InfoNu.nl > Huis en Tuin > Producten > Beveiligen tegen inbraak en diefstal met SelectaDNA

Beveiligen tegen inbraak en diefstal met SelectaDNA

Beveiligen tegen inbraak en diefstal met SelectaDNA De meeste mensen hebben al eens een diefstal of inbraak of een poging daartoe meegemaakt. Het goed beveiligen van je spullen is niet altijd even eenvoudig. Er is een nieuwe methode ontwikkeld die erg succesvol is

Inbraak of diefstal

Inbraak of diefstal behoren inmiddels tot de orde van de dag. Dagelijks worden er in Nederland ettelijke inbraken en nog meer diefstallen gepleegd. Het enige wat je na zo'n inbraak rest is het gemis van je spullen en/of kapotte deuren, sloten of ramen. Diefstal kan een kostbare zaak zijn. Verzekeringen vergoeden niet de nieuwwaarde van je spullen, waardoor je met een grote schadepost blijft zitten, wanneer je vervangende spullen aan moet schaffen. Bovendien leven mensen die een woninginbraak hebben meegemaakt met de angst dat het nog een keer gebeurt. Ook mensen die overvallen hebben meegemaakt blijven vaak achter met een traumatische ervaring en angst dat er wederom een overvaller voor hun neus zal staan.

Beveiliging tegen inbraak of diefstal

Er is een aantal manieren om je woning of spullen te beveiligen tegen inbraak en/of diefstal. Je kunt je woning zo zwaar beveiligen als je zelf wilt: met dievenklauwen en speciale sloten op de deuren, alarmsystemen, bewegingsmelders etc. Hoe beter de woning beveiligd is, hoe minder kans er is dat een inbreker kan binnenkomen. Voor waardevolle sieraden of waardepapieren is een kluis een goede oplossing. Als jouw huis goed beveiligd is tegen inbraak, dan zal een inbreker sneller je deur voorbijgaan en niet de moeite nemen te proberen bij je in te breken. De inbreker zal in dat geval liever het slechter beveiligde buurhuis kiezen.

Nieuwe manier van inbraakbeveiliging: SelectaDNA

Er is sinds enige tijd een nieuwe revolutionaire manier van inbraakbeveiliging ontwikkeld. Het gaat hier om een chemisch middel: SelectaDNA. Dit middel kan worden toegepast op waardevolle spullen. Door dit chemische middel toe te passen op een waardevol object kan de dief of het gestolen object gemakkelijker getraceerd worden. De chemische stof laat sporen na op de handen en kleding van de inbreker. Met UV-licht is aan te tonen of een gepakte inbreker aan spullen heeft gezeten die gemarkeerd waren met deze stof. Bovendien bevat SelectaDNA microdots. Microdots zijn zeer kleine schijfjes, ter grootte van de punt op de letter i. De microdots bevatten een bepaalde code. Onder de microscoop kan deze code worden afgelezen. Zo is de gestolen waar terug te voeren naar de eigenaar ervan. De code van de microdots die op jouw spullen zitten, is namelijk een individuele code. Doordat iedere gebruiker van SelectaDNA wordt geregistreerd is het terugvinden van de eigenaar van gestolen goederen eenvoudig.
De chemische stof kan ook door middel van een spray boven deuren worden geplaatst. Wanneer een inbreker het pand binnenkomt of verlaat wordt deze besproeid met SelectaDNA. Hierdoor is het gemakkelijker geworden aan te tonen dat de verdachte inbreker ook daadwerkelijk de inbraak heeft gepleegd.

Hoe nuttig is SelectaDNA?

SelectaDNA is een zeer nuttige vinding. Inmiddels is gebleken dat bij collectieve toepassing van SelectaDNA in een achterstandswijk in Amersfoort het aantal woninginbraken 50% lager lag dan in voorgaande jaren. Inbrekers hebben inmiddels door hoe succesvol SelectaDNA is en durven niet meer in te breken in een gebied waar deze chemische stof gebruikt wordt. Gebruikers van SelectaDNA krijgen bij aanschaf van het middel stickers voor op hun ramen, zodat voor potentiële inbrekers duidelijk is dat er van dit middel gebruik gemaakt is. Dit schrikt de potentiële inbreker af, omdat de pakkans aanzienlijk vergroot wordt door het gebruik van SelectaDNA.
Inmiddels wordt de aanschaf van SelectaDNA in veel gemeenten in Nederland gesubsidieerd. Hierdoor is het mogelijk dit middel met korting aan te schaffen. Meer informatie over dit middel en over de gemeenten waar korting verkregen kan worden op de aanschaf van dit middel, kun je vinden op de website van SelectaDNA.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.selecta-dna.nl Metro

Reageer op het artikel "Beveiligen tegen inbraak en diefstal met SelectaDNA"

Infoteur: Ceetee
Gepubliceerd: 18-05-2009
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Producten
Schrijf mee!