InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Een duurzame tuin past in de ons omringende natuur

Een duurzame tuin past in de ons omringende natuur

Een duurzame tuin past in de ons omringende natuur Een duurzame tuin is een tuin die ook op de lange termijn duurzaam blijft en naadloos past bij de natuur om ons heen. In een duurzame tuin worden duurzame materialen gebruikt die ook na het gebruik weer hergebruikt kunnen worden, zoals hout, koemest, en regenwater. Bovendien wordt er rekening gehouden met de klimaat eigen begroeiing en de klimaat eigen waterhuishouding. Een duurzame tuin vraagt daarnaast niet meer werk dan een onderhoudsvriendelijke tuin of een tuin met een vijver, maar heeft wel meer diversiteit en geeft ook meer genot aan de gebruikers, zowel aan de mensen als aan de dieren die er wonen. Daarnaast is de duurzame tuin ook veilig voor bijen, hommels en lieveheersbeestjes.

Een tuin kan duurzaam onderhouden worden

Het onderhoud van een duurzame tuin bestaat grotendeels uit het bemesten met duurzame materialen naar behoefte, zoals koemest, turf, compost (liefst uit de eigen composthoop) en kalk. Hooguit ook met wat zand als de structuur van de grond te vast is.

Niet te vaak schoffelen

In veel duurzame tuinen wordt alleen in het voor- en najaar gespit en hooguit een of twee maal per jaar geschoffeld. Dat is ook beter, want op die manier krijgen de zaden, die door de wind of door de uitwerpselen van vogels verspreid worden, de gelegenheid om te wortelen. Zo krijgt u af en toe een gratis verrassing in de vorm van planten als vingerhoedskruid (digitalis), bosanemoon, bosviooltjes of varens. Ook bomen zoals de lijsterbes, de eik en de beuk kunnen vaak zomaar opdoemen in uw tuin.

Het onderhoud van de grond in uw tuin

De grond in uw tuin geeft vanzelf aan wat ze nodig heeft. Is ze te vast, werk er dan wat zand en turf onderdoor om zo een lossere structuur te veroorzaken, waardoor het regenwater de wortels van de planten beter kan bereiken. Veel mos betekent vaak dat de grond wat zurig is. Dat hoeft niet erg te zijn, maar niet elke plant kan daartegen. Ziet u uw planten achteruitgaan, werk dan op mosachtige plaatsen wat kalk door de grond.

Het onderhoud van het gazon

Ook het gazon kan wat kalk gebruiken, als er veel mos in komt. Mesten met koemest is beter dan mesten met kunstmest, maar overdrijf het niet. Vertrouwt u echter de kwaliteit van de grond in uw tuin niet en denkt u dat de vorige eigenaar er niet goed mee omgegaan is, neem dan een grondmonster en laat het onderzoeken. Onder anderen in Wageningen is een laboratorium waar grondmonsters onderzocht kunnen worden. U hoort dan vanzelf wat eraan gedaan kan worden.

Klimaat eigen planten, struiken en bomen in uw tuin

Neem voor uw duurzame tuin klimaat eigen planten en bomen. Dat zijn de planten en bomen die hier in dit klimaat kunnen overleven. Planten zoals mooie palmen, bananenplanten met hun prachtige, grote bladeren en bougainvillea’s zijn prachtig, maar overleven onze winters niet en moeten tegen de vorst beschermd worden door ze in te pakken of naar binnen te halen. Omdat planten altijd groeien, wordt dat op den duur meestal een probleem.

Voorbeelden van klimaat eigen planten en struiken

In plaats van die planten is er bijvoorbeeld de toverhazelaar die in de winter bloeit, de altijd groene buxus en diverse coniferen die het in onze winters best redden en de tuin een levendiger aanzicht geven. Extra zorg hebben die planten in de winter niet echt nodig. Zorg voor een goede afwisseling van bomen, struiken en planten. Richt de tuin zodanig in dat er het hele jaar door iets bloeit en/of vruchten draagt, zodat de vogels en andere dieren uw tuin graag komen bezoeken. U hebt dan zelf ook meer plezier van uw tuin.

De duurzame tuin en de waterhuishouding

Wie het milieu een plezier wil doen, moet zorgen voor een tuinbodem, waar het water op een natuurlijke manier kan afvloeien. De bodem van de tuin moet daarvoor waterdoorlatend zijn. Dat betekent ook dat een terrasvloertje gemaakt kan worden van bakstenen, hout (met FSC-keurmerk!), van kiezel of van kokossnippers. Tegels zijn minder goed, want daar vloeit het water vanaf.

Regenwater opvangen

Vang het regenwater van dak of schuurtje op in een ton of bak en begiet er op droge, warme dagen de tuin mee. Tegenwoordig moet elke huisbezitter zijn regenwater zelf zien kwijt te raken in een drainage put, van waaruit het in de grond verzakt. Dat is goed voor het grondwaterpeil. Er mag slechts zo weinig mogelijk regenwater in het riool terecht komen.

