InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Rozen - heesterrrozen

Rozen - heesterrrozen

Rozen - heesterrrozen Heesterrozen staan erom bekend dat ze sterk en rijkbloeiend zijn. Ze vragen niet veel onderhoud en stellen geen al te hoge eisen aan de grond. De variëteit 'Sommermärchen' is een prachtige soort met fuchsiaroze bloemen, 'Postillon' heeft gele gevulde rozen en 'White Cover' is een witte heesterroos met lange, wijd uitgespreide takken.

Heesterrozen

Heesterrozen zijn rozenstruiken die uit zowel hoge als lage soorten bestaan, ze worden ook wel parkrozen genoemd. Het is verstandig om bij het kopen van een heesterroos eerst op de groeiwijze en de vorm te letten. De hoogte van deze rozen kan ook behoorlijk variëren. Ze hoeven niet zo vaak gesnoeid te worden en kunnen meer ruimte innemen dan verwacht, de opgaande heesters kunnen wel anderhalf à twee meter hoog worden. De bodembedekkende heesterrozen maken lange takken laag over de grond, hierbij moet vooral op de plantafstand gelet worden. Ze zijn vaak herbloeiend en hebben kleine, glanzend groene bladeren. De lage heesterrozen staan mooi als ze in vakken geplant worden, bijvoorbeeld in vakken van buxus- of taxushaagjes. In groepen geplaatst kunnen deze rozen ook vooraan in de border de tuin opfleuren, eventueel gecombineerd met trosrozen. Ook zijn ze geschikt om een stuk kale grond in de tuin mee te bedekken. Eventueel kunnen de takken dichtbij de grond vastgezet worden om te laten wortelen. Er zijn wilde heesterrozen maar ook veel hybride-variëteiten die ontstaan zijn door gekruiste soorten. Sommige bloeien tot ver in het najaar en van bepaalde soorten zijn de bottels na de bloei prachtig om te zien.

Rosa 'Sommermärchen'Rosa 'Sommermärchen'
Rosa 'Postillon'Rosa 'Postillon'
Rosa 'White Cover'Rosa 'White Cover'

Roos 'Sommermärchen'

Deze roos uit 1992 wordt ook wel 'Korpinka' of 'Berkshire' genoemd. De winterharde, bladverliezende roos is halfgevuld met dieproze, kleurvaste bloemen en wordt ongeveer zestig centimeter hoog, zestig á zeventig centimeter breed en is een rondvormig struikgewas. De bloem is licht geurend, staat het liefst op een zonnige plaats, houden van goed vruchtbare grond en bloeien van juni tot september. De bloem opent zich geheel en heeft gele meeldraden en donkergroen getand glanzend blad. De heester heeft een compacte groei, het zijn ideale rozen om in potten te planten, aan de rand van een border of in perken. Ze worden ook vaak als bodembedekker gebruikt omdat de roos zich in de breedte uitspreidt. Deze heesterrozen lenen zich ook goed om als een groep bij elkaar geplant te worden in combinatie met vaste planten. Of in een klein zonnig hoekje van de tuin kan dit rozenstruikje net de aandacht trekken. Deze roos wordt ook regelmatig in parken en plantsoenen geplant of als bermbeplanting langs de weg.

Roos 'Postillon'

Licthgele, gevulde roos uit 1985, die van juni tot oktober bloeit. Herbloeiende en opgaande, geurende roos met een hoogte van 150 centimeter en een breedte van 80 centimeter. De heesters op zeventig centimeter afstand van elkaar planten. De roos heeft kopergele bloemknoppen, de bloemen zijn glanzend geel met een doorsnee van 10 centimeter en de bloemen zijn sterk geurend. Ze groeien in trossen aan de struik met donkergroene, glanzende bladeren. Plantafstand van 90 centimeter tussen de heesters aanhouden. Deze heester is rijkbloeiend, goed winterhard en goed bestand tegen plantenziekten. Een standplaats op het zuidwesten of zuidoosten is goed geschikt voor deze roos. Uitgebloeide rozen verwijderen om herbloei te stimuleren. In de lente oude, dode of beschadigde takken wegknippen.

Roos 'White Cover'

Bodembedekkende winterharde, bladverliezende witte roos uit 1988 met gele kern en lichtgroen fijn blad. De roos 'White Cover' heet ook wel 'Kent', 'Super Swany' of 'White Meidiland'. Deze rozen houden van een vochtige, goed doorlatende bodem. Ze zijn halfgevuld, geuren heel licht en zijn zeer ziekteresistent. De roos kan in de zon of halfschaduw geplant worden en bloeien van juni tot november. Het zijn compacte heesters die zich in de breedte uitspreiden. Ze maken lange takken die over de grond liggen. Goede borderplant maar kan ook in bakken, houdt van kalkrijke, vruchtbare grond. Kan als solitair in de tuin geplaatst worden maar ook in een terraspot. In de winterperiode eventueel wat onderhoudsbemesting geven, bemesten van rozen is altijd noodzakelijk om een gezonde en mooie groei te bevorderen. Uitgebloeide bloemen na de bloeiperiode wegknippen. Snoeien in de lente als de strengste vorst voorbij is.

Lees verder

© 2014 - 2019 Writersblock27, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De veelzijdigheid van de RoosDe veelzijdigheid van de RoosDe veelzijdigheid van de roos. Wie vandaag de dag nog denkt dat de roos oubollig is, nou die heeft het helemaal mis.
Bronnen en referenties
  • Wikipedia
  • www.rozenkopen.be

Reageer op het artikel "Rozen - heesterrrozen"

Infoteur: Writersblock27
Laatste update: 06-09-2014
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Tuinplanten
Schrijf mee!