InfoNu.nl > Huis en Tuin > Wonen > Besparen op energie: Waarmee haal je de grootste besparingen

Besparen op energie: Waarmee haal je de grootste besparingen

Besparen op energie: Waarmee haal je de grootste besparingen Besparen op energie kan je honderden tot zelfs duizenden euro's per jaar opleveren. Voor grote besparingen zijn wel flinke investeringen nodig. Deze zijn vaak wel binnen een paar jaar terug te verdienen. Een nieuwe HR-ketel, het isoleren van je woning, een zonneboiler en zonnepanelen brengen je kosten voor zowel gas als elektriciteit sterk terug. Goed voor het milieu en voor je portemonnee!

HR-ketel

Een hoogrendementsketel gebruikt veel minder gas om dezelfde hoeveelheid warmte te produceren dan een ouderwetse ketel. Vooral een HR 107-ketel levert een behoorlijke besparing op. Soms kan het zelfs voordelig zijn om een verouderde ketel (die het nog prima doet) voortijdig te vervangen. Door een nieuwe ketel aan te schaffen kun je soms wel tot meer dan €400 per jaar besparen. De besparing hangt uiteraard af van de prestaties van de oude ketel en van het gebruik van de verwarming (hoe vaak stook je het hoe warm?). Een HR-107 ketel kost doorgaans €2000 tot €2500. Een flinke investering, maar wel één die je in een paar jaar kunt terugverdienen.

Isoleren

Het isoleren van je woning is één van de beste manieren om je stookkosten omlaag te brengen en flink geld te besparen. Je kunt je hele huis isoleren of afzonderlijke delen aanpakken. Wanneer je de zolder regelmatig verwarmt, is het sterk aan te raden om het dak te isoleren. Dit kan per jaar honderden euro's opleveren. Ook het isoleren van spouwmuren kan een dergelijke besparing opleveren. Met het isoleren van de vloer van de woonkamer (en andere verwarmde ruimtes op de begane grond) bespaar je al gauw €200 per jaar. Wanneer je enkel glas vervangt door HR+ of HR++ dubbelglas ga je er per jaar honderden euro's op vooruit.

Het isoleren van je huis is een omvangrijke klus. Veel mensen zullen het niet zien zitten om dit zelf te doen. Om te kunnen besparen moet je dus eerst investeren. Maar vaak worden dit soort investeringen binnen enkele jaren terugverdiend.

Let bij het isoleren op dat je geen half werk uitvoert. Als je bijvoorbeeld de wanden van een ruimte isoleert maar het dak niet, levert de wandilosatie nauwelijks rendement op. De warmte kan dan nog steeds ontsnappen via het dak. Je kunt dit vergelijken met een goed geïloseerde ruimte waar de hele dag de deur wagenwijd open staat.

Zelf elektriciteit opwekken met zonnepanelen

Energie besparen kan door je verbruik te verminderen, maar je kunt ook je eigen energie opwekken. Een rendabele manier om dat te doen is door middel van zonnepanelen. Met 17 zonnepanelen kun je 3500 kWh per jaar opwekken: het gemiddelde verbruik van een Nederlands huishouden van vier personen. Dat levert een besparing op van €600 per jaar (op basis van tarieven 2016). Zonnepanelen plaatsen kost een paart duizend euro, maar dit is een eenmalige investering die in een beperkt aantal jaren terug te verdienen is.

Wanneer je meer energie opwekt dan je zelf verbruikt, kun je dit terugleveren aan de leverancier. Het is echter aan te raden om ervoor te zorgen dat je niet meer opwekt dan je verbruikt. Je krijgt namelijk wel de marktprijs, maar niet de belasting terug. Aangezien de energiebelasting behoorlijk hoog is, is dit eigenlijk niet de moeite waard.

Water verwarmen met een zonneboiler

Een minder grote investering dan zonnepanelen, maar zeker de moeite waard is een zonneboiler. Daarmee kun je jezelf voorzien van warm water. De zonnecollector op het dak verwarmt het water (wanneer de zon schijnt) en dit wordt opgeslagen in een voorraadvat, klaar voor gebruik. Je kunt hier misschien niet volledig mee in je warme water voorzien (omdat de zon niet voldoende schijnt, of omdat het voorraadvat op is door intensief gebruik), maar je hebt aanzienlijk minder gas nodig. Per jaar kan dit al snel €120 opleveren.

