InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Je eigen moestuin: Bieslook

Je eigen moestuin: Bieslook

Je eigen moestuin: Bieslook Bieslook is een heel makkelijk kruid om te laten groeien in je eigen moestuin. Vooral voor beginners die net een moestuintje hebben kan het erg leuk zijn om te kiezen voor bieslook. Waar moet je zoal rekening mee houden wanneer je bieslook in je tuin hebt? Wanneer kun je de zaadjes zaaien bijvoorbeeld en hoe zit het met de oogst? Zijn er nog andere zaken die van belang zijn?

Over bieslook

Bieslook is een plant die familie is van de knoflook, prei en de ui. Het kruid heeft een vrij sterke smaak en wordt vooral veel gebruikt in salades of op brood. Bieslook zit vol vitamine A en C. Ook heeft een positief effect op de bloeddruk en het cholesterol. Een prima kruid dus om regelmatig toe te voegen aan je eetpatroon.

Bieslook zaaien

Bieslook kun je het beste zaaien in mei in de tuin. Doe de zaadjes dan een halve centimeter tot een centimeter diep in de grond en doe de zaadjes ongeveer twintig centimeter van elkaar vandaan, zodat de planten genoeg ruimte hebben om te groeien. Let er goed op dat je bieslook voldoende water geeft. Het liefst iedere dag, maar als het echt warm is bij voorkeur zelfs meermaals per dag. Bij te weinig vocht zal de plant zijn smaak verliezen en kan hij slap gaan hangen. Dit wil je natuurlijk voorkomen.

In de vensterbank

Je kunt het hele jaar lang bloembakken in de vensterbank zetten om bieslook daar te groeien. Je kunt dan ook het hele jaar lang de bieslook oogsten voor in je gerechten. Zo kun je dus ook je eigen moestuintje hebben wanneer je niet over een tuin beschikt.

Meerjarenplant

Een groot voordeel van bieslook is dat het een meerjarenplant is. Bieslook kan de winter prima overleven, maar er kunnen wat problemen ontstaan wanneer het buiten vriest. In dat geval kun je overwegen om de plant binnen te zetten of te beschermen tegen de vrieskou.

Bieslook oogsten

Bieslook kan worden geoogst vanaf het vroege najaar tot en met oktober. Wanneer je de stengels afknipt tot ongeveer vijf centimeter boven de grond, zal deze vanzelf weer uitgroeien.

Bloem van de bieslook

De bloem van de bieslook heeft een paarse kleur. Dit kan heel erg leuk en vrolijk staan in de tuin, maar ook op je bord. De bloem kan namelijk gewoon gegeten worden en is een leuke manier om het bord te garneren. De bloem van bieslook smaakt net zoals bieslook, alleen net iets sterker.

Moestuintjes actie van de Albert Heijn

16 februari tot en met 15 maart 2015 kun je bieslookzaadjes ontvangen voor je eigen moestuintje bij de Albert Heijn. Je krijgt zaadjes voor iedere 15 euro aan boodschappen die je doet. In totaal zijn er twintig soorten zaadjes te verkrijgen.

Problemen in de moestuin

Echt veel problemen in de moestuin zul je niet hebben met bieslook. Er kan weinig mis mee gaan, want de plant kan eigenlijk overal wel groeien. Houd wel goed je huisdieren in de gaten. Honden plassen namelijk vanwege de sterke geur van bieslook graag tegen de planten.

In de keuken

Bieslook kan beter niet worden opgewarmd, want de smaak wordt dan minder. Bieslook kan overigens wel aan warme gerechten worden toegevoegd, doe dit dan op het laatste moment. Je kunt het kruid toevoegen aan salades, soepen of door wokschotels. Ook op brood is bieslook erg lekker.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Je eigen moestuin: VeldslaJe eigen moestuin: VeldslaVeldsla is een groente die je niet in de zomer oogst, maar juist in de winter of het voorjaar. Veldsla kan prima groeien…
Je eigen moestuin: WortelJe eigen moestuin: WortelWortel is een leuke groente om te zaaien in je eigen moestuin. Het is ook nog eens een tweejarige plant, dus je kunt er…
Je eigen moestuin: KrulpeterselieJe eigen moestuin: KrulpeterselieKrulpeterselie is een redelijk makkelijk kruid om in je eigen moestuin te laten groeien. Het is een kruid dat ook zeer g…
Je eigen moestuin: RucolaJe eigen moestuin: RucolaRucola is een slasoort die je heel gemakkelijk zelf kunt zaaien of oogsten. Het is erg gemakkelijk voor in je eigen moes…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Marionberaudias, Pixabay
  • https://www.goedboerenindestad.nl/moestuin/kruiden/bieslook/
  • http://www.moestuintips.nl/kruiden/overblijvend/bieslook/bieslook.php
  • http://www.waterwereld.nu/bieslook.php
  • http://www.intratuin.nl/buiten/kweken-oogsten/hoe-kweek-ik-bieslook/
  • http://www.denachtuil.eu/kruiden-knoflook&bieslook.htm

Reageer op het artikel "Je eigen moestuin: Bieslook"

Infoteur: Writingsuus
Gepubliceerd: 02-03-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Moestuin
Schrijf mee!