InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Je eigen moestuin: Aubergine

Je eigen moestuin: Aubergine

Je eigen moestuin: Aubergine Aubergine is geen gemakkelijke groente om in Nederland te laten groeien. Het is namelijk een tropische plant en je hebt veel warmte nodig om hem te kunnen oogsten. Het is dus een plant die enige uitdaging biedt en die voor beginners of kinderen wat lastig kan zijn. Waar moet je rekening mee houden als je de aubergine gaat zaaien en oogsten en welke problemen kun je tegenkomen?

Over Aubergine

Aubergine is een groente die uit Myamar komt en bekend is geworden vanwege de geneeskracht ervan. De aubergine is bijvoorbeeld erg goed om hartproblemen te voorkomen. Ook kan het helpen bij mensen die een tekort aan ijzer hebben. De groente zit daarnaast bomvol goede vezels. Ook is aubergine heel goed voor je hersenen en de bescherming van je hersenen. Genoeg redenen dus om regelmatig aubergine te eten.

Aubergine zaaien

Aubergine heeft warmte nodig om te kunnen groeien. Het moet zeker 20 graden zijn, maar de ideale groeitemperatuur is 22 tot 25 graden. Is het minder dan 20 graden, dan houdt de plant op met groeien. Om deze reden kun je het beste de aubergine achter het glas bijvoorbeeld in een kas zaaien, of in huis. Dit moet dan op de vensterbank, het liefst aan het zuiden van het huis, zodat de zon er constant op staat. Ook moet het huis goed verwarmd worden. Het zaaien kan vanaf ongeveer februari. Doe dit dus onder het glas of in de vensterbank. Plaats de zaadjes op zon 50 centimeter van elkaar vandaan. Het kan handig zijn om wat koemestkorrels te gebruiken als bemesting, zodat de plant sneller kan groeien.

Geen mogelijkheid om binnen te zaaien

Heb je geen mogelijkheid om de aubergine binnen te zaaien of heb je geen kas ter beschikking? Dan is het wellicht verstandiger om een aubergineplant in een tuincentrum te kopen. Deze kun je dan in de tuin zetten. Het voorwerk is dan al gedaan en dit kan het net wat makkelijker maken.

Verpotten

Wanneer het juni is, kun je de aubergine verpotten naar buiten. Let er goed op dat je dit doet wanneer de nachttemperatuur niet lager dan achttien graden is, anders zal je aubergine niet goed groeien. Zorg ervoor dat je de plant goed snoeit, zodat de zon erbij kan blijven komen en je voorkomt dat er ziektes ontstaan. De vruchten groeien zodra de bloemen zijn bestuift door de bijen. Hoe meer bijen, hoe groter de vrucht doorgaans wordt.

Oogsten

Eind juni kun je de aubergineplant oogsten. Wanneer de vrucht goed is, kun je deze nog een paar dagen aan de plant laten zitten, maar hoe langer je wacht, hoe minder lekker de groente uiteindelijk wordt. Het beste kun je de groente na het oogsten ook zo snel mogelijk eten. Bewaar het niet in de koelkast, hierdoor wordt de smaak minder.

Je eigen moestuintje bij Albert Heijn

Bij de speciale actie van Albert Heijn waarbij je je eigen moestuintje kunt maken, zijn auberginezaadjes één van de twintig zaadjes die je kunt verzamelen. De moestuintjes actie van de AH loopt van 16 februari tot en met 15 maart 2015. Van alle de te verzamelen zaadjes is de aubergine waarschijnlijk één van de lastigste om te groeien. Wees niet te teleurgesteld wanneer het niet helemaal goed gaat met je aubergineplant.

Problemen in de moestuin

De vrucht kan rotten door verschillende schimmelaantastingen. Om dit te voorkomen moet je de bladeren regelmatig snoeien en ervoor zorgen dat er voldoende licht bij de vrucht kan komen. Er kan ook schimmel ontstaan vanwege een slechte plant of de aarde. Het enige dat je dan kan doen is de zieke planten verwijderen. Slakken vinden vooral de kleinere plantjes erg lekker. Wanneer je de aubergine in het begin binnen of in een kas laat groeien, is de kans dat slakken ervan zullen eten gering.

Aubergine in de keuken

Aubergine heeft een vrij neutrale smaak en neemt vooral de smaak van het gerecht aan. Aubergine kan het prima doen in wokschotels en ovengerechten. Ook vind je de groente vaak terug in de Griekse keuken en wordt het dan vaak gecombineerd met tijm en geitenkaas.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Srattigan, Pixabay
  • http://www.mooiemoestuin.nl/groenteteelt/vruchtgewassen/aubergine/
  • http://www.moestuintips.nl/groenten/vruchtgroenten/aubergine/aubergine.php
  • https://www.goedboerenindestad.nl/moestuin/groenten/aubergine/
  • http://moestuinbeginnen.nl/aubergines-zaaien-en-kweken/
  • http://www.geneeskrachtigegroenten.nl/Aubergine/

Reageer op het artikel "Je eigen moestuin: Aubergine"

Reactie

Ruud, 24-06-2015 21:51 #1
Hou haal ik de aubergine van de plant zonder de plant te beschadigen?

Infoteur: Writingsuus
Gepubliceerd: 02-03-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Moestuin
Reacties: 1
Schrijf mee!