InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Kruiden in potten en bakken

Kruiden in potten en bakken

Kruiden in potten en bakken Een kruidentuin heeft een hoge sierwaarde. Maar bij een bestraat oppervlak of een patio staan kruiden erg leuk in potten en bakken. Potten bieden in de winter de mogelijkheid om kruiden overal neer te zetten. Door middel van potten en bakken kun je ze ook dicht bij je keuken neerzetten, zodat het handig is om een handje te pakken tijdens het koken. Kruiden kun je zelf opkweken, maar je kunt ze ook bij het tuincentrum kopen zodat je ze kant en klaar in een leuke bakken of potten kan zetten.

Een decoratieve combinatie

Een decoratieve combinatie van kruiden voor een terras kan bestaan uit kattekruid, goudsbloemen, jasmijn, muurbloemen, bazielkruid, wijnruit. De kruiden moeten wel op een plek staan waar veel zon komt. Potten en bakken zijn heel praktisch voor tuinliefhebbers die geen echte tuin bezitten maar wel een balkon of daktuin.

Kruiden in pot: handig bij het koken

Keukenkruiden worden snel ongebruikt gelaten wanneer zij niet binnen handbereik van de kok staan. Bij het koken zorgt een bak met kruiden op de vensterbank, of in de tuin vlakbij de keuken ervoor dat wij onze kruiden dagelijks gebruiken. Sommige kruiden zijn vaste planten zoals: salie, tijm, munt, bieslook, laurier en rozemarijn.

Kruiden: eenjarige planten

Sommige kruiden moeten ieder jaar weer gezaaid worden zoals peterselie, marjolein, bazielkruid.

Potten en bakken

Zorg altijd voor goede grond en probeer de plant voldoende ruimte voor de wortels te geven. Potten moeten zo diep mogelijk zijn, omdat sommige kruidenplanten zich diep willen wortelen. Krachtige groeiers zoals munt, mierik, roomse kervel hebben veel ruimte nodig. Peterselie staat vaak in te kleine potten. De kruiden in potten en bakken hebben ook water nodig! In de zomer vaak dagelijks. Neem een zo groot mogelijke pot of bak, de planten groeien beter in gezelschap en vorstschade zal minder voorkomen. Je kunt kiezen uit houten kisten of kuipen, of duurdere stenen potten. Betonnen bakken of schalen zijn geschikt voor muurbloemen, kamille, heiligenbloem, dille, venkel. Loden vazen vormen een mooie combinatie met jasmijn, kattekruid, wijnruit en lavendel. Aardewerken potten kunnen volgezet worden met moederkruid, dat de hele zomer door bloeit.

Potten: ook om kruiden te kweken

Potten bieden ons de mogelijkheid om gevoelige kruiden 's zomers te kweken, zodat zij later in gedroogde vorm kunnen worden gebruikt. Sommige kruiden kunnen buiten overwinteren als de pot of bak goed ingepakt is en de plant zelf met turf of plastic wordt bedekt.

Verloren hoekjes in de tuin

In de tuin heb je altijd wel verloren hoekjes. Die kunnen opgefleurd worden met kruiden in potten. Al naar gelang het seizoen kunnen de kruiden gewisseld worden. Goudsbloemen, boerenwormkruid, goudkleurige marjolein, moederkruid en dille vormen een goede combinatie. Een andere combinatie kan zijn: tuinanjers, heiligenbloem, blauwkleurige wijnruit, scharlei en bernagie. In een koel en schaduwirijk hoekje met wat zon kun je smeerwortel, zuring, balsemwormkruid, ossetong en kervel neerzetten.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Kruiden in potten en bakken"

Reactie

Jose, 17-04-2012 19:14 #1
Klopt het dat niet alle kruiden bij elkaar in één pot of bak kunnen worden geplaatst? En als dit juist is, welke kunnen wel en welke niet in één bak worden geplaatst? Reactie infoteur, 15-05-2012
Leuk idee om kruiden in een pot of bak te plaatsen!
Alleen van karwijzaad is me bekend dat deze niet samen met andere kruiden gaat, behalve met peper. Voordat u de kruiden gaat kopen/plaatsen, kunt u zich beter laten adviseren door een tuincentrum. Er zijn ook webshops voor het bestellen van kruidenzaden, misschien kunt u het daar ook vragen. http://www.zadenkopenonline.nl/tuinzaden-bestellen-kruiden1/index.html
Succes!

Infoteur: Ssandra3108
Laatste update: 16-10-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Reacties: 1
Schrijf mee!