InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Alternatieve tuin op plat dak of balkon

Alternatieve tuin op plat dak of balkon

Alternatieve tuin op plat dak of balkon Al in de oudheid bestonden er daktuinen. De Egyptenaren, Grieken en Romeinen hadden ze al. Maar ook in het oude China werden daktuinen gerealiseerd. In deze tijd bestaat er ook een groeiende belangstelling voor het aanleggen van een daktuin. Menig plat dak of balkon is geschikt om er met enige fantasie een heuse (mini)tuin van te maken of op zijn minst met groenvoorzieningen een andere uitstraling te geven dan die van saai beton. Voor daktuinen komen allerlei heesters en planten in aanmerking zoals ook klimplanten.

Daken benutten

We leven met steeds meer mensen op dezelfde oppervlakte. Tuinen rond de huizen worden kleiner, wandelgebieden veranderen soms in parkeerplaatsen. En dit terwijl daken van huizen of villa’s dikwijls onbenut blijven. Bewoners van een flat, een bovenwoning of een penthouse zouden hun platje of hoge terras vaker een bestemming kunnen geven als alternatieve tuin. In de tijd van ruimtegebrek is het voor velen wellicht een leuk idee om te genieten van een deel van het huis dat anders een saai aanzicht toont.

Energie besparen

Een daktuin zorgt ook voor een natuurlijke isolatie, afhankelijk van de manier waarop hij is aangelegd. Bij een slimme aanleg gaat ook de dakbedekking langer mee en is soms minder onderhoud nodig. De isolerende werking kan energie besparen bij het warm houden van ruimten onder de daktuin. Uiteraard moet wel rekening worden gehouden met de maximale belasting die het dak kan dragen waardoor gekozen moet worden voor lichtere materialen en beplanting.

Verticale daktuin met klimmende planten

Bij een kleine oppervlakte is het beter om een zogenaamde verticale daktuin te maken. Daarbij worden vooral de omliggende muren of andere bouwelementen beplant. In tuincentra zijn steeds meer planten en beplantingen beschikbaar die op een verticale wijze groeien. Diverse soorten klimop zijn daar zeer geschikt voor. Ze hebben betrekkelijk weinig grond nodig om wortels te vormen en kunnen grote stukken muur en beton bedekken. Het voordeel is ook dat klimplanten weinig ruimte innemen ten opzichte van heesters en struiken. Sommige klimopsoorten zijn snelle groeiers waardoor hekwerken, schuttingen en muren snel aan het zicht worden onttrokken. Ze kunnen het hele jaar door worden aangeplant. Om een goed bedekt resultaat te krijgen moeten minstens drie planten per meter worden geplaatst. Er bestaan verschillende soorten klimop. De meest voorkomende zijn:
  • Hedera: Deze klimopsoort is niet alleen verkrijgbaar met groene bladeren maar ook met zilverbonte en geelbonte.
  • Kamperfoelie: Er zijn zowel groenblijvende als bladverliezende kamperfoelies.
  • Passiebloem: De passiebloem gedijt het best aan de zonnekant. Hij is wel vorstgevoelig waardoor de wortels in de winter beter kunnen worden afgedekt.
  • Clematis: Een bladverliezende plant die heel veel mooie bloemen krijgt.
  • Wingerd: Een snelle groeier met in de herfst een prachtige kleur (wilde wingerd).
  • Klimhortensia: Deze plant groeit niet snel en is bladverliezend.

Heesters en struiken

Bij grotere ruimten is het uiteraard wel mogelijk om heesters en (groenblijvende) struiken te plaatsen. Vooral heestersoorten die rijke bloemenpracht opleveren zijn zeer geschikt voor een daktuin. Bij heesters en struiken moet natuurlijk wel worden opgelet of er snoeimogelijkheden zijn en wat het uiteindelijke formaat gaat worden. In veel gevallen zal daarom gekozen moeten worden voor minder weelderige groeiers, bordergroeiers of planten. Wie wil genieten van geurende planten heeft de keuze uit een aantal soorten waarvan de bekendste:
  • Boskamperfoelie
  • Kattenkruid
  • Lavendel
  • Lievevrouwenbedstro
  • Pepermunt
  • Sneeuwbal

Verkoopwaarde van huis

Voor het ontwerpen van daktuinen bestaan zeer veel mogelijkheden en misschien is er zelfs plaats voor een grasveldje of heeft het aanleggen van een moestuin de voorkeur vanwege de opbrengst. Groen rond het huis verhoogt soms de verkoopwaarde en dat kan zeker ook het geval zijn met een fraaie daktuin.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Falco, Pixabay
  • Wikipedia
  • Klimop-hedera.nl
  • Tuinieren.nl
  • Tuinadvies.nl

Reageer op het artikel "Alternatieve tuin op plat dak of balkon"

Infoteur: Rickandie
Laatste update: 16-03-2016
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Tuinieren
Schrijf mee!