InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Hedera - Klimop soorten; klimplant, bodembedekker, struik

Hedera - Klimop soorten; klimplant, bodembedekker, struik

Hedera - Klimop soorten; klimplant, bodembedekker, struik Hedera of Klimop is bij iedereen bekend als klimplant, maar er zijn veel verschillende soorten en daar zit ook Hedera als bodembedekker en struik tussen. Hedera of Klimop is een groenblijvende plant, die veel wordt toegepast als klimplant en als afscheiding van de tuin. Hedera of Klimop blad is in allerlei tinten groen te vinden, al of niet met gele of zilverkleurige randen/vlekken. Bontgekleurde Hedera heeft meer licht nodig dan de soorten met effen donkergroen blad. Alle soorten Hedera kunnen goed gesnoeid worden.

Hedera- Klimop soorten

Gebruik van Hedera - Klimop soorten als klimplant

Hedera helix GoldchildHedera helix Goldchild
Hedera of Klimop wordt in de vorm van klimplant vaak toegepast om een lelijke muur of schutting weg te werken of als afscheiding van een tuin. Hierbij wordt deze groenblijvende klimplant vaak door betongaas geleid. Hedera is over het algemeen een snelgroeiende plant. Hedera is vaak zelfhechtend. Veel mensen denken dat deze hechtwortels een muur zullen beschadigen. Dit is echter niet het geval bij een gave muur met goede voegen. Als er al barsten in de stenen of voegen zitten dan kan Hedera wel schade toebrengen. Verder is het wel van belang om de plant bij kozijnen vandaan te houden en er rekening mee te houden dat na verwijdering van Hedera de klimworteltjes zichtbaar op de muur achterblijven.

Gebruik van Hedera- Klimop soorten als bodembedekker

Hedera of Klimop wordt ook veel gebruikt als groenblijvende bodembedekker. Onkruid krijgt hierdoor niet veel kans meer en de border blijft er ook in de winter gekleurd uitzien. Zorg er wel voor dat de planten, struiken en bomen in de border niet door Hedera verstikt worden. Knip de Hedera op tijd weg rondom het andere groen.

Gebruik van Hedera – Klimop soorten als struik

Hedera ErectaHedera Erecta
Er zijn ook enkele soorten Hedera of Klimop die niet klimmen of als bodembedekker over de grond groeien, maar die in struikvorm groeien en zo geschikt zijn om solitair in de border te staan of om als vakbeplanting of laagblijvende groenblijvende haag te dienen.

Verzorging Hedera- Klimop

Hedera of Klimop is een zeer sterke plant die het vrijwel overal doet. Toch hebben ze wel voorkeuren. De grond kan het best vruchtbaar zijn en humusrijk. Geef jaarlijks organische mest om de grond voedselrijk te houden. Groene soorten staan het liefst in schaduw of Halfschaduw, bij teveel zon kan het blad lelijk of geel van kleur worden. Hedera soorten met bontgekleurd blad kunnen over het algemeen meer licht verdragen.
Snoeien is altijd mogelijk en kan ongestraft in ieder seizoen plaatsvinden. Hedera takken die op de grond liggen gaan vanzelf wortels vormen. Door zo’n uitloper af te knippen en opnieuw te planten heb je er een nieuw exemplaar bij.

Hedera- Klimop soorten

Er zijn veel verschillen in Hedera – Klimop wat betreft de bladkleur, hoogte van de plant, standplaats, bloei en het al of niet krijgen van bessen. Zo is er voor iedereen wel een geschikte plant te vinden.

