InfoNu.nl > Huis en Tuin > Producten > Een nieuwe voordeur

Een nieuwe voordeur

Een nieuwe voordeur De voordeur is het visitekaartje van elk gebouw. Maar de tijd dat de ingang van een huis enkel goed moest uitzien en tegen inbrekers moest beschermen, is voorbij. Vanwege de stookkosten moeten deuren ook energie besparen en bovendien beschermen tegen geluidshinder.

Oud huis, nieuwe entree

Om energie te besparen en tegelijkertijd de geluidsisolatie te verbeteren wordt met name voor oudere gebouwen vaak ook vervanging van de voordeur aanbevolen. Om daarbij geen afbreuk te doen aan de bestaande stijl moet u erop letten dat de nieuwe deur in combinatie met de veel oudere ramen en gevel een harmonische aanblik behoudt.

De handige klusjesman die een verouderde ingang wil moderniseren, vindt tegenwoordig ook de allernieuwste techniek voor een oudere bouw. Het aanbod strekt zich uit van dubbel openslaande deuren in klassieke look tot een futuristisch ogende aluminiumdeur met 3D-look en zandstraaleffecten in de glazen panelen.

Geteste kwaliteitseisen

Een kwalitatief hoogwaardige voordeur voldoet minimaal aan de productnorm DIN EN 14351-1, die in 2006 werd ingevoerd. Die bevat minimumnormen voor water-en windbestendigheid, duurzaamheid en isolatiewaarden.

Optimale isolatie

De belangrijkste vereiste is dat de voordeur vooral de warmte binnenshuis moet houden. Een profieldikte van ongeveer 80 mm zorgt voor een optimale afdichting en is daardoor ideaal voor een lage energierekening. Sommige modellen hebben een verbeterde geluidsisolatie. Dat wordt bereikt door middel van specifieke deurpanelen met enkel- of dubbelwandige constructie en speciale afdichtingen tussen het paneel en sponning en tussen de deur en de bodem. Daarmee blijft ook in de drukste straat het hardste geluid letterlijk buiten de deur.

Bestand tegen weersinvloeden

Door de jaren heen moet een voordeur heel wat verduren: wind, hitte, kou, sneeuw en regen. Bestendigheid tegen weersinvloeden is daarom absolute vereiste. Naast hout, met van nature isolerende eigenschappen, hebben vooral aluminium en kunststofmaterialen hun waarde bewezen omdat ze beter tegen weersinvloeden bestand zijn.

Van wezenlijk belang voor een goede thermische isolatie en bescherming tegen wind is een goede afdichting rondom essentieel. Uitermate geschikt zijn isolerende deurdrempels die bij het sluiten van de deur automatisch neerzinken. Als de voorkeur geeft aan glazen panelen moet u absoluut kiezen voor warmte-isolerend glas. Een brievenbus (gleuf) in de deur zorgt voor extra warmteverlies en is dus ongeschikt voor een moderne en energiezuinige entree.

Inbraakbeveiliging: zo veilig als Fort Knox?

Een eigentijdse voordeur moet niet op de laatste plaats gedegen bescherming tegen ongewenste indringers bieden. Voorwaarde daarbij is gebruik van stabiele materialen, inbraakwerende sloten en een meerpuntsvergrendeling. Maar let op: deze beveiligingstechnieken bieden alleen dán optimale bescherming als de deur daadwerkelijk gesloten is. Van een huisdeur die alleen maar dichtgetrokken is, kunnen inbrekers het gemakkelijk winnen.

Gradaties voor mate van inbraakbeveiliging

Er bestaan meerdere gradaties voor de mate van inbraakbescherming. Voor particuliere huishoudens wordt door deskundigen minimaal een beveiliging aanbevolen die bestand is tegen gelegenheidsdieven die met behulp van eenvoudige hulpmiddelen zoals schroevendraaiers of een tang een deur proberen open te breken. Tegen criminele professionals is behoefte aan een beveiliging van een hoger kaliber. Die omvat onder meer speciale scharnieren en profielcilinders alsmede een driepunts vergrendelingsmechanisme. Voor deuren met glaselementen is inbraakwerend glas welhaast verplicht.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Een nieuwe voordeur"

Infoteur: Serkozy
Laatste update: 03-10-2018
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Producten
Schrijf mee!