InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Je eigen moestuin: Andijvie

Je eigen moestuin: Andijvie

Je eigen moestuin: Andijvie Andijvie is een groente die je het hele jaar lang kunt zaaien. Dit maakt het een gemakkelijke groente voor in je eigen moestuin. Wel zijn er enkele zaken waar je rekening mee moet houden wanneer je andijvie in je moestuin laat groeien. Hoe zit het met het zaaien, het oogsten van andijvie en welke problemen kun je in de tuin tegenkomen?

Over andijvie

Er zitten ontzettend veel vitamines en mineralen. Het is rijk aan vitamine A en C en is daarnaast een natuurlijke ontgifter voor de lever. Ook zorgt andijvie ervoor dat verkeerde stoffen het lichaam sneller verlaten, daardoor kan de groente prima worden gegeten wanneer je wilt afvallen. Andijvie is ook heel erg goed voor het hart. Genoeg redenen dus om regelmatig andijvie te eten en in je eigen moestuin te laten groeien.

Andijvie zaaien

Andijvie kan vanaf maart worden gezaaid in de grond buiten. Dit kun je vervolgens doen tot augustus. Op deze manier kun je het hele jaar genieten van je eigen andijvie. Waar je wel rekening mee moet houden is dat de andijvie eerder kan gaan doorschieten wanneer je voor half juni de zaadjes in de grond doet. De andijvie gaat dan bloeien. Wil je dit voorkomen, stop de zaadjes dan tussen juni en augustus. Zaai de zaadjes op een afstand van ongeveer 30 centimeter van elkaar vandaan. Zorg dat ze worden geplant in een voedzame grond. Voeg eventueel extra mest toe, zodat de andijvie beter kan groeien. Je kunt andijvie ook eerst zaaien in een potje dat je in de vensterbank zet.

Verzorging

Andijvie heeft voldoende vocht nodig en moet dus regelmatig water krijgen. Doe je dit niet, dan kan dit later voor problemen zorgen. Haal ook geregeld het onkruid tussendoor weg en spit de grond om rond de planten. Door dit te doen voorkom je dat de andijvie wordt aangevreten door insecten.

Verpotten

Wanneer je de andijvie in de vensterbank laat groeien, kun je deze verpotten wanneer er buiten geen nachtvorst meer is en het plantje te groot voor het potje begint te worden.

Andijvie oogsten

De andijvie kan worden geoogst wanneer de andijvie volgroeit is. Dit is uiteraard afhankelijk van de periode waarin je zaait en hoe het weer is. Doorgaans duurt het ongeveer zestig dagen tot je de andijvie kunt oogsten.

Actie van de Albert Heijn

De AH heeft een leuke actie waarbij je je eigen moestuintje bij elkaar kunt verzamelen. Deze actie loopt van 7 maart en 3 april 2016. Tijdens deze actie zijn er twintig verschillende zaden te verkrijgen. Zo kun je onder anderen zaadjes krijgen voor je eigen andijvie. Een leuke manier om kennis te maken met deze bijzondere groente.

Problemen in de moestuin

De jonge plantjes kunnen erg in trek zijn bij slakken. Ook de wortels kunnen aangevreten worden door verschillende insecten. Zorg er goed voor dat de grond niet te droog is, want dan kan er schimmel ontstaan die de oogst van de andijvie kan verpesten.

Andijvie in de keuken

Andijvie kan een heerlijke groente zijn in de keuken. Je kunt er een stamppot van maken, maar het is ook lekker om de andijvie te verwerken in een wokgerecht. Of maak eens een salade met andijvie. De groene smoothies, die tegenwoordig ontzettend populair zijn, doen het ook heel goed met andijvie er in.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Je eigen moestuin: KropslaJe eigen moestuin: KropslaKropsla is een gemakkelijke groente die je vrij snel kunt oogsten en daardoor altijd wel ergens in de tuin kwijt kan. Sl…
Je eigen moestuin: VeldslaJe eigen moestuin: VeldslaVeldsla is een groente die je niet in de zomer oogst, maar juist in de winter of het voorjaar. Veldsla kan prima groeien…
Je eigen moestuin: PreiJe eigen moestuin: PreiPrei is een groente die je prima in je eigen moestuin kunt laten groeien. Wel zijn er enkele zaken waar je rekening mee…
Je eigen moestuin: WortelJe eigen moestuin: WortelWortel is een leuke groente om te zaaien in je eigen moestuin. Het is ook nog eens een tweejarige plant, dus je kunt er…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Jensb, Pixabay
  • http://www.sanaslank.nl/nieuws/nieuws-tips-gezonde-voeding/835/andijvie-stoer-maar-kwetsbare-groente.html
  • http://www.mooiemoestuin.nl/groenteteelt/bladgewassen/andijvie/
  • http://www.moestuintips.nl/groenten/bladgroenten/andijvie/andijvie.php
  • http://www.lagrandeborne.com/moestuin/andijvie.htm
  • http://www.intratuin.nl/buiten/kweken-oogsten/hoe-kweek-ik-andijvie/

Reageer op het artikel "Je eigen moestuin: Andijvie"

Infoteur: Writingsuus
Laatste update: 10-03-2016
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Moestuin
Schrijf mee!