InfoNu.nl > Huis en Tuin > Producten > (Massief) Kruiwagenwiel kopen voor kruiwagen & kitebuggy

(Massief) Kruiwagenwiel kopen voor kruiwagen & kitebuggy

Een lekke kruiwagenband plakken is praktisch onmogelijk. Een nieuw (massief) kruiwagenwiel kopen is de beste optie. Er zijn kruiwagenwielen in verschillende uitvoeringen. Zo zijn er wielen op lucht, met een stevige buitenband en een opblaasbare binnenband. Maar er zijn ook massieve kruiwagenwielen te koop. Dit type wiel heeft geen buitenband of binnenband. Kruiwagenwielen zijn voor meerdere doeleinden te gebruiken. Je kunt er ook een kitybuggy mee bouwen.

Kruiwagenwiel op lucht

Dit type wiel heeft vaak een kunststof velg met een buitenband er omheen. In de buitenband zit een binnenband die opblaasbaar is. Via een ventiel is de band op te pompen. Er zijn verschillende maten leverbaar van dit type kruiwagenwiel. Met dit type kun je variëren in hardheid van de band voor verschillende toepassingen en ondergronden. De prijs van een standaard kruiwagenwiel op lucht ligt tussen de 10,- en 30,-. Het nadeel van dit type wiel is dat hij lek kan raken en dat plakken erg lastig is. De buitenband is met veel moeite van de velg af te halen maar met geen mogelijkheid er weer zelf op te zetten. Een nieuwe kopen is vaak de enige optie.

Massief kruiwagenwiel

Een massief kruiwagenwiel heeft net als het kruiwagenwiel op lucht ook vaak een kunststof velg. Echter, dit type heeft een massieve band van rubber om de velg zitten. Het grote voordeel hiervan is dat de band nooit lek kan raken. Wel heeft de band een constante hardheid. Het is dus niet mogelijk om te variëren in hardheid van de band voor verschillende toepassingen en ondergronden. De prijs van een massief kruiwagenwiel ligt tussen de 20,- en 60,-.

Toepassingen voor een kruiwagenwiel

Kruiwagenwielen worden niet alleen voor kruiwagens gebruikt. Je kunt dergelijke wielen ook gebruiken voor een kitebuggy. Dit is een aluminium constructie met drie kruiwagenwielen voor gebruik bij vliegeren.

Welke soorten kruiwagens zijn er?

De kruiwagen wordt veel gebruikt als vervoermiddel voor grondstoffen. De meeste uitvoeringen hebben één wiel, maar er zijn er ook die twee wielen hebben. Door de hefboomconstructie is het gebruik van de kruiwagen vrij eenvoudig. Doordat het zwaartepunt op de as van het wiel ligt is er weinig kracht nodig om de kruiwagen te kiepen. De volgende typen kruiwagens zijn onder andere te koop:
  • De kinderkruiwagen: dit is een kinderuitvoering van de gewone kruiwagen, van plastic gemaakt.
  • Het platte model: dit is een lichte kruiwagen met een aluminium bak. Dit is de meest standaard uitvoering voor eenvoudig gebruik in de tuin. Dit type is leverbaar in verschillende groottes.
  • De opvouwbare kruiwagen: dit is een inklapbaar model. Vooral handig als je weinig bergruimte hebt.
  • De plastic kruiwagen: dit is een lichte kruiwagen met een plastic bak. Deze uitvoering is vooral geschikt voor 'zachte' grondstoffen. Bij bijvoorbeeld stenen beschadigt de bak snel.
  • De stalen kruiwagen: dit is een stevige uitvoering met een stalen bak. Goed geschikt voor 'harde' grondstoffen.
  • De volume kruiwagen: dit is een grote uitvoering. Door de grotere bak en kiepbeugel kan er een grotere hoeveelheid grondstoffen mee worden vervoerd. Dit type kruiwagen wordt met één of twee wielen geleverd.

Kitebuggy bouwen of kopen?

De kitebuggy kun je zelf bouwen met enkele materialen, maar ook kan en klaar kopen in de winkel. Zelf bouwen is vaak een stuk voordeliger. Een kitebuggy heeft doorgaans drie kruiwagenwielen.
De wielen met lucht zijn aan te raden omdat het vliegeren met een kitebuggy op het strand het beste gaat. Doordat de ondergrond niet altijd even stevig is kun je de banden iets minder spanning geven bij het oppompen zodat de buggy beter rijdt. Er zijn twee hoofdcategorieën buggy's:
  • De Trickbuggy: dit is een lichte kleine buggy. Dit type is gemaakt van aluminium en kruiwagenwielen. Ook worden zogenaamde midi's wel gebruikt als wielen. Deze banden zijn iets meer vierkant. Met deze buggy vlieg je gemakkelijker omhoog waardoor stunts goed zijn uit te voeren.
  • De racebuggy: dit is een grote zware buggy. Dit type is gemaakt van roestvrij staal en bigfootbanden of schijfwielen. In plaats van bigfootbanden kun je ook de grootste maat kruiwagenwielen gebruiken. Het doel van deze buggy is om zo snel mogelijk te kunnen gaan.
Gerelateerde artikelen
Autopech - vervangen van een lekke bandVooreerst heb je een aantal gereedschappen nodig om de band te kunnen vervangen. Het vervangen van een autoband gebeurt…
Massief houten vloeren met een natuurlijke uitstralingMassief houten vloeren met een natuurlijke uitstralingMassief houten vloeren geven een (woon)ruimte een prachtige natuurlijke uitstraling. Massief houten vloerdelen hebben ee…
Vulkanen in FrankrijkHet vulkanische Centraal Massief in het zuidelijke centrum van Frankrijk wordt gedomineerd door ingeslapen vulkanen. Dez…
De Maya's kenden het wielEr circuleren allerlei beelden over de Maya´s die niet kloppen. Een bekend beeld is dat de Maya´s niet beschikten over h…
Nieuwe trapondersteuning maakt allerlei fietsen tot e-bikeHet lijkt een grote stunt om een product aan de man te willen brengen en bij voorinschrijving te laten betalen en nooit…
Bronnen en referenties
  • www.wikipedia.org

Reageer op het artikel "(Massief) Kruiwagenwiel kopen voor kruiwagen & kitebuggy"

Infoteur: Jozzie
Laatste update: 28-02-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Producten
Schrijf mee!