Enkele soorten Hedera – Klimop

Hedera helix BalticaHedera helix Baltica
  • Hedera hibernica; Deze soort heeft groot groen en glanzend blad en staat graag in halfschaduw. Het is een snelgroeiende plant die zowel als klimplant en als bodembedekker kan worden toegepast. Vanwege de snelle groei wordt deze plant veel gebruikt als afscheiding van de tuin. De plant kan groengele bloemen en zwarte bessen krijgen als er niet gesnoeid wordt.
  • Hedera hibernica Arbori Compact; Deze struikklimop blijft klein en kan als haag of bodembedekker gebruikt worden. De plant kan in zon of halfschaduw staan op een beschutte plek. In najaar bloeit de plant met gele bloemen, gevolgd door zwarte bessen.
  • Hedera helix Glacier; Deze snelgroeiende en klein bladige soort heeft grijsgroen blad met een witte rand. De plant kan als klimplant en bodembedekker dienen en kan in zon en halfschaduw staan.
  • Hedera helix Ivalace; Deze soort heeft glanzend klein ingesneden en golvend blad en is geschikt als klimplant en bodembedekker.
  • Hedera helix Baltica; Snelgroeiende Hedera met klein donkergroen blad met grijs witte nerven. Geschikt als klimplant en bodembedekker. De plant kan kleine groen witte bloemen krijgen en zwarte bessen als er niet gesnoeid wordt.
  • Hedera helix Marginata Elegantissima; Bontgekleurde Hedera met groen blad met crème witte rand. Geschikt als klimplant en bodembedekker. De plant kan geel groene bloemen krijgen en zwarte bessen als er niet gesnoeid wordt.
    Hedera hibernicaHedera hibernica
  • Hedera helix Goldchild; Bontgekleurde Hedera met klein geel groen gekleurd blad met grijze nerven. Geschikt als klimplant en bodembedekker. De plant kan, als er niet gesnoeid wordt, geelgroene bloemen krijgen en zwarte bessen.
  • Hedera helix Erecta; Deze struikklimop wordt hooguit 1 m hoog en staat mooi in de border. De voorkeur gaat uit naar halfschaduw of schaduw. Het glanzende blad is klein en is donkergroen van kleur.
  • Hedera helix arborescens; Deze struikklimop is een winterbloeiende en groenblijvende Hedera soort, die zeer geschikt is als laagblijvende haag. In het najaar komen er gele bloemen die tot in de winter aan de struik blijven. Na de bloei volgen er zwarte bessen. Deze Hedera is erg geliefd door bijen en vogels. (zie foto bovenaan artikel)
  • Hedera helix Kolibri; Klein bladige bontgekleurde Hedera met wit groen blad. Geschikt als klimplant, geschikt voor zon en schaduw.
  • Hedera helix Buttercup; Compact groeiende Hedera met opvallend vrij groot geel blad.
  • Hedera colchica Dentata Variegata; Bontgekleurde Hedera met groen blad met crème witte rand. Geschikt voor zon en schaduw. Bloeit met geelgroene bloemen en vormt zwarte bessen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Klimop in alle soorten en matenKlimop in alle soorten en matenDe klimop is niet meer uit beeld van de tuin weg te denken. Een ideale plant die het geheel verder ”een groen jasje geef…
Klimplanten in de tuinKlimplanten brengen hoogte aan in de tuin. Ze kunnen worden gebruikt om een schutting, schuurtje of een muur te laten be…
Mijn tuin de hoogte in!Mijn tuin de hoogte in!Je kunt in je tuin leuke planten, bomen en struiken neerzetten in allerlei verschillende soorten, hoogtes en breedtes. A…
Vlinders lokkenVlinders lokkenVlinders en andere insecten lokken naar de tuin is niet alleen leuk, omdat ze er mooi uitzien, maar ze spelen ook een gr…
Bodembedekkers in de tuinIedere tuinbezitter heeft er in zekere mate mee te maken: het terugkerende ritueel van het onkruidvrij maken van de tuin…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Eigen foto
  • www.plantnu.nl
  • Het grote Tuinplantenboek. Ian Spence ISBN 90 5897 126 0

Reageer op het artikel "Hedera - Klimop soorten; klimplant, bodembedekker, struik"

Reacties

Edward Greeven, 23-01-2017 17:06 #2
L.S.
Metropolen lijden vaak onder 'smog'. Er is daar te weinig groen. Nou dacht ik, als ik hier in de omgeving zie hoe klimop zich omhoog strengelt langs bomen, dat het plaatsen van 'klimop-palen' (bijv. van beton), mét zijwaartse (lei-)verbindingen een oplossing kan bieden om straten in druk bevolkte steden van luchtzuiverend groen te voorzien. Bovendien, dacht ik, dat klimopbladeren het zogenaamde 'fijnstof' kan opvangen en vasthouden, totdat een regenbui of een gerichte waterstraal die fijnstof kan wegspoelen.
Klimop blijft altijd groen. Natuurlijk, er zijn technische problemen te overwinnen, om de palen (10-20 meter hoog) in de grond te plaatsen, voor een water- en voedingssysteem te zorgen, en dergelijke.

Het is een idee, dat al jaren door mijn hoofd speelt. Mogelijk ook dat massale aanplant van hedera ook de kans op 'smog' kan verminderen.

Met vriendelijke groet,
Edward M.C. Greeven

Los, 03-02-2016 17:07 #1
Ik zoek een hederasoort die gele/oranje bessen geeft. Hoe heet deze soort?

Infoteur: Wilmo
Laatste update: 01-06-2016
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Tuinplanten
Reacties: 2
Schrijf mee!