InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Je eigen moestuin: Paprika

Je eigen moestuin: Paprika

Je eigen moestuin: Paprika Paprika is niet de makkelijkste groente voor in je eigen moestuin. Er zijn veel zaken waar je rekening mee moet houden en hierdoor kan de groente voor beginners wat lastig zijn. Toch is het zeker niet onmogelijk en kan de paprika juist een hele leuke uitdaging zijn. Waar moet je zoal rekening mee houden wanneer je probeert om paprika in de moestuin te laten groeien?

Over de paprika

In Nederland wordt de paprika in heel veel gerechten gebruikt. Veel mensen zien het als een opvulling, maar het heeft goede eigenschappen en voldoende redenen om de groente met regelmaat te eten. Er zit bijvoorbeeld veel vitamine C in de paprika. Ook zit er vitamine E in. Verder zit er ijzer en calcium in. Paprika is een supergoed tussendoortje, want het bevat geen vet en weinig calorieën, maar geeft wel een goed vol gevoel. Paprika helpt mee om je botten gezond te houden en je verouderingsproces te vertragen.

Paprika zaaien

Belangrijk is om met het zaaien te beginnen in huis of in een kas. Paprika is een groente die veel warmte nodig heeft. Begin met het zaaien in maart en zet de pot in de vensterbank. Houd het bij voorkeur goed warm in huis. Doe de zaadjes ongeveer een centimeter in de grond.

Plantjes verzorgen

De paprika groeit niet wanneer het niet tussen de 22 en 25 graden is. Zorg dus dat het altijd warm genoeg is. Als de plantjes eenmaal omhoog komen, is de temperatuur nog steeds heel belangrijk. Geef de planten ook regelmatig water, maar let er goed op dat de grond niet te vochtig wordt.

Verpotten

Wanneer de paprikaplant een hoogte van tien tot vijftien centimeter heeft, kun je hem verpotten naar een grotere pot of naar de tuin. In de tuin kun je het beste kiezen voor een plek waar veel zon komt, maar waar de paprika goed beschermd is tegen de zon. Zet de plant buiten zo’n vijftien centimeter uit elkaar. Let er ook op dat de paprika niks tekort komt en zorg voor voldoende compost en water. Het is echter wel beter om hem te laten groeien in een kas. Houd dit goed in je achterhoofd. Belangrijk is ook om te weten dat de groei van de paprikaplant na het verpotten een tijdje stil blijft staan. Het kan enkele weken duren tot de plant zich weer heeft hersteld en opnieuw gaat groeien.

Paprika oogsten

Het oogsten van de paprika kan doorgaans tussen juli en oktober. Wanneer je de paprika precies kan oogsten is afhankelijk van de omgeving. Groeit hij bijvoorbeeld in de kas en krijgt hij daar voldoende of staat hij buiten en is het geen goede zomer geweest? Doorgaans kun je tussen de vier en zes paprika’s van één plant halen. Eenmaal geoogst, kun je de paprika ongeveer een week tot twee weken bewaren in de koelkast.

AH actie voor moestuintjes

Je kunt je eigen moestuintjes verzamelen bij de actie van Albert Heijn. Deze actie loopt van 16 februari tot en met 15 maart 2015. In totaal zijn er twintig verschillende zaadjes te verzamelen om je eigen moestuintje te verwezenlijken. Eén van de zaadjes die je kunt verzamelen is die van de paprika. Onthoud wel dat paprika geen gemakkelijke groente is en niet direct kindvriendelijk om te zaaien en oogsten.

Problemen in de moestuin

De paprikaplant is erg in trek bij slakken, bladluis en rupsen. Oorwormen nestelen zich graag in de holle ruimte van de paprika. De paprika kan ook verschillende ziektes hebben. Zo kan hij grijsrot krijgen. Hierbij verschijnen er donkere plekken op de stengels. De paprikaplant kan hier doorbreken en zwak worden. Tevens is er de ziekte Sclerotiniarot, waarbij er juist gele plekken ontstaan. Vervolgens verwerkt de hele plant. Wil je een plant hebben die minder snel ziek wordt? Dan kun je er eventueel ook voor kiezen om het niet te zaaien vanaf het begin, maar een plant te kopen bij een tuincentrum die al een stukje gegroeid is. De planten die hier worden verkocht zijn ziektevrij en bezorgen doorgaans dus minder problemen.

Paprika in de keuken

Paprika kan op veel manieren worden gebruikt in de keuken. Het past in vrijwel ieder gerecht en geeft de maaltijd veel kleur. Denk hierbij aan wokgerechten, groenteschotels, soepen, pastagerechten of rijstgerechten. Ook kan paprika heel goed als snack op tafel worden gezet, bijvoorbeeld tijdens een verjaardag.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.ishetgezond.nl/index.php/groenten/is-paprika-gezond
  • http://www.mooiemoestuin.nl/groenteteelt/vruchtgewassen/paprika/
  • http://www.moestuintips.nl/groenten/vruchtgroenten/paprika/paprika.php
  • http://www.vrolijketuinier.nl/groenten_paprika.htm
  • http://www.intratuin.nl/buiten/kweken-oogsten/hoe-kweek-ik-paprika/
  • http://www.tuinieren.nl/a/moestuin/paprika-en-peper-kweken

Reageer op het artikel "Je eigen moestuin: Paprika"

Infoteur: Writingsuus
Gepubliceerd: 13-03-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Moestuin
Schrijf mee!