InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Je eigen moestuin: Bosaardbei

Je eigen moestuin: Bosaardbei

Je eigen moestuin: Bosaardbei De bosaardbei is een simpele vrucht die je gemakkelijk in je eigen moestuin kunt zaaien. De kans dat de aardbei flink uitloopt is trouwens erg groot, dus als je niet oppast heb je de hele tuin voor aardbeien. De bosaardbei is een leuke vrucht voor kinderen die een eigen moestuin willen, want de meeste kinderen zijn dol op dit fruit. Waar moet je rekening mee houden wanneer je de bosaardbei in je eigen moestuintje kweekt?

Over de bosaardbei

De bosaardbei is een stuk kleiner dan de aardbei die we kennen en daardoor wordt hij vooral gebruikt voor bijvoorbeeld in jam. De bosaardbei heeft een krachtige aroma en kent dezelfde eigenschappen als de gewone aardbei. Zo zitten er veel vitamines in, zoals vitamine C en Vitamine B1. Ook zit er kalium en ijzer in aardbeien. De antioxidanten in de aardbei kunnen daarnaast het verouderingsproces vertragen en kan het wondgenezing versnellen. Door het lage aantal calorieën in combinatie met de heerlijk zoete smaak, kan de aardbei een prima vervanger zijn voor een zoete snack en zo bijdragen aan het afvallen.

Bosaardbei zaaien

Je kunt de bosaardbei in maart of april zaaien. Doe de zaadjes ongeveer een centimeter diep in de grond en houd een afstand aan van zon tien centimeter. Let erop dat de bosaardbei niet in de volle zon staat. De halfschaduw werkt een stuk beter. De grond bemesten is erg verstandig, maar let er wel goed op dat de mest geen stikstof bevat, want dan kunnen de vruchten gaan rotten. Je kunt de aardbei ook in een potje zaaien en in de vensterbank zetten. Let er alleen wel op dat je deze niet binnen kunt houden. De vruchten ontstaan namelijk door de bevruchting van de bijen, zodra er bloemetjes ontstaan.

Plantjes verzorgen

Geef de aardbeienplant voldoende water, zodat het goed kan groeien. Houd ook het onkruid in de tuin goed in de gaten en haal dit weg. Vooral onkruid dat sneller groeit dan de bosaardbei kan voor een probleem zorgen.

Verpotten

Wanneer je de aardbei eerst binnen hebt laten groeien, kun je deze het beste verpotten zodra het plantje wat groter is. Deze kun je dan in de tuin zetten, maar ook in een pot buiten plaatsen. Let er wel op dat de pot groot genoeg is voor de bosaardbei en dat er ruimte is voor eventuele stekjes.

Stekken

De aardbei vermeerdert zich door middel van stekjes. Dit proces kan behoorlijk snel gaan en voor je het weet heb je een tuin vol bosaardbeien. De bosaardbei wordt ook vaak gezien als bodembedekker en dat komt omdat hij zo ontzetten gemakkelijk groeit. Zit je hier niet op te wachten? Haal de stekjes dan op tijd weg en houd dit goed in de gaten.

Bosaardbei oogsten

De bosaardbei kan worden geoogst zodra deze een mooie rode kleur heeft gekregen. De oogst van de bosaardbeiplant is doorgaans minder groot dan die van de gewone aardbei, maar je kunt er zeker wel wat vruchten van halen. Het beste is om deze zo snel mogelijk te eten. Hoe langer de vrucht blijft liggen, hoe groter de kans is dat hij gaat rotten.

Je eigen moestuintje bij AH

De Albert Heijn heeft van 16 februari tot en met 15 maart 2015 een actie waarbij je je eigen moestuintje bij elkaar kunt verzamelen. In totaal worden er twintig verschillende zaadjes weggegeven. Bij die zaadjes zit ook een potje en grond en duidelijke instructies. De zaadjes van de bosaardbei zitten tussen de collectie om te verzamelen.

Problemen in de moestuin

Houd er rekening mee dat vogels de aardbeien erg lekker vinden en deze dus graag willen eten. Dit kun je voorkomen door een vogelnet over de aardbeien te spannen. Ook kunnen aardbeien die de grond aanraken snel gaan rotten. Dit kun je heel gemakkelijk voorkomen door bijvoorbeeld houtsnippers op de grond te leggen. Houd de planten verder goed in de gaten en verwijder rotte vruchten en gele bladeren. Wanneer er bijna geen bijen in je tuin komen, is de kans groot dat de oogst een stuk later wordt. Probeer dus aanvullend planten en bloemen in je tuin te zetten die de bij erg interessant vindt. Een speciaal bijenhotel kan ook helpen om dit diertje in je tuin te lokken.

Bosaardbei in de keuken

De bosaardbei is kleiner dan de gewone aardbei, maar kan verder wel op dezelfde manier worden gebruikt in de keuken. Maak er bijvoorbeeld jam van, gebruik het in een taart of cupcake, of maak een heerlijke fruitsalade. Erg lekker is natuurlijk ook om wat suiker over de aardbeitjes te doen en zo te eten. Gezonder alternatief? Vervang dan de suiker door geraspte kokos, ook heel erg lekker.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Recepten Ierland: aardbei en rodekoolRecepten Ierland: aardbei en rodekoolKinderen houden van de geparfumeerde vruchten van de bosaardbei, die in tuinen de bodem bedekt en aan aardbeienjam en aa…
Ik wil aardbeien!Ik wil aardbeien!De aardbei is een bekende en heerlijke vrucht, waar we graag en met plezier van smullen. Als je een tuin hebt, is het te…
Vergeten groenten : TomatilloDe tomatillo is een vergeten groente die men zeer weinig vindt in Belgische en Nederlandse winkels. Deze vrucht is echte…
De bosaardbei: geneeskrachtige kruipplantDe bosaardbei: geneeskrachtige kruipplantHet felgele hartje tussen de witte bloemblaadjes lonkte naar iedere wandelaar en het was alsof het zei: kijk mij hier st…
De aardbei als geneesmiddelDe aardbei als geneesmiddelDe meesten weten wel dat het eten van fruit gezond is. Echter blijft het merendeel zich afvragen waar het eigenlijk goed…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Domeckopol, Pixabay
  • http://www.ishetgezond.nl/index.php/fruit/zijn-aardbeien-gezond
  • http://www.moestuintips.nl/kleinfruit/eenjarig/aardbei/aardbei.php
  • http://www.mooiemoestuin.nl/fruit/aardbei/
  • http://www.waterwereld.nu/bosaardbei.php
  • http://www.tuinieren.nl/plant/europees-bosaardbeitje-fragaria

Reageer op het artikel "Je eigen moestuin: Bosaardbei"

Infoteur: Writingsuus
Gepubliceerd: 13-03-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Moestuin
Schrijf mee!