InfoNu.nl > Huis en Tuin > Producten > Zonnebank kopen: Tips kopen zonnehemel of gezichtsbruiner

Zonnebank kopen: Tips kopen zonnehemel of gezichtsbruiner

Een eigen zonnebank of zonnehemel kopen is natuurlijk erg aanlokkelijk. Maar wat zijn nou precies de voordelen van een eigen zonnebank of solarium? Wat voor typen zonnehemels en zonnetunnels bestaan er op de markt? Hoe weet je welk type past bij jou en jouw persoonlijke situatie? Waarop moet je letten wanneer je zelf een zonnebank wilt gaan kopen? Hoe weet je wat een goede zonnebank of sunmobiel is en welke je beter in de winkel kunt laten staan?

Wat zijn de voordelen van een eigen zonnebank, gezichtsbruiner of zonnehemel?

Het grootste voordeel van een eigen zonnebank is dat je ook in de winter een gezonde kleur kunt krijgen door regelmatig kort onder de zonnebank te gaan liggen. Dat kun je natuurlijk ook doen bij een professionele zonnestudio maar een eigen zonnehemel met UV lampen is natuurlijk veel praktischer en bovendien een stuk meer hygiënisch.

Onder de zonnebank gaan is door het gebruik van infraroodstraling ook goed voor je spieren en bloedsomloop. Je gaat je ontspannen voelen en afvalstoffen worden beter afgevoerd. De vitamine D, die tijdens het zonnen door je eigen lichaam wordt geproduceerd, is bovendien goed voor je tanden, weerstand en botten. Teveel onder een zonnebank liggen is net als te lang en te vaak zonnen niet goed, maar bij verstandig gebruik maakt een zonnebank je dus juist gezonder en relaxed.

Wat voor soorten zonnebanken en hemels bestaan er?

Zonnetunnel of zonnebank

De meest bekende zonnebanken zijn het type dat je veel aantreft in de zonnestudio. Het is een grote zonnebank, waarin zich zowel aan de bovenzijde als aan de onderzijde lampen bevinden. De bovenzijde kan worden opengeklapt, zodat je op het onderste deel kunt gaan liggen. Met dit type zonnebank wordt je gelijktijdig aan twee kanten bruin. Een openklapbare zonnebank of zonnetunnel is groot en je hebt dus een kamer nodig, waar hij permanent mag staan.

Zonnehemel of solarium
Omdat voor veel huishoudens een zonnebank of zonnetunnel relatief veel ruimte vraagt, zijn er voor de thuismarkt veel zonnehemels te koop, die het lichaam van boven bruinen net zoals de zon dat doet. Sommige van deze zonnehemels bevestig je permanent aan het plafond, je kunt er dan op een bed of opklapbed onder liggen.

Sunmobiel of mobiel solarium

De zogenaamde sunmobiel zonnehemels zijn compacter: Je kunt ze uitklappen en naast het bed plaatsen, waarbij de lampen tijdens het zonnen boven het lichaam hun werk doen. Na het zonnen kun je dit type zonnebanken weer gemakkelijk inklappen en opruimen. Een sunmobiel kun je gewoon onder het bed opbergen. Heel praktisch dus eigenlijk.

Waar moet je op letten bij het kopen van een zonnebank of zonnehemel?

Omdat er veel verschillende formaten zonnebanken en zonnehemels bestaan, is het belangrijk om erover na te denken wat voor soort past in jouw huis qua formaat en vormgeving. Wanneer je weinig plek hebt in huis in een uitvouwbare zonnehemel, die je na gebruik kunt invouwen en onder je bed kunt opbergen natuurlijk heel gemakkelijk. Waar komt de nieuwe zonnebank te staan in jouw huis? Heb je er een vaste kamer voor of wil je de zonnehemel alleen tijdelijk gebruiken om hem daarna, uit het zicht, te kunnen opruimen?

Een goede zonnehemel is gemaakt van solide staal, aluminium of hout. Hij is ervoor ontworpen om langere tijd mee te gaan. Verder zal een goede zonnebank een eenvoudige bediening hebben, die zich liefst ook deels aan de binnenzijde bevindt. Hierdoor kun je tijdens het zonnen temperatuur, vochtigheid en koeling regelen. Ook moet een zonnebank comfort bieden door liefst te koelen met speciale ventilators. Er zijn zonnebanken en zonnehemels met extra veel comfort; deze verwennen je tijdens het zonnen met rustgevende geuren en tonen.

Een zonnebank of solarium met een aparte gezichtsbruiner is een aanrader. Je gezichtshuid heeft een andere en meer tere samenstelling dan de lichaamshuid en vraagt dus om aangepaste lampen. Een ingebouwd veiligheidsmechanisme dat de zonnebank na een bepaalde tijd vanzelf uitschakelt is ook raadzaam. Hierdoor kun je niet verbranden als je tijdens het zonnen in slaap zou vallen.

Wat tenslotte erg belangrijk is, is de kwaliteit van de UV, UVA en UVB, en Infrarood lampen, die voor een zonnebank worden gebruikt. Omdat je niet aan de buitenkant kunt zien of de lampen van goede kwaliteit zijn, is dit toch iets dat je moet herleiden door producten, kenmerken en prijzen te vergelijken zowel in de winkel als op Internet.
Gerelateerde artikelen
Zonnebank kopen: voordelig?Een eigen zonnebank is ideaal voor iedereen die graag een bruin kleurtje heeft, maar waar welke keuzemogelijkheden heb j…
Zonnebank kopen of zonnen in een zonnestudioZonnebank kopen of zonnen in een zonnestudioZonnen onder de zonnebank kan in een zonnestudio, maar ook thuis. Beide hebben voordelen en nadelen. Thuis zonnen is lek…
Thuis onder de zonnebankBen je op zoek naar een zonnebank of zonnehemel voor thuis? Om lekker te bruinen en te relaxen. In sommige gevallen kan…
Mooi bruin worden met een zelfbruiner is eenvoudigMooi bruin worden met een zelfbruiner is eenvoudigGeen zonnetje, geen schadelijke uv-straling, maar toch bruin. Wie wat gebruind is, ziet er meteen stukken beter uit. En…
Waarom is een zonnebank gevaarlijk?We horen steeds meer berichten in het nieuws dat zonnebanken gevaarlijk zijn. Wat is er nou zo gevaarlijk aan en kun je…
Bronnen en referenties
  • Zonnehemel tips: Tips voor het online kopen van een zonnehemel
  • Kieskeurig: Informatie over zonnebanken
  • Electrozine: Waarop letten bij de aankoop van een zonnebank of zonnehemel?

Reageer op het artikel "Zonnebank kopen: Tips kopen zonnehemel of gezichtsbruiner"

Infoteur: Sterretje999
Laatste update: 23-02-2012
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Producten
Schrijf mee!