InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Je eigen moestuin: Cherrytomaat

Je eigen moestuin: Cherrytomaat

Je eigen moestuin: Cherrytomaat Cherrytomaten kun je laten groeien in je eigen moestuin. Let er wel op dat er veel mis kan gaan met tomaten in de moestuin en dat het niet direct één van de makkelijkste groentes is om te zaaien en oogsten. Als de cherrytomaat echte goed groeit, dan smaakt deze natuurlijk ontzettend lekker uit eigen tuin. Waar moet je rekening mee houden wanneer je cherrytomaten in je moestuin wilt?

Over de cherrytomaat

Cherrytomaten staan tegenwoordig ook wel bekend als snoeptomaatjes. Het zijn kleinere tomaten dan de gewone tomaten die we kennen, maar bevatten dezelfde positieve eigenschappen. Zo kan het kanker voorkomen en heeft het een goede werking op je darmen. Daarbij kunnen tomaten hart- en vaatziekten voorkomen en is het een goede ontstekingsremmer.

Cherrytomaat zaaien

Je kunt de cherrytomaat het beste zaaien in maart of april. Doe dit niet in de tuin, maar in een kas of in een pot die je in de vensterbank zet. Zorg ervoor dat deze goed warm staat. Je kunt hiervoor normale potgrond nemen en bemesting is niet nodig. Let er wel op dat de plantjes voldoende water krijgen.

Verpotten

Wanneer de zaailingen van de cherrytomaten te groot worden en te dicht op elkaar staan, kun je ze verplaatsen naar de tuin. Zet de plantjes dan meer uit elkaar en doe dit pas wanneer er zeker geen nachtvorst meer is en bij voorkeur rond half mei of begin juni. Zet de tomaten op een plek waar ze genoeg zonlicht krijgen. Het is ook mogelijk de tomatenplantjes te verpotten naar een grotere pot. Let er hierbij goed op dat de pot groot genoeg is voor de tomaten om te groeien. Doe bij voorkeur in iedere pot één plantje.

Verzorging

Het is het beste om de cherrytomaat tegen een stukje gaas te laten groeien, zodat de tomaten niet op de grond komen te hangen. Geef de plantjes voldoende water. Let hierbij ook goed op de ondergrond, deze moet echt goed nat zijn. Voorkom ook dat de tomaten op de grond terecht komen, want hierdoor kunnen de tomaten gaan rotten.

Cherrytomaten oogsten

Oogst de cherrytomaten als deze halfrijp zijn. Dit voorkomt rottende plekken en de tomaten kunnen binnen in huis nog heel goed narijpen. Wanneer je de cherrytomaat precies kunt oogsten is erg afhankelijk van de hoeveelheid zon. Doorgaans kun je oogsten in augustus of september. Slecht weer kan de oogst verpesten. De tomaat kun je als hij eenmaal rijp is niet megalang bewaren. Bewaar tomaten niet in de koelkast, dit kan de smaak juist verminderen.

Actie bij Albert Heijn

Wil jij je eigen moestuintje hebben? Bij de Albert Heijn hebben ze van 7 maart tot en met 3 april 2016 een actie waarbij je zaadjes krijgt voor je eigen moestuintje. In totaal zijn er twintig zaadjes te verzamelen, waaronder zaadjes voor de cherrytomaat.

Problemen in de moestuin

Wanneer je de tomaten in de volle grond zet, kunnen deze gevoelig zijn voor de aardappelziekte. Om die reden is het beter een afdakje te gebruiken. Ook kun je het beste afwisselen in de plek waar de cherrytomaten staan. Zorg dat ze elk jaar ergens anders staan, dat voorkomt ziektes. Deze aardappelziekte is te herkennen aan bruine bladeren. Een ander probleem dat je kunt hebben is neusrot. Dit treedt op wanneer de tomatenplant te weinig water krijgt. De plant haalt dan het vocht uit de tomaten zelf, waardoor er rotte en droge plekken op de tomaat kunnen ontstaan. Verder zijn er verschillende insecten die de tomaten erg lekker vinden en hier nog wel eens van willen snoepen.

Cherrytomaten in de keuken

Cherrytomaten kunnen voor allerlei gerechten worden gebruikt in de keuken. Ze doen het bijvoorbeeld heel goed in wokschotels of in gerechten met vis. Ook kun je cherrytomaatjes lekker opwarmen in de oven. Of wat dacht je van een pastagerecht? Natuurlijk zijn ze rauw ook te eten. Doe ze door een salade of lekker op brood. Cherrytomaten worden ook vaak snoeptomaatjes genoemd en ze kunnen dus ook zo gegeten worden als tussendoortje of gezonde snack op bijvoorbeeld een verjaardag.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Je eigen moestuin: BroccoliJe eigen moestuin: BroccoliWil jij broccoli zaaien in je eigen tuin? Dan kan dat! Het zaaien en oogsten van broccoli is helemaal niet zo lastig als…
Je eigen moestuin: VeldslaJe eigen moestuin: VeldslaVeldsla is een groente die je niet in de zomer oogst, maar juist in de winter of het voorjaar. Veldsla kan prima groeien…
Je eigen moestuin: BieslookJe eigen moestuin: BieslookBieslook is een heel makkelijk kruid om te laten groeien in je eigen moestuin. Vooral voor beginners die net een moestui…
Je eigen moestuin: RadijsJe eigen moestuin: RadijsRadijsjes zijn erg leuk voor in je moestuin. Kinderen vinden het ook heel leuk om zelf radijs te kweken, omdat ze zon v…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Joshuabradley6920, Pixabay
  • http://www.optimalegezondheid.com/tomaten-zijn-heel-gezond/
  • http://www.verticalfarm.nl/groente-kweken/tomaten/
  • http://www.mooiemoestuin.nl/groenteteelt/vruchtgewassen/tomaat/tomaat-ziekten-en-plagen/
  • http://www.tuinieren.nl/a/moestuin/tomaten-kweken
  • http://www.moestuintips.nl/groenten/vruchtgroenten/tomaat/tomaat.php

Reageer op het artikel "Je eigen moestuin: Cherrytomaat"

Infoteur: Writingsuus
Laatste update: 10-03-2016
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Moestuin
Schrijf mee!