InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Aquaponics, een moestuin met een zelfreinigend aquarium

Aquaponics, een moestuin met een zelfreinigend aquarium

Steeds meer mensen kweken hun eigen groente. De populariteit van de moestuin neemt dan ook toe. Een manier om je eigen groente te kweken is aquaponics. De werkwijze is al eeuwenoud, maar niet erg bekend. Dat is jammer, omdat het een zeer efficiënte methode is. Je kan namelijk niet alleen je eigen groente, maar ook gelijk je eigen vis kweken. Door slim gebruik te maken van de reinigende werking van de groente is het schoonmaken van het aquarium niet eens nodig. Hoe werkt dit?

Aquaponics, moestuin met zelfreinigend aquarium

Aquaponics is een systeem waarbij het kweken van groente en het kweken van vis op een efficiënte manier samenwerken. De vissen laten uitwerpselen achter in het water, waardoor het water toxisch kan worden. Bacteriën in het Aquaponics systeem kunnen de uitwerpselen afbreken tot nitraten en nitrieten en planten kunnen dit weer gebruiken als voeding. Aquaponics is al een eeuwenoud systeem dat vroeger in Aziatische landen veel gebruikt werd op bijvoorbeeld rijstvelden, waar men ook vissen kweekten.

Aquaponics in je eigen moestuin

Het gebruik van Aquaponics in je moestuin is makkelijk te realiseren. Je hoeft maar een aantal benodigdheden aan te schaffen en het planten van de groente is vrij eenvoudig.

Benodigdheden

Voor Aquaponics heb je twee onderdelen nodig, een aquacultuur bestaande uit een aquarium met vissen of waterdieren, en een hydrocultuur bestaande uit een bloembak met planten. Een Aquaponics installatie bestaat verder uit een bazin waarin opgegeten voedsel en afvalstoffen worden opgevangen, en een biofilter waar bacteriën kunnen groeien en ammoniak kunnen omzetten in nitraat.

Planten van de groente

De planten kunnen groeien in een bloembak met Hydrokorrels waarin het water gepompt wordt, maar de planten kunnen ook zonder voedingsbodem direct met de wortels in het water. Het voordeel hiervan is dat het systeem minder ruimte in beslag neemt omdat de wortels minder groot worden. De wortels nemen het water op, zuiveren het, en schoon zuurstofrijk water komt weer terug in het systeem.

Welke vis en welke groente

Er zijn vele soorten groente en vissen die gekweekt kunnen worden met behulp van het aquaponics systeem. Er zijn echter wel wat beperkingen en sommige groente of vissen zijn meer geschikt dan andere.

Groente
De meeste groene bladgroenten groeien goed in een aquaponics systeem, maar de meest geschikte soorten zijn Chinese kool, sla, basilicum, tomaten, okra, meloen en paprika. Andere soorten groenten die goed groeien in een aquaponics systeem zijn bonen, erwten, koolrabi, waterkers, radijs, aardbeien, uien, rapen, pastinaak, zoete aardappel en kruiden. Om het systeem optimaal te laten werken moet men ervoor zorgen dat er altijd volwassen planten aanwezig zijn om het water te zuiveren. Naast de volwassen planten kunnen er wel nieuwe plantjes gezaaid worden, maar men kan niet beginnen met alleen maar zaadjes of kleine stekjes.

Vissen
Zoetwatervissen zijn het meest geschikt voor aquaponics, hoewel rivierkreeftjes en garnalen soms ook worden gebruikt. Tilapia is de meest populaire vissoort, maar barramundi, zilver baars, tandanus, meerval, jade baars en Murray kabeljauw worden ook gebruikt. In Nederland moet het water bij de meeste vissoorten wel verwarmd worden. Als dit niet het geval is, dan zijn voor het Nederlandse klimaat zonnebaars en meerval de meest geschikte vissoorten. Als niet eetbare vissen zijn koi en goudvissen ook zeer geschikt voor een aquaponics systeem.

Lees verder

© 2015 - 2019 Mrst, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De moestuin voor beginners, eenvoudige moestuinDe moestuin voor beginners, eenvoudige moestuinDe basisprincipes van een moestuin. Welke locatie is het meest geschikt, in huis, buiten huis? Iedereen kan een moestuin…
Het onderhouden van je moestuin  januariHet onderhouden van je moestuin januariHet verbouwen van je eigen groente en fruit is leuk en lekker! Stop met het kopen van dure groente in de winkel en begin…
Zo realiseren we onze eigen makkelijke moestuinZo realiseren we onze eigen makkelijke moestuinMeer en meer landgenoten geven de voorkeur aan het kweken van groenten in hun eigen moestuin. Vele anderen willen hetzel…
Vruchtwisselingsplan groentetuin voor maximale opbrengstVruchtwisselingsplan groentetuin voor maximale opbrengstHet biologisch kweken van groenten in eigen tuin spreekt steeds meer landgenoten aan. Met de lente in het verschiet, zij…
Bronnen en referenties
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Aquaponics

Reageer op het artikel "Aquaponics, een moestuin met een zelfreinigend aquarium"

Infoteur: Mrst
Laatste update: 12-05-2018
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Schrijf mee!