InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Klimop in alle soorten en maten

Klimop in alle soorten en maten

Klimop in alle soorten en maten De klimop is niet meer uit beeld van de tuin weg te denken. Een ideale plant die het geheel verder ”een groen jasje geeft”, die lelijke muurtjes wegwerkt of een kleine tuin net een “touch of green” geeft. Een vergelijking van de meest voorkomende klimmers.

De Klimop

Ofwel Hedera Helix. De herkomst van de naam is niet helemaal helder. Men geeft enerzijds aan dat "Hedera" vermoedelijk uit het Keltisch komt en "touw" betekent, maar wordt ook uitgelegd als “ghea” wat voor “omklemmen” staat. Volgens het latijn is dit touw of koord wat overal overheen groeit. Eenvoudig te vertalen in het Nederlands naar klim-op.
“Helix” betekent spiraal en is eenvoudig terug te herleiden naar de klimmer.

De jonge klimop is een sterke, veelal zelfhechtende (via luchtwortels) houtachtige klimplant. De plant groeit net zo gemakkelijk als klimmer als dat we hem kunnen gebruiken als bodembedekker. De klim-op is het sterkst als deze in de schaduw of half-schaduw kan groeien.

Let goed op de groei, een scheurtje in een voeg of een dakpan, de klimop wurmt zich er met het grootste gemak tussen.

Enkele soorten

Hedera helix

De huis-tuin-en-keuken klimop. Komt in Nederland ook in het wild voor. Gekweekte soort hebben een kleiner blad en de plant groeit tot max. 20 meter. Veelal een donkergroen blad en een opvallend gele nerf. Deze plant is geschikt als klimmer maar ook als bodembedekker en is zelfhechtend.

Hedera hibernica

Dit is een van de meest gebruikte soorten. De klimmer heeft een frisgroen blad. Groen mooi en erg snel en vertakt zich goed. Staat in Ierland bekend als Shamrock. Zowel een klimmer als bodembedekker. Groei gaat tot max. ca. 10 meter.

Goldhaert

Deze klimop komst oorspronkelijk uit Italië. Het blad heeft een opvallend goudgele vlek in het midden van het blad. Groeit graag in de halfschaduw en is geen snelle klimmer. De klimmer komt qua groei ook niet erg ver, circa 5 meter.

Woerner

Nog een erg mooi exemplaar. Donkergroen blad met lichte nerf. In de winter heeft de klimmer een heel donkergroen blad. Geschikt voor middelgrote en grote vlakken. Uitstekend te gebruiken als bedekker van muren of schuttingen, maar wordt ook veel afhangend gebruikt.

Baltica

Deze klimmer is opvallen en heeft een prachtig donker blauwgroen blad. In de winter met opvallend grijswitte nerven en is winterhard. Qua kleur goed kijken waar je deze klimmer of bodembedekker mee combineert. Wordt max. ca. 3 meter hoog.

Modern Times

Deze variant heeft een opvallend lichtgroen blad en lichte nerf. Is m.n. een goede bodembedekker, maar groeit langzaam en vertakt zich weinig. Is winterhard.

Hedera Poetarum

Deze mooie klimmer met langwerpig, donkergroen, glanzend blad heeft een opvallen de geelwitte nerf. Hij bloeit met groengele, enigszins kogelvormige bloemen in een kransvorm. In de herfst komen gele bessen aan de plant, maar de plant groeit wel langzaam. Mooi voor op het balkon. Hoogte circa 2 meter.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hedera - Klimop soorten; klimplant, bodembedekker, struikHedera - Klimop soorten; klimplant, bodembedekker, struikHedera of Klimop is bij iedereen bekend als klimplant, maar er zijn veel verschillende soorten en daar zit ook Hedera al…
Klimplanten in de tuinKlimplanten brengen hoogte aan in de tuin. Ze kunnen worden gebruikt om een schutting, schuurtje of een muur te laten be…
Klimplanten voor schaduwKlimplanten voor schaduwEen muur of schutting in de schaduw kan er saai en weinig fraai uitzien. Door er een mooie groene en/of bloeiende klimpl…
Direct privacy met een kant en klare haag!Direct privacy met een kant en klare haag!Uw erfafscheiding plaatsen en binnen één dag al privacy? Met een houten schutting of een erfafscheiding van beton is dat…
Groenblijvende klimplantenGroenblijvende klimplantenGroenblijvende klimplanten zijn zeer geschikt om muren en schuttingen uit het zicht te halen. In de winter zorgen ze voo…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Klimop in alle soorten en maten"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 06-06-2008
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Tuin en natuur
Schrijf mee!