InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Je eigen moestuin: Radijs

Je eigen moestuin: Radijs

Je eigen moestuin: Radijs Radijsjes zijn erg leuk voor in je moestuin. Kinderen vinden het ook heel leuk om zelf radijs te kweken, omdat ze zo’n vrolijke kleur hebben. Een radijs is relatief makkelijk om te zaaien en te oogsten, maar er zijn wel enkele zaken waar je rekening mee moet houden. Hoe kun je radijs zaaien in je eigen moestuin en wat voor een problemen kun je tegenkomen?

Over radijs

Radijs is een groente die erg gezond is. Het bevat weinig calorieën maar wel veel vezels en vitamines. Ook kunnen radijsjes de spijsvertering stimuleren en dit kan gunstig zijn wanneer je bijvoorbeeld wilt afvallen. Handig om te weten is daarnaast dat radijsjes een goede werking hebben op je nieren.

Radijs zaaien

Je kunt radijs het beste direct in de tuin zetten. Het overplaatsen van een potje of kweekkast naar de tuin kan namelijk voor wat problemen zorgen. Je kunt radijsjes zaaien vanaf ongeveer half april. Houd hierbij vooral de nachtvorst heel goed in de gaten. In maart kun je ook al de zaadjes in de grond stoppen, maar je hebt dan wel een vliesdoek nodig tegen de kou in de nacht. Het zaaien kan tot ongeveer september en als je met regelmaat zaadjes in de grond stopt, kun je bijna het hele jaar lekker snoepen van je radijsjes. Kies voor de zaaiplek een stuk grond dat in de volle zon ligt en stop de zaadjes ongeveer een centimeter diep in de grond. Houd een afstand van ongeveer vijf tot tien centimeter tussen de zaadjes, zodat er ruimte is voor de knollen. Let er op dat de radijsjes regelmatig water krijgen. Verdere verzorging is niet echt nodig.

Bemesting

Voor radijsjes heb je niet veel bemesting nodig. Je kunt wat compost gebruiken, maar dit is niet eens perse nodig. Let wel op dat wanneer het stikstofgehalte erg hoog is, de knol zelf niet heel erg hard groeit van de radijs.

Radijs oogsten

Radijs groeit erg snel en is ook enorm vlot te eten. Je kunt de radijs oogsten na zo’n vier tot vijf weken. Let er goed op dat de knol niet te groot wordt, want dan smaakt de radijs een stuk minder lekker. De radijs kun je niet heel lang bewaren dus het is verstandig om hem op dezelfde dag. Na het oogsten kun je de grond omspitten en eventueel nieuwe zaadjes in de grond stoppen.

Actie bij Albert Heijn

Van 7 maart 2016 tot en met 3 april 2016 kunnen mensen die bij Albert Heijn winkelen zaadjes krijgen voor radijs om zelf te kweken. Hier zit ook een potje en wat grond bij in. In totaal zijn er twintig verschillende groentes en kruiden te verzamelen voor hun eigen moestuintje. Eén daarvan is de radijs.

Problemen in de moestuin

Radijs kan erg gevoelig zijn voor kevers en slakken. Deze dieren eten graag wat mee van de groente. Dit is op zich niet schadelijk en je kunt de aangevreten stukken wegsnijden. Let er ook op dat de radijsjes een hele scherpe smaak kunnen krijgen wanneer ze te weinig water krijgen. Dit is dus iets om rekening mee te houden. Ziektes komen relatief weinig voor bij de groente.

In de keuken

Radijs wordt voornamelijk gebruikt in salades of op brood. Meng radijs – gesneden in plakjes - met verschillende slasoorten en wat tomaat voor een lekkere, verse salade. Gebruik trouwens niet alleen de knol, maar snijd ook het loof in stukjes voor je salade. Dit kun je namelijk gewoon eten!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Tookapic, Pixabay
  • http://www.mooiemoestuin.nl/groenteteelt/koolgewassen/radijs/
  • http://www.moestuintips.nl/groenten/bol_knol_gewassen/radijs/radijs.php
  • http://www.tuinadvies.nl/artikels/radijs.htm
  • https://www.goedboerenindestad.nl/moestuin/groenten/radijs/

Reageer op het artikel "Je eigen moestuin: Radijs"

Infoteur: Writingsuus
Laatste update: 10-03-2016
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Moestuin
Schrijf mee!