Er zijn overigens ook diverse manieren om energie te besparen zonder investeringen te doen.

Subsidies, leningen en belastingvoordeel

Overheden stimuleren duurzame energie door subsidies te verstrekken, aantrekkelijke leningen en belastingvoordeel. Op de website www.energiesubsidiewijzer.nl kun je zien wat voor mogelijkheden er zijn binnen jouw gemeente. Op deze website vind je zowel de algemene landelijke regelingen, als de specifieke regelingen die alleen binnen jouw gemeente of provincie gelden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Zonnepanelen leasen is de oplossingZonnepanelen leasen is de oplossingWij worden steeds milieubewuster, de auto’s worden steeds kleiner en zuiniger en de nadruk komt steeds meer te liggen op…
Woning isoleren en snel geld besparenJe kunt snel geld besparen door eenvoudige isolatiematerialen aan te brengen in je woning. Te denk valt aan radiatorfoli…
Investeren om energie te besparenInvesteren om energie te besparenOp uitgaven aan energie kunt u maandelijks veel geld besparen. Dit kunt u doen door te investeren in energiezuinige prod…
Energie besparen, goed voor het milieu en onze beursEnergie besparen, goed voor het milieu en onze beursOmdat gas en elektriciteit alsmaar duurder worden leidt energiebesparing niet alleen tot een hoger wooncomfort maar ook…
Besparen op vloerverwarming in de winterVloerverwarming vereist toch een andere manier van bezuinigen dan de traditionele verwarming. Maar het kan wel. Zelfs in…
Bronnen en referenties
  • http://www.nibud.nl/consumenten/energie-en-water/ (nibud)
  • http://www.nibud.nl/consumenten/besparen-op-gas-en-elektriciteit/ (nibud)

Reageer op het artikel "Besparen op energie: Waarmee haal je de grootste besparingen"

Reactie

J. van Diessen, 11-01-2016 14:58 #1
Wat mij bevreemd is dat deze lijst met energiebesparende maatregelen al een paar jaar het zelfde is gebleven. Uiteraard is het belangrijk om bovengenoemde maatregelen goed te bekijken en na inwinnen van de juiste informatie ook toe te passen, maar er wordt geheel niet gesproken over de nieuwe ontwikkelingen op gebied van besparen. Inmiddels zijn er al meerdere nieuwe technieken bijgekomen welke een veel hogere besparing met zich mee brengen dan bovenstaande.

Een voorbeeld is de PCM Zonnecollector, deze heeft een 5x hoger rendement dan de traditionele systemen met als bijkomend voordeel dat er geen buffervat meer nodig is. De BIO CV Fluid, een cv vloeistof welke inmiddels bewezen functioneel is. een besparing van 30% op het gasverbruik is eerder regel als uitzondering. De rookgasafvoer warmte wisselaar, deze fungeert het zelfde als een WTW alleen wordt verwarmt door de restwarmte van de ketel welke anders naar buiten verloren gaat. En zo zijn er nog wel verschillende maatregelen te noemen welke aanzienlijke besparingen met zich mee brengen maar waar je weinig over hoort en ziet omdat de grotere toepassers van bovengenoemde maatregelen het grote reclame budget hebben. Jammer dat ook huis en tuin niet verder kijkt. Reactie infoteur, 12-01-2016
Beste J. van Driesen,

Bedankt voor je reactie! Er zijn inderdaad verschillende ontwikkelingen die verdere energiebesparing mogelijk maken. Ik ben er nog niet aan toe gekomen, om deze in het artikel te verwerken. Als ik dat binnenkort wel ga doen, neem ik jouw suggesties zeker mee.

Nogmaals dank!
Vriendelijke groet,

Brempie

Infoteur: Brempie
Laatste update: 18-03-2016
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Wonen
Special: Geld besparen
Reacties: 1
Schrijf mee!