InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > De steppetuin, een tuin zonder zorgen

De steppetuin, een tuin zonder zorgen

De steppetuin, een tuin zonder zorgen Geniet je graag een jaar lang van je tuin, maar heb je niet de nodige groene vingers of tijd om er veel aandacht aan te besteden? Dan is een steppe- of prairietuin de ideale oplossing. De aanleg van een steppetuin verloopt vlot, kan op iedere mogelijke ondergrond, je hebt snel resultaat en het latere onderhoud is minimaal.

Wat is een steppetuin?

Een steppetuin is een tuin met een nonchalante, verwilderde look, die het uitzicht van de nog bestaande graslanden imiteert. De beplanting bestaat hoofdzakelijk uit verschillende grassoorten, aangevuld met vaste planten en bollen van vroege en late bloeiers. Het mooiste effect verkrijg je op een grote oppervlakte, maar ook kleinschalig kan een steppetuin prima tot zijn recht komen. Houd bij de beplanting dan wel rekening met de uiteindelijke grootte van de verschillende planten en grassen.

Waarom een steppetuin?

Milieuvriendelijk

De steppetuin is zeer milieuvriendelijk. Het landschap is vandaag de dag zo versnipperd dat er maar weinig stukken natuur overblijven. Door de aanleg van een steppetuin zorg je als het ware voor een rustplaats tussen al de bebouwing door voor verschillende insecten, vlinders,... die op hun beurt weer amfibieën, vogels en dergelijke aantrekken. Niet enkel worden op die manier kleine stukken natuurgebied met elkaar verbonden, ook het gebruik van herbiciden is overbodig.
Door de dichte begroeiing krijgt onkruid geen kans. Het eerste jaar zal je af en toe nog eens moeten wieden maar na een tweetal jaren is je steppetuin gegarandeerd onkruidvrij.

Minimaal onderhoud

Doordat de dichte laag grassen ervoor zorgt dat er geen onkruid groeit, bespaar je veel tijd en werk op onderhoud. Ook het scheuren, delen en herplanten van grassen en vaste planten behoort tot het verleden. Een goed aangelegde steppetuin is volledig in evenwicht en vormt een langlevende en zelfregulerende plantengemeenschap. De planten zoeken hun eigen plaats en delen die met de andere. Ontstane gaten zullen snel dichtgroeien, bloemen zaaien zichzelf uit en komen weer te voorschijn op de plaats die hen het beste past. Aan te raden is wel om één keer per jaar, net na de winter en voor de eerste warmere lentedagen, de hele tuin een paar centimeter boven de grond af te maaien. Zo krijgen jonge scheuten voldoende licht, verdwijnen afgestorven plantendelen, en blijft de tuin jong. Als je dit niet doet, zal er na verloop van jaren een dikke laag oud plantenmateriaal op de bodem vormen, waarop kleine boompjes kunnen groeien, en riskeer je dat je steppetuin langzaam in een bos verandert.

Snel en mooi

Waar je bij de meeste tuinen enkele jaren moet wachten op het resultaat kan je in een steppetuin al na enkele maanden genieten van de mooiste bloemen, grassen en kleuren. Al duurt het wel een drietal jaren voor de steppetuin helemaal op punt staat. Dergelijke tuin is ook zeer dynamisch, doordat bloemen en planten zichzelf uitzaaien ziet hij er steeds anders uit. De vroege lentebloeiers zorgen al bij de eerste zonnestralen voor een fraaie kleurenpracht, terwijl de verdorde grassen en zaaddozen ook in de winter een mooie aanblik geven.

Ondergrond

De aanleg van een steppetuin is mogelijk op iedere ondergrond. Of je nu een overbemeste grond hebt, dan wel een tuin vol steenafval na een verbouwing, voor iedere grond zijn er verschillende plantensoorten te over.

Zelf aan de slag

Voorbereiding

  • grond wortelvrij maken, verwijder wortels van bomen, onkruiden, zoveel mogelijk
  • eventueel grind, zand, bouwafval mogen in de grond verwerkt worden
  • bemest zo weinig mogelijk
  • eventueel kalk toevoegen

Planten

  • 7 tot 12 planten per m²
  • kluit half in de grond planten
  • afdekken met zand, grind, lava (dit voorkomt uitdroging van de bodem, oogt mooier, en voorkomt onkruidgroei)

Plant steeds grote oppervlaktes met dezelfde soort, en wissel bloeiende en niet bloeiende planten met elkaar af. Dit oogt het mooist. Na verloop van tijd zal een natuurlijke overgang tussen de verschillende soorten ontstaan. Vroegbloeiende bollen kan je willekeurig plaatsen. Deze zullen als eerste verschijnen en weer verdwijnen als de andere planten schieten.

Plantenlijst voor de steppetuin

De keuze is eindeloos, hieronder slechts enkele voorbeelden:
  • alchemilla mollis
  • ammophila
  • anemone
  • artemisia
  • aster
  • bergenia
  • buglossoides
  • calamagrostis
  • carex
  • chelone
  • deschampsia
  • epimedium
  • geranium
  • hakonechloa
  • hedera
  • hosta
  • kalimeris
  • lamiastrum
  • lavandula
  • liriope
  • molinia caerulea
  • monarda
  • nepeta
  • pennisetum
  • persicaria
  • phalaris
  • phlomis
  • polystichum
  • rudbeckia
  • salvia nemorosa
  • vinca major/minor

Enkel de hoofdsoort wordt genoemd. Kijk naargelang de standplaats, kleur, zon,... welke ondersoort het best tot zijn recht komt in je tuin.

Lees verder

© 2014 - 2019 Maartends, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bloembollen in de tuinBloembollen in de tuinAls je mooie tulpen, narcissen of krokussen in de tuin wil hebben, dan moet je vooruit zien, kleurpaletten samenstellen…
Weinig onderhoud aan de stadse tuin!Weinig onderhoud aan de stadse tuin!Wie wil het niet? De echte man of vrouw met groene vingers draait zijn of haar hand niet om om een stadse tuin bij te ho…
Bodembedekkers in de tuinIedere tuinbezitter heeft er in zekere mate mee te maken: het terugkerende ritueel van het onkruidvrij maken van de tuin…
Siergrassen vullen de tuin aanSiergrassen vullen de tuin aanSiergrassen zijn niet meer weg te denken uit het beeld van de tuin. Ze zijn er in tientallen soorten, kleuren en maten,…
De tuin in rusteDe tuin in rusteDe tuin is tot het voorjaar in ruste, maar dat neemt niet weg dat er in de wintermaanden wel gekeken kan worden naar de…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Willoc0604, Pixabay
  • www.mier.be/ontwerp/prairietuinontwerp.html
  • www.vasteplant.be/catalog

Reageer op het artikel "De steppetuin, een tuin zonder zorgen"

Infoteur: Maartends
Gepubliceerd: 04-11-2014
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Schrijf mee!