InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Je eigen moestuin: Selderij

Je eigen moestuin: Selderij

Je eigen moestuin: Selderij Selderij is een kruid dat ook wel snijselderij wordt genoemd. Het is een kruid dat je heel gemakkelijk in je eigen moestuin kunt laten groeien. Er kan vrij weinig mis gaan en de plant is winterhard. Waar moet je zoal rekening mee houden wanneer je selderij in je eigen moestuintje wilt laten groeien?

Over selderij

Selderij is een kruid en we noemen dit ook vaak snijselderij of bladselderij. Het is een heel gezonde kruid, dat zowel vers kan worden gegeten of mee kan worden gekookt. Het kan helpen tegen onder anderen leverproblemen, duizeligheid en hoofdpijn. Er zitten talloze vitaminen in selderij, zoals Vitamine B2 en Vitamine C. Ook zit er veel ijzer in Selderij. Eet van de selderij alleen de blaadjes, niet de stengel. Deze zit namelijk vol met nitraat en te veel nitraat kan schadelijk zijn.

Selderij zaaien

De selderij kan worden gezaaid in mei en juni in de tuin. Wil je hem eerst zaaien in huis of onder glas in een kas? Dan kan dit in maart of april al worden gedaan. Doe de zaadjes ongeveer een halve centimeter diep in de grond en houd een plantafstand aan van ongeveer dertig centimeter. Zet de selderij in de halfschaduw en niet de volle zon. De selderij kan hier namelijk niet zo goed tegen.

Plantjes verzorgen

Geef de selderij regelmatig water en haal overig onkruid weg uit de tuin, zodat de selderij voldoende ruimte heeft om te groeien. Als bladeren geel kleuren, kun je deze het beste weghalen. Als er bloemen in de selderij komen kun je deze het beste ook wegknippen.

Verpotten

Selderij kan eventueel in huis blijven groeien, maar houd er rekening mee dat het wel een grote plant wordt. Selderij kan een hoogte krijgen van ongeveer een meter. Zorg dat je sowieso voor een grotere pot kiest wanneer de huidige pot te klein wordt. Wil je de selderij verplaatsen naar de tuin, doe dit dan zodra het plantje wat groter is en sterk genoeg is om buiten te overleven. Wees niet bang voor nachtvorst, de selderij is winterhard.

Selderij oogsten

De selderij kan worden geoogst vanaf september. Hierbij kun je de blaadjes van de stengels trekken. Deze groeien dan vanzelf weer aan, zodat je er vaker van kan oogsten. Let er wel op dat het hart van de plant intact blijft. Het kruid kan ongeveer een week in de koelkast worden bewaard, maar de kwaliteit gaat wel langzaam achteruit. Het lekkerste is om de selderij eigenlijk dezelfde dag te eten.

Moestuintjes bij de AH

De Albert Heijn heeft een actie van 16 februari tot en met 15 maart 2015 waar je twintig verschillende zaden kunt verzamelen voor je eigen moestuintje. Eén van deze zaden is die van de selderij. Een kruid dat heel geschikt is voor kinderen, omdat er weinig mis kan gaan.

Problemen in de moestuin

Selderij is een kruid dat amper problemen oplevert in de moestuin. Het is een harde plant, zelfs een wat agressieve plant. Het kan soms zelfs als onkruid worden gezien, als je niet oppast heb je de selderij overal in je tuin zitten. Dit is dus eigenlijk het enige waar je een beetje op moet letten. Haal stekjes weg, zodat je de hoeveelheid selderij beperkt houdt. Let ook goed op bruine en gele bladeren. Dit kan selderroest zijn. Haal deze bladeren zo snel mogelijk weg om de schade te beperken.

Selderij in de keuken

Selderij kan in de keuken worden gebruikt als kruid in bijvoorbeeld soep. Ook komen we het vaak tegen bij vlees- en visgerechten. Selderij kan het ook prima doen in een saus die je zelf maakt en is een perfecte garnering voor op een bord.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Je eigen moestuin: BroccoliJe eigen moestuin: BroccoliWil jij broccoli zaaien in je eigen tuin? Dan kan dat! Het zaaien en oogsten van broccoli is helemaal niet zo lastig als…
Je eigen moestuin: VeldslaJe eigen moestuin: VeldslaVeldsla is een groente die je niet in de zomer oogst, maar juist in de winter of het voorjaar. Veldsla kan prima groeien…
Je eigen moestuin: PreiJe eigen moestuin: PreiPrei is een groente die je prima in je eigen moestuin kunt laten groeien. Wel zijn er enkele zaken waar je rekening mee…
Je eigen moestuin: WortelJe eigen moestuin: WortelWortel is een leuke groente om te zaaien in je eigen moestuin. Het is ook nog eens een tweejarige plant, dus je kunt er…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Abdecoral, Pixabay
  • http://www.zelfgroentekweken.nl/plantengids/bladselderij-snijselderij/
  • http://www.plantaardig.com/groenteninfo/selderij-en-knolselderij-bemesting-zaaien-verspenen-uitplanten-weeuwenteelt-boorgebrek-bladvlekkenziekte-wantsen-mineervlieg-oogsten/
  • http://www.mijnmoestuin.nl/groenten/kruiden/snijselderij
  • http://www.vitamor.com/page.htm?/voeding/selder.htm&Introductie
  • http://www.mijnkeukentuintje.nl/planten/selderij

Reageer op het artikel "Je eigen moestuin: Selderij"

Infoteur: Writingsuus
Gepubliceerd: 12-03-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Moestuin
Schrijf mee!