InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Je eigen moestuin: Krulpeterselie

Je eigen moestuin: Krulpeterselie

Je eigen moestuin: Krulpeterselie Krulpeterselie is een redelijk makkelijk kruid om in je eigen moestuin te laten groeien. Het is een kruid dat ook zeer geschikt is voor kinderen, omdat ze snel resultaat zien. Een voordeel is ook dat de krulpeterselie meermaals te gebruiken is, zolang deze in de grond staat en het hart intact blijft. Maar waar moet je rekening mee houden wanneer je krulpeterselie zaait en oogst in je moestuintje?

Over krulpeterselie

Er zijn verschillende soorten peterselie. De krulpeterselie wordt voornamelijk gebruikt ter garnering bij gerechten, maar kent ook nog een hoop positieve eigenschappen waar we ons vaak niet van bewust zijn. Peterselie is namelijk een krachtige bron voor een goede detox. Het kan je lichaam dus goed ontgiften van allerlei verkeerde stoffen en het verminderd een opgeblazen gevoel. Ook zit peterselie bomvol verschillende vitamines, waaronder Vitamine A, Vitamine C, Vitamine K en meerdere B-vitamines.

Krulpeterselie zaaien

Krulpeterselie kan worden gezaaid tussen maart en augustus. Peterselie kan eigenlijk overal wel groeien, maar houdt niet zo van de zon. Kies dus bij voorkeur een plek uit die niet vol in de zon ligt, maar wat meer in de schaduw zit. Qua grondsoort werkt eigenlijk alles wel. Doe de zaadjes ongeveer een centimeter diep in de grond en plaats ze ongeveer twintig centimeter uit elkaar.

In huis zaaien

Krulpeterselie kun je ook heel goed in huis zaaien. Let er dan op dat je deze niet in de vensterbank zet, want dat kan juist te warm worden voor de peterselie. Wel is veel licht erg belangrijk. Let ook goed op het formaat van de pot waar de krulpeterselie in groeit en verpot indien nodig.

Verzorging zaadjes

Wanneer je krulpeterselie hebt gezaaid, is het belangrijk deze goed vochtig te houden. Geef regelmatig water, zeker wanneer het buiten warm en droog is. Houd de plant buiten de zon, want te veel zon kan voor gele bladeren zorgen. Houd de moestuin verder ook onkruidvrij.

Krulpeterselie oogsten

De krulpeterselie kan worden geoogst na zon zes tot acht weken na het zaaien. Het is een tweejarige plant. Wanneer je de stengels plukt, kun je het hart intact laten. Als je dit doet, groeit het weer aan en kun je het later opnieuw oogsten. Het lekkerste is natuurlijk om de peterselie dezelfde dag nog te nuttigen, maar je kunt het na het oogsten nog wel een paar dagen bewaren. Krulpeterselie is een tweejarige plant.

Je eigen moestuintje bij Albert Heijn

Albert Heijn heeft een actie waarbij je je eigen moestuintje kunt krijgen. In totaal zijn er twintig verschillende zaden die je kunt verzamelen. Hier zit onder anderen zaad bij voor de krulpeterselie. Een handige kruid, dat zeker ook heel geschikt is voor kinderen, omdat er weinig mis kan gaan. De moestuintjes actie van de AH loopt van 16 februari tot en met 15 maart 2015 .

Problemen in de moestuin

Met krulpeterselie zul je, zolang je de plantjes goed verzorgt en voldoende water geeft, vrijwel geen problemen tegenkomen. Het is een heel gemakkelijk kruid voor in je moestuin.

Krulpeterselie in de keuken

Krulpeterselie wordt voornamelijk gebruikt te garnering bij talloze gerechten. Denk hierbij aan vlees- en visgerechten, maar ook aan salades, soepen en sauzen. Krulpeterselie geeft het bord een mooie uitstraling en het is nog gezond ook.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: AllAnd, Pixabay
  • http://www.mooiemoestuin.nl/groenteteelt/kruiden/peterselie/
  • http://www.intratuin.nl/buiten/kweken-oogsten/hoe-kweek-ik-peterselie/
  • https://www.goedboerenindestad.nl/moestuin/kruiden/peterselie/
  • http://moestuinbeginnen.nl/hoe-zaai-ik-peterselie/
  • http://power-center.nl/kracht-van-peterselie

Reageer op het artikel "Je eigen moestuin: Krulpeterselie"

Infoteur: Writingsuus
Gepubliceerd: 11-03-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Moestuin
Schrijf mee!