InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Bloembollen - blauwe druifje, hyacint en iris

Bloembollen - blauwe druifje, hyacint en iris

Bloembollen - blauwe druifje, hyacint en iris De bloemen van het blauwe druifje en de hyacint verschijnen al vroeg in het voorjaar. Het blauwe druifje rond maart/april en de hyacint in april en mei. De Iris bestaat uit drie verschillende groepen, de boliris, de iris met wortelstok en de iris met gewone wortels. Sommige bolirissen bloeien al in de winter, andere in het voorjaar.

Blauw druifje - Muscari

Muscari 'Côte d'Azur'Muscari 'Côte d'Azur'
Blauwe druifjes worden ook wel druifhyacinten genoemd. Van oorsprong komen ze uit Klein-Azië en het gebied rond de Middellandse Zee. Ze behoren tot de aspergefamilie (Asparagaceae) of de hyacintenfamilie (Hyacinthaceae). Ze doen ook wel denken aan minihyacinten of druiventrosjes. De Muscari is een laag plantje, hij wordt niet hoger dan twintig centimeter. In grote aantallen bij elkaar geplant zijn ze het mooist tussen vaste planten en bomen. Ook in perken samen met andere voorjaarsbollen zoals tulpen en narcissen zijn ze prima te combineren. In schalen, potten en balkonbakken worden ze ook vaak toegepast. Plant de bolletjes tussen september en eind november op een diepte van tien centimeter, liefst in een iets vochtige grond. De bloeiperiode is van maart tot mei en ze kunnen zowel in de zon als halfschaduw geplant worden.

Blauwe druifjes zijn er in verschillende variëteiten:
  • 'Côte d'Azur' - Het bekende winterharde druifje met de helderblauwe bloemklokjes.
  • 'Blue Spike' - Met gevulde blauwe bloemen.
  • 'Fantasy Creation - Met blauwe bloemen die naar groen verbloeien en qua vorm lijken ze wat op broccoli.
  • 'Peppermint - Zachtblauwe bloemen die aan de bovenkant verbloeien naar zilverwit.
  • 'Album - Dit druifje heeft witte bloemen.
  • 'Valerie Finnis' - Met bloemen in pastelblauw.
  • 'Ocean Magic' - Druifje met lichtblauwe bloemen die naar boven toe wit worden.
  • 'Saffier'- Dit is een apart druifje, de bloemetjes lijken meer op pompoentjes dan druifjes.

Hyacint - Hyacinthus

HyacinthusHyacinthus
De geur van de hyacint is niet te evenaren. Ze zijn al bijzonder omdat ze in een enorme variatie van bijzondere kleuren verkrijgbaar zijn, maar er gaat niets boven de geur van de hyacint. De hyacint hoort bij de aspergefamilie (Asparagaceae) en komt oorspronkelijk uit het oostelijke Middellandse Zeegebied. Later werd de hyacint ook in Frankrijk geteeld en tegenwoordig is er ook een grootschalige hyacintenteelt in Nederland. De kleuren van deze planten variëren van roze, wit en verschillende blauwtinten tot crèmegeel, zalmroze, felroze, oranje, donkerrood en dieppaarse tinten. Er bestaan ook tweekleurige exemplaren. Plant de bollen voor de vorstperiode begint op een diepte van zo'n vijftien centimeter in goed afwaterende grond. De Hyacinthus multiflora is de meeste bekende hyacint, ze hebben meerdere bloemstengels en meerdere bloempjes per bol. Ze worden vaak geplant in bakken en potten, zowel binnen als buiten. Binnenshuis zijn ze vooral populair om de heerlijke geur die ze door het huis verspreiden.

Enkele variëteiten van de hyacint:
  • 'Amethyst' - Dit is een geurige hyacint met purperkleurige bloemen.
  • 'Jan Bos' - Karmijnrood, genoemd naar de schaatser Jan Bos.
  • 'Pink Pearl' - Met roze geurende bloemen.
  • 'Yellow Queen' - Hyacint met gele bloemen.
  • 'Carnegie' - Met zuiver witte bloemen.
  • 'Hollyhock' - Een bijzondere hyacint met dubbele bloemen in karmijnrood.
  • 'Gipsy Queen' - Met zalmroze bloemen.
  • 'Delft Blue' - Zoals de naam al zegt, met Delfts blauw gekleurde bloemen.

Lis - Iris

IrisIris
De lis hoort tot de lissenfamilie (Iridaceae) en is beter bekend onder de naam iris. De naam zou de iris te danken hebben aan de godin Iris uit de Griekse mythologie. Zij was de boodschapper tussen de mensen en de goden en om een bericht aan de mensen te bezorgen daalde ze met haar gouden vleugels langs de regenboog af naar de aarde. Irissen bestaan als bloembollen, als planten die groeien uit een vlezige wortelstok en als moerasplanten met gewone wortels. Het zijn sierlijke bloemen die in allerlei kleuren voorkomen en ze hebben de zo bijzondere bloemblaadjes waarvan er drie hangend en drie staand zijn. Bekende soorten bloembollen zijn de Hollandse boliris, de Spaanse boliris en de dwergiris. Ze kunnen het best geplant worden in het najaar en komen dan tot bloei in april en mei. De hoogte van Irissen is tussen de twintig centimeter en een meter, maar er zijn ook dwergirissen die maar tien à vijftien centimeter hoog worden. Ze staan graag op een zonnige plek en houden van kalkrijke grond.

Variëteiten van bolirissen:
  • 'Angel Wings' - Hollandse boliris met witte staande bloemblaadjes en goudgele hangende bloemblaadjes.
  • 'Paris' - Hollandse boliris met diepbauwe bloemen en goudgele vlek.
  • 'George' - Violetblauw en geel gespikkeld, bloeit einde van de winter. Dwergiris van vijftien centimeter hoog.
  • 'Harmony' - Dwergiris met diepblauwe bloemen.

Lees verder

© 2014 - 2019 Writersblock27, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Hyacinten op glas - bloeien zonder aardeHyacinten op glas - bloeien zonder aardeEen hyacint is een prachtige en welriekende bloem. Het is een voorjaarsbloem die het goed doet in de tuin, maar ook heel…
Blauwe druif of Muscari, een leuk bolgewas en winterhard!Blauwe druif of Muscari, een leuk bolgewas en winterhard!De blauwe druif is een bolgewas, volkomen winterhard en je kunt de plantjes jarenlang op dezelfde plek laten staan. Haal…
Stinzenplanten voor een steeds groter bollenveldStinzenplanten voor een steeds groter bollenveldStinzenplanten zijn een bijzondere groep tuinplanten die wel wat extra aandacht waard zijn. Ze zijn vooral bekend door h…
Voorjaarsbloeiende bloembollenVoorjaarsbloeiende bloembollenAls de temperatuur weer wat hoger wordt en de zon gaat weer lekker schijnen, dan gaat het bij velen kriebelen. Gelijk on…
Uitgebloeide bloembollen; wat doen we er mee?Uitgebloeide bloembollen; wat doen we er mee?Heerlijk is dat toch dat we zelf het voorjaar in huis kunnen halen. Blauwe druifjes, narcissen of tulpen. Allemaal worde…
Bronnen en referenties
  • http://www.pacificbulbsociety.org/pbswiki/index.php/Muscari
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Hyacint_(soort)
  • http://www.spaldingbulb.co.uk/product/hyacinths
  • De grote tuinplantenencyclopedie - Andrew Mikolajski

Reageer op het artikel "Bloembollen - blauwe druifje, hyacint en iris"

Infoteur: Writersblock27
Laatste update: 19-11-2014
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Schrijf mee!