Een vijvertje past in een duurzame tuin

Een klein vijvertje dat met regenwater gevuld is, verrijkt uw tuin en is een oase voor de vogels die er uit kunnen drinken en er uitgebreid in kunnen badderen. Daar is geen grote vijver voor nodig. Na verloop van tijd kunt u er zelfs salamanders, kikkers en kleine insecten in vinden. Kijk echter uit met kleine kinderen. Hebt u heel jonge kinderen of kleinkinderen, leg dan een zwaar en stevig rooster over de vijver en maak dat stevig vast in de grond, zodat geen enkel kind daarin kan verdrinken.

Een duurzame tuinafscheiding

Tuinafscheidingen zijn er in alle soorten en maten. De ene nog mooier dan de andere, maar niet elke tuinafscheiding is ook milieuvriendelijk. Schuttingen van rietmatten zijn vaak wel milieuvriendelijk, maar houden meestal niet lang stand en worden al snel lelijk. Een afscheiding met palen, draad en klimop is wel groen, maar vraagt een regelmatige snoeibeurt en levert nogal wat tuinafval.

Een beukenhaag rond om de tuin

Een beukenhaag is eveneens groen in de zomer en in de winter bruin, want ze verliest haar blad maar langzaam. Ook een beukenhaag moet tweemaal per jaar gesnoeid worden. Coniferen, buxus, en leibomen kunnen ook als afscheiding dienen, maar vragen eveneens af en toe een snoeibeurt.

Ook een muurtje vergt onderhoud

Een gemetselde muur lijkt onderhoudsvrij als afscheiding, maar in de schaduw wordt zo’n muur vaak groen en moet af en toe schoongemaakt en onderhouden worden, dus helemaal onderhoudsvrij is geen enkele afscheiding. Zet daarom liever een haag als afscheiding van uw tuin, dan een schutting of muur. Een haag is bovendien een trekpleister voor de vogels, die erin nestelen en er beschutting tegen de kou kunnen zoeken.

Duurzaam tuinieren helpt de natuur

Duurzaam tuinieren betekent niet dat er niets veranderd mag worden. Zieke bomen, struiken en planten moeten behandeld en/of vervangen worden. Bladluis komt in bijna elke tuin wel eens voor en kunt u milieuvriendelijk bestrijden met een mengsel van water en alcohol. Lieveheersbeestjes leven van bladluizen en kunnen op die manier een bladluizenplaag verminderen. Groene terrasvloeren kunt u met heet water weer de normale kleur teruggeven. Heet water uit de waterkoker leent zich ook prima om onkruid tussen tegels en bakstenen te verdelgen. Daar hebt u geen gif voor nodig.

Duurzaam tuinieren spaart ook materialen en geld

Heb oog voor de trends in de tuincentra. Die verzinnen natuurlijk elk jaar weer nieuwe dingen die u op uw terras of in uw tuin kunt zetten en/of gebruiken. Veel van die materialen zijn echter niet nodig en kosten alleen geld. Daarnaast zijn ook veel andere gebruiksartikelen niet nodig. Duurzaam onkruid vernietigen via een oplossing van alcohol met groene zeep, of de stoep schoonmaken met kokend water is bijvoorbeeld veel goedkoper dan met dure gifsoorten spuiten en u doet het milieu er een groot plezier mee. Uw tuin zal er wel bij varen.

Solarverlichting past in een duurzame tuin

Solarverlichting in de tuin kost u alleen de aanschaf van de lampen, waarna u er lang en kosteloos van kunt genieten. Daarnaast is het bij solarverlichting niet nodig om lange elektriciteitskabels in de tuin aan te leggen.

Tuinieren is gezond en houdt u fit

Een onderhoudsvrije tuin bestaat niet. Ook tuinen met vijvers en betegelde “tuinen” moeten met regelmaat verzorgd worden. In uw duurzame tuin hoeft u alleen maar af en toe wat te snoeien, hier en daar een plant, boom of struik te vervangen en te letten op de gezondheid van de grond en alles dat groeit. Tuinieren houdt ook uzelf fit en gezond. U bent in de buitenlucht bezig, gebruikt bijna alle spieren van uw lichaam en maakt via het zonlicht vitamine D aan. Het zien groeien en bloeien van de tuin geeft bovendien veel voldoening.
Gerelateerde artikelen
In de tuin: het voedselbosIn de tuin: het voedselbosHet voedselbos is een nieuw concept dat natuur en voedselproductie combineert. In eerste instantie is het een initiatief…
Tuinafscheiding: afscheiding voor de tuin plaatsenTuinafscheiding: afscheiding voor de tuin plaatsenEr zijn verschillende manieren om een tuinafscheiding te bouwen. Tuinafscheidingen worden geplaatst om verschillende red…
Waar naartoe met de afgevallen bladeren in de tuin?Wie een tuin heeft met bomen wordt elk jaar geconfronteerd met een massa bladeren die opgeruimd moeten worden, zeker als…
TuinafscheidingenTuinafscheidingenTuinafscheiding is er in alle soorten en maten, materialen en prijsklasse. Voor iedereen is er wel een. Een opsomming va…
Vogels in de tuinVogels in de tuinVogels, het zijn leuke en vrolijke diertjes, een toevoeging aan een mooie tuin. De meeste mensen vinden het leuk om voge…

Reageer op het artikel "Een duurzame tuin past in de ons omringende natuur"

Infoteur: Cornelissens
Laatste update: 09-07-2018
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Schrijf mee!