

Peterselie

Peterselie is een kruid dat heel gemakkelijk is en snel tevreden is. Geef hem wel elke dag wat water en op hele warme dagen twee keer per dag. Er bestaat zowel bladpeterselie als krulpeterselie en beide varianten zijn op dezelfde manier te zaaien. Peterselie wordt vooral veel als garnering gebruikt bij gerechten.

Selderij

Het kruid selderij is was anders dan de groente bleekselderij. Dit kruid wordt soms zelfs gezien als onkruid, omdat het heel snel groeit. Als je dus niet oppast zit het overal. Qua verzorging is het vooral belangrijk om regelmatig water te geven. Selderij bezorgt verder weinig problemen. De bladeren van de selderij kunnen worden gebruikt in soep of bijvoorbeeld in een fris aardappelgerecht.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kruiden in potten en bakkenKruiden in potten en bakkenEen kruidentuin heeft een hoge sierwaarde. Maar bij een bestraat oppervlak of een patio staan kruiden erg leuk in potten…
Kruiden en hun toepassing in de keukenKruiden kunnen aan een gerecht een verrassende en lekkere smaak geven. Maar welk kruid moet je nou bij welk gerecht gebr…
Nieuwe tuintrend: zo leggen we onze eigen kruidentuin aanNieuwe tuintrend: zo leggen we onze eigen kruidentuin aanWe tonen meer en meer aandacht voor gezonde en evenwichtige voeding. Velen kiezen hierbij voor het kweken van groenten i…
De moestuin voor beginners, eenvoudige moestuinDe moestuin voor beginners, eenvoudige moestuinDe basisprincipes van een moestuin. Welke locatie is het meest geschikt, in huis, buiten huis? Iedereen kan een moestuin…
Je eigen moestuin: potten en bakkenJe eigen moestuin: potten en bakkenVeel mensen denken dat je een grote tuin nodig hebt als je zelf groenten, fruit en kruiden wilt gaan kweken. Dit is echt…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: AllAnd, Pixabay

Reageer op het artikel "Makkelijke kruiden voor je moestuin"

Infoteur: Writingsuus
Gepubliceerd: 30-03-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Moestuin
Schrijf mee!