InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Daktuin en verkoopwaarde van een woning

Daktuin en verkoopwaarde van een woning

De functie van een daktuin kan een esthetische zijn. Een daktuin kan ook aangelegd worden als een recreatieve ruimte. Een aangelegde tuin kan tevens, afhankelijk van de manier waarop hij is aangelegd, gunstig zijn voor de klimaatbeheersing. Bij een slimme aanleg is soms ook minder onderhoud van het dak noodzakelijk. En een daktuin kan ook dienen als habitat voor dieren. Natuurlijk moet bij de aanleg van een daktuin wel terdege rekening worden gehouden met de maximale belastbaarheid.

In vroegere jaren al planten op het dak

Al eeuwenlang laten mensen op hoge gebouwen planten groeien. De middeleeuwse stad Fustat had in het begin van de elfde eeuw al een gebouw van veertien verdiepingen met tuinen op het dak. Maar ook in de oudheid bestonden er al daktuinen. De Grieken, Romeinen en Egyptenaren hadden daktuinen en ook werden er al gerealiseerd in het oude China.

Benutten in deze tijd

Nu in deze tijd steeds meer mensen op dezelfde oppervlakte wonen, worden de tuinen rond de huizen alsmaar kleiner. Parkgebieden veranderen soms in parkeerruimten. Waar ruimte schaars is, zoals in grote steden, is het dak een prima mogelijkheid om een tuin op aan te leggen. Daken van huizen of villa’s en vooral ook van bovenwoningen, flats of penthouses zijn vaak geschikt voor een daktuin. Een mooie daktuin geeft de mogelijkheid om te genieten van een deel van een gebouw dat er anders saai uitziet.

De voordelen van een daktuin zijn onder meer:

  • Bescherming van de dakbedekking.
  • Vermindering van de verschillen van de temperatuur.
  • Verlenging van de levensduur van de dakconstructie.
  • Verlaging van het risico op schade.
  • Verbetering van de leefkwaliteit van de woonomgeving.
  • Meer groen in het milieu.
  • Geluiddempend.
  • Besparing van verwarmingskosten door de isolerende werking.

Dunne of dikke grondpakketten

Grofweg zijn er twee mogelijkheden voor de aanleg van een daktuin. De ene met een dun grondpakket van slechts enkele centimeters en de andere met een grondpakket met meer beplantingsmogelijkheden.

Daken met dunnere grondpakketten

Sedumdaken

Sedum is een kleine soort vetplant die voldoende heeft aan drie centimeter grond. Er bestaan verschillende kleuren van en de plantjes kunnen gecombineerd worden met mos.

Kruidendaken

Ook voor kruidendaken is een betrekkelijk dunne grondlaag voldoende. De kruiden kunnen ook gecombineerd worden met mos en sedum.

Grasdaken

Bij een horizontaal grasdak is een grondlaag van minimaal acht centimeter vereist en bij een hellend dak minimaal vijftien centimeter. Door het gewicht van die laag is ook een zwaardere dakconstructie noodzakelijk.

Daken met een dikkere grondpakketten

Tuindaken

Bij tuindaken zijn zeer gevarieerde begroeiingen mogelijk en is vaak niet te zien dat het om een dak gaat. Struiken, bomen en vijvers zijn zelfs mogelijk waarbij voor bomen minimaal vijftig centimeter grond noodzakelijk is.

Verticale tuin en verkoopwaarde van woning

Een alternatief voor een daktuin bij een geringe vloeroppervlakte is een zogenaamde verticale tuin. Bij een verticale tuin worden vooral de muren rond het dak bij de tuin betrokken door beplanting met planten die op een verticale wijze groeien. Tuincentra hebben steeds meer aanbiedingen in klimopachtige planten. Voor fantasievolle ontwerpers zijn er talrijke mogelijkheden en door meer groen zal de verkoopwaarde van de woning verhogen. Een daktuin zal ook positief werken bij een potentiële koper.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Taxatie woning; de waardebepaling van een huisTaxatie woning; de waardebepaling van een huisAls je een huis gaat kopen of verkopen krijg je te maken met een taxateur die bepaalt hoeveel je woning waard is. Aan de…
Een nieuwe dakbedekking plaatsenEen nieuwe dakbedekking plaatsenHet kan dat uw woning toe is aan een nieuwe dakbedekking. Of dat u bijvoorbeeld een uitbouw gaat bouwen waarvoor u een d…
Weinig onderhoud aan de stadse tuin!Weinig onderhoud aan de stadse tuin!Wie wil het niet? De echte man of vrouw met groene vingers draait zijn of haar hand niet om om een stadse tuin bij te ho…
Bodembedekkers in de tuinIedere tuinbezitter heeft er in zekere mate mee te maken: het terugkerende ritueel van het onkruidvrij maken van de tuin…
Dakbedekking waterdicht makenDakbedekking waterdicht makenDakbedekking die niet waterdicht is, kan voor grote problemen zorgen. Met name als voor die dakbedekking in het verleden…
Bronnen en referenties
  • Daktuinen.tk

Reageer op het artikel "Daktuin en verkoopwaarde van een woning"

Reactie

Albert Jan Kerssen, 29-06-2011 21:54 #1
"Besparing van verwarmingskosten door de isolerende werking."
Dit is niet correct, daktuinen besparen hooguit op de koellast van een pand in de zomer. O.a. door vocht in de daktuinopbouw is het isolerend effect in de winter verwaarloosbaar.

Infoteur: Rickandie
Laatste update: 14-05-2016
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Platte daken
Reacties: 1
Schrijf mee!