InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Je eigen moestuin: Basilicum

Je eigen moestuin: Basilicum

Je eigen moestuin: Basilicum Basilicum is een kruid dat je gemakkelijk in je eigen moestuin kunt laten groeien. Het is hierdoor ook heel leuk voor een moestuin speciaal voor kinderen. Ook kun je basilicum in je huis laten groeien, en is een tuin dus niet eens nodig. Zijn er nog zaken waar je op moet letten wanneer je basilicum in je moestuin wilt?

Over basilicum

Basilicum komt oorspronkelijk uit Afrika, maar werd al in de tijd van de oude Romeinen veel in de keuken gebruikt. Wereldwijd zien we basilicum in veel gerechten terugkomen en dit komt vanwege de fijne, zachte smaak en de vele goede eigenschappen. Basilicum kan bijvoorbeeld helpen tegen maagproblemen. Ook zit het bomvol vitamine A, kalium en ijzer.

Basilicum zaaien

Basilicum kun je zaaien vanaf mei in de tuin en vanaf april in huis op de vensterbank. Doe de zaadjes ongeveer een centimeter onder de grond en houd ongeveer 25 tot 30 centimeter tussen de zaadjes, zodat de planten genoeg ruimte hebben om te kunnen groeien. Kies voor een plek waar veel zon is, want de plant kan niet zo goed tegen de kou en groeit het beste met veel zon. Wanneer je de plantjes in huis laat groeien, zorg dan voor een warme plek, zoals op de vensterbank in het zonnetje.

Verzorging plantjes

Geef de plantjes voldoende water en houd de tuin onkruidvrij. Hierdoor kunnen er minder snel insecten en ander ongedierte in je tuin terecht komen. Let er op dat basilicum niet zo goed tegen kou kan. Probeer de plant hier dan ook goed tegen te beschermen. Zie je bloemetjes in de basilicum? Knip deze dan af, want dat bevorderd de smaak van het kruid. Eventueel kun je wat stokken gebruiken om te voorkomen dat het blad op de grond terecht komt.

Verpotten

Heb je de basilicum in je vensterbank staan? Dan kun je deze verplaatsen naar de tuin wanneer de plantjes wat groter zijn en er geen nachtvorst meer is. Dit is overigens niet eens nodig: je kunt de planten ook in een grotere pot zetten en lekker binnen houden. Een tuin of balkon is dus niet eens nodig.

Basilicum oogsten

Basilicum kan worden geoogst wanneer de blaadjes groot genoeg zijn. Hoe voller de blaadjes, hoe meer smaak er aan zit. Let er goed op dat het kruid niet lang houdbaar is nadat je het geoogst hebt. Het beste haal je de blaadjes net voordat je ze in de keuken gebruikt van het plantje.

Actie bij Albert Heijn

Lijkt het jou wat om je eigen moestuintje te maken? Albert Heijn helpt in 2016 de klanten hiermee een handje. Tussen 7 maart en 3 april 2016 kunnen bezoekers per 15 euro aan boodschappen een eigen moestuintje krijgen. In totaal zijn er twintig verschillende soorten zaden te krijgen op deze manier, waaronder die van de basilicum. Een leuke manier voor beginners om kennis te maken met de voordelen van een eigen moestuintje.

Problemen in de moestuin

Basilicum zorgt doorgaans voor weinig problemen in de moestuin. Zorg er vooral voor dat de plant voldoende zonlicht en water krijgt. Er kunnen wat insecten op de basilicum afkomen, maar doorgaans valt de schade dan heel erg mee. In huis zelf kan er natuurlijk nog minder mis gaan met de groei van de basilicum.

Basilicum in de keuken

Van de basilicum wordt alleen het blad gebruikt, omdat de rest een wat bittere smaak heeft. Het kruid kan worden gebruikt in pasta’s en salades. Ook smaakt het kruid heerlijk op een stukje brood. Waar de meeste mensen basilicum van kennen, is van de pesto. Dit is doorgaans op basis van basilicum gemaakt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Security, Pixabay
  • http://www.gezondheidplus.nl/cms/index.php?mid=110&pagina=tekstpagina
  • http://www.mooiemoestuin.nl/groenteteelt/kruiden/basilicum/
  • https://www.goedboerenindestad.nl/moestuin/kruiden/basilicum/
  • http://www.intratuin.nl/buiten/kweken-oogsten/hoe-kweek-ik-basilicum/
  • http://www.kweekbak.nl/tips/zelf-kweken/basilicum

Reageer op het artikel "Je eigen moestuin: Basilicum"

Infoteur: Writingsuus
Laatste update: 10-03-2016
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Moestuin
Schrijf mee!