InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Je eigen moestuin: Lente-ui

Je eigen moestuin: Lente-ui

Je eigen moestuin: Lente-ui De lente-ui is niet heel moeilijk om in je eigen moestuin te laten groeien. Het is ideaal voor in de moestuin voor kinderen, omdat er niet heel veel mis kan gaan. Toch zijn er wel enkele dingen waar je rekening mee moet houden wanneer je de lente-ui gaat zaaien en oogsten. Wat voor een problemen kun je krijgen in je eigen moestuintje?

Over lente-ui

De lente-ui wordt ook wel stengelui of bosui genoemd. Het is een uisoort die geen enorm grote bol heeft en waarvan vooral de stengel wordt gegeten. Ui is heel erg goed voor je. Wanneer je regelmatig ui eet, verklein je de kans op dikke darmkanker. Ook zorgen uien voor een verhoogde weerstand en verbeterd het je stofwisseling. Ook zit het vol vitamines zoals vitamine C, B6 en B11.

Lente-ui zaaien

De lenteui kan het beste worden gezaaid in maart of april. Dit kan direct in de tuin, maar ook in een potje in de vensterbank. Je hoeft je geen zorgen te maken om nachtvorst, want de lente-ui is wintervast. Wanneer je de lente-ui in je woonkamer zaait, kan dit het hele jaar. Lente-ui kan het beste worden geplaatst in een vruchtbare grond, dus bemesting kan verstandig zijn. Zorg ervoor dat je de lente-ui niet te dicht op elkaar plaatst, want dan kunnen de blaadjes geel worden en verminderd de smaak van de ui.

Verpotten

Heb je de lente-ui in de vensterbank staan en wil je deze verplaatsen naar de moestuin buiten? Doe dit dan wanneer het plantje wat groter is en pas goed op bij het verpotten dat de wortels niet kapot gaan.

Verzorging plantje

Zorg dat de lente-ui voldoende vocht krijgt en haal het onkruid tussendoor goed weg. Verder heeft de lente-ui erg weinig echte verzorging nodig. Het groeit eigenlijk vanzelf zonder dat je er al te veel aandacht aan kwijt bent.

Lente-ui oogsten

Je kunt tussen juni en september de lente-ui oogsten. Een leuk extra gegeven hierbij is dat je de lente-ui kunt afsnijden tot ongeveer het witte stuk. Als je de rest in de grond laat zitten, dan groeit de ui vanzelf weer aan. Zo kun je meermaals eten van één lente-uitje dat in de grond zit.

Albert Heijn actie moestuintjes

Wil jij eens lente-ui in je eigen moestuintje laten groeien? De supermarkt Albert Heijn heeft 6 februari tot en met 15 maart 2015 een actie waarbij je zaadjes voor je moestuin kunt krijgen bij elke vijftien euro aan boodschappen. In totaal zijn er twintig verschillende zaadjes te verzamelen, waaronder die van de lente-ui. Een hele leuke actie en een zeer geschikte groente voor kinderen omdat er relatief weinig mis kan gaan.

Problemen in de moestuin

Ondanks dat de lente-ui makkelijk is, kunnen er wel enkele problemen ontstaan. Zo kunnen maden in de grond de bol van de lente-ui aanvreten. Wanneer dit gebeurt, kun je ervoor kiezen om de uien de volgende keer ergens anders te plaatsen. De poppen van deze maden overleven namelijk in de grond. Ook is het belangrijk het onkruid er omheen geregeld weg te halen, omdat de lente-ui hier behoorlijk gevoelig voor kan zijn.

Lente-ui in de keuken

Lente-ui is één van de minst scherpe uisoorten en wordt daarom vaak rauw gegeten. Hij wordt veel verwerkt in salades en kan ook heerlijk smaken op broodjes. Ook wordt lente-ui nog wel eens in soep gedaan of gebruikt in een wokschotel. Het is dus lekker veelzijdig.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Condesign, Pixabay
  • http://www.preventievegezondheidszorg.com/uien.php
  • http://www.mooiemoestuin.nl/groenteteelt/wortelgewassen/stengelui/
  • http://www.moestuintips.nl/groenten/bol_knol_gewassen/ui/lenteui.php
  • http://www.mijnkeukentuintje.nl/planten/lente-ui-bosui

Reageer op het artikel "Je eigen moestuin: Lente-ui"

Infoteur: Writingsuus
Gepubliceerd: 07-03-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Moestuin
Schrijf mee!