InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Heesters - Boerenjasmijn, Forsythia en Hibiscus

Heesters - Boerenjasmijn, Forsythia en Hibiscus

Heesters - Boerenjasmijn, Forsythia en Hibiscus Deze bloeiende heesters hebben elk hun eigen charme. De Boerenjasmijn is een een heester die weinig eisen stelt en heerlijk ruikt. De Forsythia is de bekende gele vroeg bloeiende heester die de lente al in februari welkom heet. Als laatste is er de Hibiscus die juist heel laat in het seizoen zijn prachtige bloemen laat zien, soms tot wel in de herfst.

Boerenjasmijn - Philadelphus

Dit is een bladverliezende struik die in mei bloeit met witte of crèmekleurige bloemen die een lekkere, iets zoetige geur hebben. Het is een heester die ook in de halfschaduw geplaatst kan worden maar een betere bloei geeft op een zonnige plake. Hij stelt niet veel eisen aan de grond en is niet gevoelig voor luchtvervuiling. De Boerenjasmijn komt uit de gematigde gebieden in Azië, Noord-Amerika en zuidelijk Europa. De soort die in onze tuinen veel voorkomt is de Philadelphus virginales-hybride die volop bloeit met halfgevulde witte geurige bloemen.De heester kan ieder jaar na de bloei gesnoeid worden door een vijfde van de oude takken tot de grond weg te knippen. Zorg er bij het snoeien vooral voor dat in het hart van de struik voldoende licht kan komen. De Nederlands naam is het bekendst maar de botanische naam van deze geurende heester is Philadelphus en verwijst naar de naam van de Egyptische prins Ptolemy II Philadelphus. Hij organiseerde volgens de legende elk jaar een feest ter herinnering aan de dood van Adonis en hij liet tafels versieren met zilveren vazen die gevuld werden met heerlijk geurende bloemen. De Boerenjasmijn is goed te combineren met de Viburnim Tinus (Sneeuwbol), de Sambucus (Vlier) en de Syringa (Sering).

Forsythia - Chinees Klokje

ForsythiaForsythia
Vanaf half februari is de Forsythia een opvallende gele struik in de verder nog kale tuinen. Het is de eerste die kleur geeft na de winter en verwelkomt de lente. Hierdoor is de Forsythia een zeer populaire struik. Ook binnenshuis worden de Forsythia-takken in vazen gezet om het voorjaar in huis te halen. De winterharde struik hoort tot het geslacht van de Oleaceae (Olijffamilie) en is genoemd naar William Forsyth, een Schotse botanist. Het is een grote opgaande, bossige struik die gemiddeld anderhalf tot drie meter hoog wordt en graag op een zonnige plek staat. Zorg dat de grond goed doorlatend en vochthoudend is en bemest de struik in het voorjaar. Snoeien kan het best na de bloei als de struik uitgebloeid is. Knip de uitgebloeide takken tot aan de grond terug en zorg dat er een stukje van de tak overblijft zodat er nieuwe uitlopers aan kunnen groeien. Haal ook oude en beschadigde takken weg. Laat de nieuwe jonge scheuten met rust, hierop gaat de struik het volgende jaar weer bloeien want de Forsythia bloeit op meerjarig hout. Het blad van deze struik verschijnt na de bloei. Deze heester wordt ook wel als haagplant gebruikt of langs een schutting of muur geleid.

Hibiscus - Altheastruik

Hibiscus syriacus 'Oiseau Bleu'Hibiscus syriacus 'Oiseau Bleu'
De Hibiscus syriacus is een dankbare struik op een zonnige plek in de zomer. Hij bloeit met ontelbare bloemen die soms na één dag al verwelken en soms na twee of drie dagen. De papierachtige bloemen zijn groot en opvallend, trompetvormig en hebben enkele of dubbele bloemblaadjes. Ze doen wel aan rozen denken. Ze zijn er in de kleuren wit, paars, roze, rood en geel en de grootte van de bloemen varieert van vier tot vijftien centimeter. De meest bekende tuinhibiscus is de 'Oiseau Bleu', met violetblauwe bloemen en een rozerood hart. De plant hoort tot de Meaefamilie (Kaasjeskruidfamilie) en komt van nature voor in tropische, subtropische en mediterrane gebieden. De plant bloeit van juli tot het najaar en heeft frisse groene bladeren. De struik kan tot drie meter hoog worden, maar blijft vaak wat kleiner. In de lente kan de Hibiscus flink teruggesnoeid worden, maar als hij niet gesnoeid wordt groeit hij uit tot een mooie natuurlijke vorm. De bloemen blijven dan wel iets kleiner. De plant houdt van een warme zonnige plek en als het regent gaan de bloemen niet open. De Hibiscus syriacus is de nationale plant van Zuid-Korea. De soort Roselle ((Hibiscus sabdariffa) wordt ook als groente gebruikt en verwerkt in thee en jam. De struik is goed te combineren met tuinplanten zoals Phlox, Herfstanemonen of Sedum (Vetkruid). De Hibiscus is er ook als kamerplant, de Chinese roos.

Lees verder

© 2014 - 2019 Writersblock27, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Hibiscus
  • http://plantnu.nl/forsythia
  • http://www.tuinen.nl/artikel/395/Boerenjasmijn/?rubriekid=13

Reageer op het artikel "Heesters - Boerenjasmijn, Forsythia en Hibiscus"

Infoteur: Writersblock27
Laatste update: 28-09-2014
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Tuinplanten
Schrijf mee!