InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Je eigen moestuin: Tijm

Je eigen moestuin: Tijm

Je eigen moestuin: Tijm Tijm is een meerjarige plant die je heel goed in je eigen tuin kunt kweken. Tijm doet het in de moestuin doorgaans erg goed en het is een redelijk gemakkelijk kruid. Hierdoor is het ook geschikt voor beginners of kinderen met een moestuintje Toch zijn er wel meerdere dingen waar je rekening mee moet houden. Hoe zaai je tijm en wanneer kun je het oogsten?

Over tijm

Tijm is een kruid dat door veel mensen erg gewaardeerd wordt en in veel gerechten terugkomt. Het zit bomvol vitamines en mineralen. Tijm kan helpen tegen keelproblemen en hoestbuien. Ook kan het een positieve werking hebben op je darmen. In tijm zitten verschillende vitamines en vezels. Denk hierbij aan vitamine C en Vitamine B.

Tijm zaaien

Tijm kan worden gezaaid in het voorjaar, rond maart of april. Je kunt het beste beginnen in je huis of in een kas. Het kan dan net wat makkelijker opkomen. Al kan het in de tuin ook zeker wel goed gaan, maar houd wel rekening met de nachtvorst. Wanneer je de tijm in de grond zet, doe de zaadjes dan ongeveer een centimeter onder de grond. Houd zon 30 centimeter tussen de zaden, zodat er voldoende ruimte is om te groeien. Zorg dat de zaadjes op een plek in de halfschaduw staan.

Verzorging plantjes

Zorg dat je de tijm goed bemest. Geef hem af en toe water, maar niet te vaak. Wanneer de tijmplantjes in de tuin staan, is het ook van belang dat je het onkruid om de plantjes heen regelmatig weg haalt. Houd winters in de gaten. Tijm is een meerjarenplant, maar doet het niet goed in de winter. In de wintermaanden kun je hem dan ook beter binnen plaatsen.

Verpotten

Laat je de tijm eerst in de vensterbank groeien? Dan kun je deze in mei verplaatsen naar de tuin. Het is ook mogelijk om de plant in een pot te laten groeien. Let er dan op dat deze tenminste een diameter van 25 centimeter heeft, zodat de plant genoeg ruimte heeft om te groeien. In het algemeen doet de tijm het zelfs beter in een pot dan in de tuin, omdat het gemakkelijker is de plant te verzorgen, aangezien deze houdt van een wat droge grond.

Tijm oogsten

Tijm is al eetbaar vanaf het moment dat de plant opkomt. In het eerste jaar kun je de stokjes prima in de gerechten toevoegen, maar het jaar daarna worden deze veel houteriger en zijn ze niet lekker meer. De bladeren zijn sowieso altijd eetbaar. Tijm kan na het oogsten kort bewaard worden, dus het beste eet je het direct de dag waarop je de tijm oogst.

Tijm bij de actie van AH

Van 7 maart 2016 tot en met 3 april 2016 geeft de Albert Heijn zaadjes weg bij iedere vijftien euro aan boodschappen. In totaal zijn er twintig verschillende zaden te verzamelen. Eén van die twintig zijn zaadjes voor tijm. Hiermee kun je je eigen moestuintje maken. Ook heel leuk voor kinderen.

Problemen in de moestuin

Het kan wat lastig zijn om de tijm te laten groeien, wanneer er eenmaal wat boven de grond komt, gaat het wel goed. Let er ook goed op dat je niet te veel water geeft, want hier kan de tijm niet zo heel goed tegen.

Tijm in de keuken

Tijm in de keuken wordt gebruikt voor talloze gerechten. Zo wordt het bijvoorbeeld vaak gebruikt bij pastagerechten. Tijm kan ook heel lekker smaken bij gebakken aardappels of smoor er vlees mee. Vooral in de Italiaanse en Griekse keuken komen we veelvuldig tijm tegen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Je eigen moestuin: BroccoliJe eigen moestuin: BroccoliWil jij broccoli zaaien in je eigen tuin? Dan kan dat! Het zaaien en oogsten van broccoli is helemaal niet zo lastig als…
Je eigen moestuin: VeldslaJe eigen moestuin: VeldslaVeldsla is een groente die je niet in de zomer oogst, maar juist in de winter of het voorjaar. Veldsla kan prima groeien…
Je eigen moestuin: WortelJe eigen moestuin: WortelWortel is een leuke groente om te zaaien in je eigen moestuin. Het is ook nog eens een tweejarige plant, dus je kunt er…
Je eigen moestuin: KropslaJe eigen moestuin: KropslaKropsla is een gemakkelijke groente die je vrij snel kunt oogsten en daardoor altijd wel ergens in de tuin kwijt kan. Sl…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Monicore, Pexels
  • http://www.gezondheidplus.nl/cms/index.php?mid=111&pagina=tekstpagina
  • https://www.goedboerenindestad.nl/moestuin/kruiden/tijm/
  • http://www.vrolijketuinier.nl/groenten_tijm.htm
  • http://www.mooiemoestuin.nl/tuinieren-overig/tuinieren-in-potten/kruiden-en-fruit-in-potten/
  • http://www.infotalia.com/nld/tuin/moestuin_en_kruidentuin/kruidentuin/kruid_detail.asp?id=2089

Reageer op het artikel "Je eigen moestuin: Tijm"

Infoteur: Writingsuus
Laatste update: 10-03-2016
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Moestuin
Schrijf mee!