InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Turf en compost laten de planten in uw tuin stralen

Turf en compost laten de planten in uw tuin stralen

Turf en compost laten de planten in uw tuin stralen Turf en compost geven voeding en bescherming aan uw planten en zijn goede grondverbeteraars in uw tuin. Het zijn allebei organische materialen, waarmee niet alleen zandgrond, maar ook kleigrond verbeterd kan worden. Beiden materialen verbeteren de structuur van de grond, waardoor planten beter kunnen wortelen en groeien. Er komt meer lucht en zuurstof in de grond en de waterhuishouding ervan verbetert ook. Vooral na de winter is een beetje bijvoeding in uw tuin hard nodig. Alle planten, bomen en struiken gebruiken dan extra energie om weer uit te botten, knoppen te zetten en te gaan groeien en bloeien. Daar hebben ze natuurlijk ook meer energie bij nodig dan ze alleen via de zon, de lucht en het regenwater binnen krijgen.

De grond in uw tuin testen en mesten

Wie niet zeker weet of er turf en compost en eventueel ook mest aan de grond toegevoegd moet worden kan in het voorjaar de tuingrond testen. In de handel zijn daar complete pakketjes voor, waarmee u een grondmonster kunt nemen en dat kunt opsturen naar een laboratorium, waarna u niet alleen een uitslag, maar ook een advies krijgt voor wat er eventueel aan de grond toegevoegd moet worden. Het testmateriaal is vrij eenvoudig te hanteren en op te sturen. Duur is een dergelijke test niet.

Turf en compost laten de planten in uw tuin beter groeien en bloeien

Turf komt van hoogveen. Het wordt daar afgegraven en in de tuincentra als strooiturf voor de tuin verkocht. In Nederland wordt tegenwoordig geen turf meer afgegraven. De turf die wij kennen komt dus uit het buitenland. Vroeger werd ook hier, bijvoorbeeld in Noord Limburg, de turf in “broodjes” afgestoken en te drogen gelegd. De droge turfbroodjes werden als brandstof verkocht.

Turfbroodjes

Vooral arme mensen stookten turf. Wie wat meer geld had, stookte op kolen en hout. Gedroogde turfbroodjes worden tegenwoordig in goede tuincentra verkocht als materiaal om tuinmuurtjes mee te maken en op een andere manier voor decoratieve afscheidingen te zorgen.

Strooiturf

Strooiturf is gedroogde turf die men in de tuin uit kan strooien en onder schoffelen. Ze verhoogt de zuurgraad van de grond, waardoor bepaalde planten zoals coniferen, hortensia’s, rododendrons en heideplantjes beter groeien, maar ze zorgt ook voor meer lucht en zuurstof in de grond. Daarnaast houdt turf ook veel vocht vast, waardoor in de zomer de tuingrond niet al te snel uitdroogt en u tijdens droge perioden minder snel moet sproeien.

Turf ter bescherming van planten in de winter

Vlak voor de winter kunt u rond rozenstruiken en andere planten die u tegen al te strenge vorst wilt beschermen, een laagje tuinturf strooien. Het laagje beschermt vooral de wortels van de planten en de eerste aanzet van de plant. Vooral planten die voor het eerst in de tuin gezet, maar wel wintervast zijn, kunnen de eerste winter best een laagje tuinturf gebruiken. Zo hebben ze een extra dekentje tegen de ergste kou.

Compost

Compost is prima om de structuur van de tuingrond te verbeteren en deze tegelijk te bemesten. Compost bestaat uit plantenresten die door micro organismen zijn afgebroken. Compost is in zakken te koop, maar kunt u ook zelf maken. Vooral zandgrond is gebaat met compost en turf. Zandgrond laat het water te snel door, waardoor planten het moeilijker hebben om aan hun voedingsstoffen en hun nodige vocht te komen. Turf houdt vocht goed vast en compost verbetert de structuur en het leefklimaat voor de wortels van de plant.

De aanwezigheid van wormen in uw tuin is een goed teken

Wie bij het graven in de eigen tuin veel wormen tegenkomt heeft meestal een goede structuur van de grond. In die structuur kunnen ook insecten en worden leven die de grond door wroeten bij hun zoektocht naar voedsel. Daarbij zorgen ook zij voor de toevoeging van lucht en zuurstof in de grond. In te droge zandgrond of steenharde kleigrond kunnen echter maar weinig dieren leven.

Eigen compost uit de tuin

Wie een eigen compostbak of kuil in de tuin heeft en daar regelmatig groenafval in gooit, waarna de laag met wat grond afgedekt wordt voor de volgende ronde, hoeft geen compost te kopen, maar heeft in het voorjaar een goed product om in de tuin te verwerken.

