InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Je eigen moestuin: Spinazie

Je eigen moestuin: Spinazie

Je eigen moestuin: Spinazie Spinazie is een heerlijke én gezonde groente die je in je eigen moestuin kunt laten groeien. Waar moet je zoal rekening mee houden wanneer je de zaadjes van spinazie zaait en wanneer kun je deze oogsten? Is het een gemakkelijke groente voor de moestuin, of zijn er problemen waar je tegenaan kunt lopen?

Over spinazie

Spinazie is een gezonde groente. We kennen hem allemaal wel uit de tekenfilmpjes van Popeye, hij werd heel sterk wanneer hij spinazie at. Spinazie zit bomvol ijzer en geeft je een verzadigd gevoel wanneer. Dit zorgt ervoor dat het een goede groente is voor mensen die willen afvallen. Ook bevordert het de spiergroei. Daarnaast is spinazie een hele goede groente die het verouderingsproces verminderd.

Spinazie zaaien

Spinazie kun je zaaien in februari. Doe de zaadjes ongeveer vijf tot tien van elkaar vandaan. Als de plantjes te dicht op elkaar staan, kan dit later voor problemen zorgen. Houd er rekening mee dat het heel erg lang kan duren tot je de eerste zaailingen boven de grond ziet komen. Dit is heel normaal. Overigens zijn er ook rassen spinazie die je later in het jaar kunt zaaien. Controleer goed welke spinazie jij hebt, zodat je niet voor verrassingen komt te staan. Het is ook mogelijk spinazie eerst in de vensterbank te laten groeien. Dit kan vooral handig zijn wanneer het nog wat vriest s nachts.

Verzorging zaadjes

Zorg dat de zaadjes voldoende water krijgen. Zorg er ook voor dat de bodem goed bemest wordt. Spinazie heeft dit echt nodig en de oogst kan mislukken als de grond geen goede bemesting heeft. Let er ook op dat je bemesting niet te veel stikstof bevat, want dit kan voor problemen zorgen.

Verpotten

Heb je de plantjes in je vensterbank staan? Verplaats ze dan naar buiten zodra deze wat groter beginnen te worden. Wacht niet te lang. Een spinazieplant heeft behoorlijk wat ruimte nodig.

Spinazie oogsten

Spinazie in de moestuin kan worden geoogst wanneer de bladeren groot genoeg zijn. Deze kun je van de plant plukken of snijden. Het is mogelijk om tweemaal van eenzelfde plant te eten. Let er wel goed op dat je het hart van de plant niet beschadigd als je de bladeren eraf snijdt. Na het oogsten kun je de spinazie het beste direct opeten. Het is ook mogelijk de bladeren eerst in te vriezen.

Moestuintjes bij Albert Heijn

Bij Albert Heijn kun je van 7 maart tot en met 3 april 2016 je eigen broccolizaadjes krijgen. Deze worden namelijk weggegeven bij vijftien euro aan boodschappen. Behalve de zaadjes van de spinazie zijn er nog twintig andere zaden te verzamelen bij de AH om zo je eigen moestuintje te creëren.

Problemen in de moestuin

Het is belangrijk om te weten dat de spinazie geen gemakkelijke groente is voor in de moestuin. Vooral beginners kunnen veel last ondervinden van een mislukte oogst. Er zijn verschillende dieren die dol zijn op de bladeren van de spinazie. Denk aan muizen, slakken en luizen. Zij kunnen de hele oogst verpesten. Ook zijn er verschillende schimmels waar de spinazie gevoelig voor is. Deze kunnen reeds in de grond zitten en besmetting is heel gemakkelijk. Heb je schimmel? Plaats de spinazie volgend jaar dan op een geheel andere plek. Ook de weersomstandigheden kunnen ervoor zorgen dat de oogst van de spinazie mislukt. Te droog weer of juist te nat weer kan ontzettend problematisch zijn. Wees niet teleurgesteld dus als jouw spinazie mislukt, maar probeer het een volgende keer gewoon weer.

Spinazie in de keuken

Spinazie kan op allerlei manieren worden gebruikt in de keuken. Wat dacht je bijvoorbeeld van een pastagerecht? Een wokgerecht of gewoon lekker spinazie met aardappelen en een stukje vlees? Rauw is de spinazie ook te eten, bijvoorbeeld door een salade. Of maak eens een groene smoothie, heerlijk gezond!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Het onderhouden van je moestuin  februariHet onderhouden van je moestuin februariHet verbouwen van je eigen groente en fruit is leuk en lekker! Stop met het kopen van dure groente in de winkel en begin…
Het onderhouden van je moestuin  januariHet onderhouden van je moestuin januariHet verbouwen van je eigen groente en fruit is leuk en lekker! Stop met het kopen van dure groente in de winkel en begin…
Je eigen moestuin: VeldslaJe eigen moestuin: VeldslaVeldsla is een groente die je niet in de zomer oogst, maar juist in de winter of het voorjaar. Veldsla kan prima groeien…
Je eigen moestuin: KropslaJe eigen moestuin: KropslaKropsla is een gemakkelijke groente die je vrij snel kunt oogsten en daardoor altijd wel ergens in de tuin kwijt kan. Sl…
Je eigen moestuin: AndijvieJe eigen moestuin: AndijvieAndijvie is een groente die je het hele jaar lang kunt zaaien. Dit maakt het een gemakkelijke groente voor in je eigen m…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Kkolosov, Pixabay
  • http://www.mooiemoestuin.nl/groenteteelt/bladgewassen/spinazie/
  • http://www.moestuintips.nl/groenten/bladgroenten/spinazie/spinazie.php
  • http://www.tuinadvies.nl/artikels/spinazieteelt.htm
  • http://www.plantaardig.com/groenteninfo/spinazie-zaaien-in-de-moestuin/
  • http://www.infotalia.com/nld/tuin/moestuin_en_kruidentuin/moestuin/moestuin_detail.asp?id=2124

Reageer op het artikel "Je eigen moestuin: Spinazie"

Infoteur: Writingsuus
Laatste update: 10-03-2016
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Moestuin
Schrijf mee!