InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Je eigen moestuin: Dille

Je eigen moestuin: Dille

Je eigen moestuin: Dille Dille is een kruid dat eigenlijk niet in je eigen moestuin mag ontbreken. Het is een kruid dat gemakkelijk te zaaien en oogsten is, maar wel wat aandachtspunten heeft. Hij kan groeien op het balkon in een plantenbak, maar ook in de tuin. Wel zijn er enkele zaken waar je rekening mee moet houden om je plantjes goed te laten groeien.

Over Dille

Dille is een kruid dat oorspronkelijk uit het oosten komt. Het kruid komt tegenwoordig overal ter wereld voor en kan prima groeien in Nederlandse tuinen. Het kruid kan helpen tegen darm- en maagklachten. Dille kan 120 centimeter hoog worden en neemt dus behoorlijk wat ruimte in beslag. De bloemetjes op dille hebben een mooie gele kleur.

Dille zaaien

Dille kan in de tuin worden gezaaid, maar ook in een bloempot, bijvoorbeeld op het balkon of in de vensterbank. Wanneer je dille in je eigen vensterbank zaait, kun je dit het hele jaar doen. In de tuin of op het balkon kun je de zaadjes in maart of april zaaien. Zorg dat de zaadjes ongeveer een centimeter diep in de grond zitten en houd een tussenafstand van zon dertig centimeter aan. Het beste plaats je de dille ergens waar hij voldoende zon krijgt en goede beschutting tegen wind. Plaats de Dille nooit vlakbij venkel, dit kan problemen opleveren en dille wordt er minder sterk van. Geef de dille regelmatig water. Houd dit goed in de gaten, want te weinig water kan direct voor problemen zorgen.

Verpotten

Het is niet mogelijk dille te verpotten. Zorg dus dat je direct een pot gebruikt die groot genoeg is voor de plant. Wanneer je later de dille verpot is de kans heel groot dat het plantje dit niet overleeft.

Dille oogsten

Het oogsten van dille kan na ongeveer acht weken. De beste tijd om de dille te oogsten is wanneer er net een paar bloemknopjes in zitten, maar deze nog niet zijn geopend. Het oogsten doe je door de dille af te knippen, tot zon vijf centimeter boven de grond. Wanneer je dit op de juiste manier doet kun je twee keer de dille gebruiken.

Actie bij Albert Heijn

Bezoekers bij de Albert Heijn kunnen van 16 februari tot en met 15 maart 2015 gratis dillezaadjes krijgen voor hun eigen moestuintje. Bij de speciale actie van de AH worden twintig verschillende zaden weggegeven. Gebruik voor de dille niet het kleine bijgeleverde potje van de AH. Dille kan er niet goed tegen om verpot te worden en het potje is te klein voor dille om goed in te groeien.

Houdbaarheid

Dille is na het oogsten heel beperkt houdbaar. Je kunt het kruid wel laten drogen of in stukjes snijden en invriezen met wat olijfolie in een ijsklontjeshouder.

Problemen in de moestuin

Wanneer de dille op een juiste plaats in de moestuin staat en het genoeg water krijgt, kan er weinig misgaan in de keuken. Er zijn insecten die interesse in de dille kunnen hebben, maar doorgaans brengen ze niet heel veel schade aan.

Dille in de keuken

Dille wordt voornamelijk gebruikt als kruid en smaakt vooral erg lekker bij visgerechten of in roomsauzen. Er kan echter nog veel meer mee gedaan worden. Zo kan het prima in salades of door wokschotels. De bloemen van de dille kunnen ook gegeten worden en deze dienen vooral ter garnering, bijvoorbeeld bij visgerechten. Deze bloem heeft een muntachtige smaak en zorgt ervoor dat je bord er lekker vrolijk uitziet.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Je eigen moestuin: BieslookJe eigen moestuin: BieslookBieslook is een heel makkelijk kruid om te laten groeien in je eigen moestuin. Vooral voor beginners die net een moestui…
Je eigen moestuin: KrulpeterselieJe eigen moestuin: KrulpeterselieKrulpeterselie is een redelijk makkelijk kruid om in je eigen moestuin te laten groeien. Het is een kruid dat ook zeer g…
Je eigen moestuin: VeldslaJe eigen moestuin: VeldslaVeldsla is een groente die je niet in de zomer oogst, maar juist in de winter of het voorjaar. Veldsla kan prima groeien…
Je eigen moestuin: RucolaJe eigen moestuin: RucolaRucola is een slasoort die je heel gemakkelijk zelf kunt zaaien of oogsten. Het is erg gemakkelijk voor in je eigen moes…
Je eigen moestuin: WortelJe eigen moestuin: WortelWortel is een leuke groente om te zaaien in je eigen moestuin. Het is ook nog eens een tweejarige plant, dus je kunt er…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: PublicDomainPictures, Pixabay
  • http://www.gezondheidplus.nl/cms/index.php?mid=114&pagina=tekstpagina
  • https://www.goedboerenindestad.nl/moestuin/kruiden/dille/
  • http://www.infotalia.com/nld/tuin/moestuin_en_kruidentuin/kruidentuin/kruid_detail.asp?id=2092
  • http://www.moestuinforum.nl/dille-raer-probleem-t9762.html
  • http://www.happyseeds.nl/dille/

Reageer op het artikel "Je eigen moestuin: Dille"

Infoteur: Writingsuus
Gepubliceerd: 27-02-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Moestuin
Schrijf mee!