As uit de open haard

Wie in de winter onbewerkt hout stookt in de open haard of in een kachel, kan de as daarvan goed gebruiken om door de tuingrond te werken. Deze as is immers ook organisch en helpt de tuingrond te verbeteren. De as van gevernist of geverfd hout mag men echter nooit in de tuingrond verwerken, want verf en vernis horen, ook in verbrande vorm, niet in de grond van uw tuin thuis. Ook de as van verbrand afval mag nooit als mest gebruikt worden. Het zaagsel van onbewerkt hout kan echter heel goed ter verbetering van de tuingrond gebruikt worden.

Nieuwbouw woningen met een nog braakliggende tuin

Vooral de tuinen van nieuwe huizen hebben meestal tuinturf en compost nodig om de grond klaar te maken voor de beplanting. Natuurlijk kunt u daar ook zakken met tuinaarde voor gebruiken. In feite is dat klaargemaakte grond, waar al alles in zit. Wie snel klaar wil zijn en geld genoeg heeft, kan daarvoor kiezen of ook een container met tuingrond laten komen, maar ook met gebruik van turf en compost kan de grond van een nieuwbouwwoning plant rijp gemaakt worden.

Mesten via plantengroei

Nieuwe tuingrond kunt u overigens ook eerst bemesten met planten. Bepaalde planten zorgen voor extra mest in de grond als ze na de groei onder de grond gewerkt worden. Dergelijke planten zijn bijvoorbeeld lupinen en koolzaad. Koolzaad kent u vast wel, want de boeren gebruiken het regelmatig om de grond van hun land te verbeteren. De prachtige, goudgele en fotogenieke velden vol bloemen zijn het resultaat.

Minder mest nodig na het onderploegen van koolzaadvelden

Na het onderploegen van het koolzaad hoeft er minder gemest te worden en is de grond al goeddeels rijp voor het nieuwe gewas. Wie er het geduld voor heeft, kan op een dergelijke manier ook de nieuwe grond van de tuin op deze manier bemesten. Zorg wel dat het gewas niet in het zaad komt en werk het voor de zaadvorming al onder de grond, want anders hebt u er nog jarenlang “plezier” van.

Bestaande tuinen hebben elk jaar wat turf en compost nodig

Voor een bestaande tuin is het voldoende om elk voorjaar wat losse tuinturf, compost en wat koemest over de grond uit te strooien en deze goed door de bovenlaag van de grond te werken. Op die manier krijgen de zomerplanten voldoende voeding om goed te kunnen groeien en hun volle pracht uit te kunnen breiden. Bewerk de grond ruim voor 15 mei, want na de “ijsheiligen” mogen de zomerplanten in de volle grond geplant worden. Op dat moment moet de grond echter al klaar zijn om beplant te worden.

Niet te vaak schoffelen in uw tuin

Voor een goed bodemklimaat is veel schoffelen eigenlijk niet eens goed. Alle kleine micro organismen, eventueel uitgezaaide verrassingen van het vorige jaar en dergelijke, worden door wekelijks schoffelen vernietigd. Wie van bloemen en planten houdt vindt het leuk om plotseling bijvoorbeeld een gevlekte aronskelk in de tuin te ontdekken, waarvan het zaadje door een vogel in de tuin gebracht is, op de grond is gevallen en daar wortel geschoten heeft. Ook viooltjes, vergeet-mij-nietjes en andere plantjes kunnen zich uitzaaien en het volgende jaar nieuwe plantjes vormen.

In een gezonde tuin staan planten en bloemen te stralen

In een tuin met een gezond leefklimaat voor dieren en planten is altijd wat te zien en te beleven. Vogels komen er graag, zeker als er voldoende struiken zijn om te schuilen en nesten te bouwen en er ook water is om wat te badderen en te drinken. Vlinders, bijen en andere insecten zullen uw tuin vinden en van bloem naar bloem vliegen. Eekhoorns komen af op hazelaars, de specht zoekt graag bomen op en al hebt u ook slechts een piepklein vijvertje, de kikkers en de libellen zullen daar vast lucht van krijgen. Op zomerse dagen kunt u dan heerlijk genieten van uw eigen paradijsje.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Milieuvriendelijk compost tegen ziekten in onze moestuinMilieuvriendelijk compost tegen ziekten in onze moestuinDe kwaliteit en de samenstelling van onze tuingrond is van groot belang om succesvol te tuinieren. De keuze van onze gro…
Wat doet compost met mijn tuin?Wat doet compost met mijn tuin?Compost verrijkt uw bloemperken en moestuin in alle opzichten. Bovendien hoeft u uw tuin nooit meer kunstmest te geven.…
Hoe maak ik compost?Compost zelf thuis maken is zeer eenvoudig en draagt goed mee aan het milieu. U levert minder afval en tevens bespaart u…
Hoe maak je compost?Compost is het wondermiddel waar de meeste tuinders niet meer zonder kunnen. Het toevoegen van compost aan de grond zorg…
Maak je eigen compostIn een composthoop worden natuurlijke materialen afgebroken tot een rijke, humusachtige meststof. Perfect om je biologis…

Reageer op het artikel "Turf en compost laten de planten in uw tuin stralen"

Infoteur: Cornelissens
Laatste update: 31-01-2019
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Schrijf mee!