InfoNu.nl > Huis en Tuin > Wonen > Besparen op energie: besparingen zonder investeringen

Besparen op energie: besparingen zonder investeringen

Besparen op energie: besparingen zonder investeringen Door energie te besparen verlaag je je energierekening. Voor sommige besparingen moeten flinke kosten gemaakt worden, maar er zijn ook maatregelen die heel weinig kosten en die je toch tientallen tot honderden euro's per jaar opleveren. Zowel op elektriciteit als op gas (stookkosten) zijn flinke besparingen mogelijk. Het milieu profiteert en jij houdt geld over voor andere dingen. Voor de grootste besparingen op je energierekening zijn flinke investeringen nodig. De grootste klappers zijn te maken met een nieuwe HR-ketel, isoleren van je huis en de aanschaf van zonnepanelen en een zonneboiler. Hierdoor kun je honderden tot zelfs duizenden euro's per jaar besparen, maar daarvoor moet je wel eerst een paar duizend euro uitgeven. Er zijn ook manieren om energie te besparen die veel minder kosten.

Standbykillers

Een groot deel van de energie in een gemiddeld huishouden gaat verloren door sluipverbruik: apparaten die niet gebruikt worden, maar die in standby modus wel energie verbruiken. Dit energieverbruik is te voorkomen door stekkerdozen met standbykillers te plaatsen. Hiermee zet je apparaten gemakkelijk helemaal uit. Zeker bij oudere televisies is het sluipverbruik in standby heel hoog. Een standbykiller bij zo'n televisie kan al gauw enkele tientjes per jaar opleveren.

Verlichting: spaarlampen en ledlampen

Ook op verlichting is eenvoudig te besparen. Spaarlampen en ledlampen gebruiken ongeveer 80% minder energie dan gloeilampen. Wanneer in een gemiddeld huishouden alle gloeilampen vervangen worden door spaarlampen of ledlampen levert dat een minimale besparing op van 100 per jaar.

In eerste instantie ben je een groot deel van dat geld kwijt aan de aanschaf van de nieuwe lampen. Zeker ledlampen zijn behoorlijk duur, maar daar staat wel tegenover dat ledlampen erg lang meegaan. Op de korte termijn zijn spaarlampen een stuk goedkoper, maar deze gaan lang niet zo lang mee als ledlampen. Ook geven ledlampen een veel prettiger licht dan spaarlampen.

Kieren en naden dichten

Niet alleen op elektriciteit valt te besparen; ook aan je gasverbruik is vaak eenvoudig wat te doen. Veel warmte ontsnapt via kieren en naden. Met een spuitbus met kit en tochtstrips is veel van dit warmteverlies te voorkomen. De investering is klein en het kost niet veel tijd, en in veel huishoudens valt op deze manier al snel 50 per jaar te besparen.

Radiatorfolie

Niet alleen kieren en naden laten warmte ontsnappen. Ook koude muren absorberen warmte en zorgen voor hoge stookkosten. Met radiatorfolie achter de radiatoren wordt de warmte weerkaatst de ruimte in. Dit levert enkele tientjes per jaar op.

Een waterbesparende douchekop

Wanneer je minder warm water gebruikt bespaar je tegelijkertijd op water en gas. Meer dan een derde van het (warme) water in Nederlandse huishoudens wordt gebruikt tijdens het douchen. Met een waterbesparende douchekop breng je het watergebruik terug van ongeveer 12 liter per minuut naar 8 liter per minuut. In een huishouden waar vier mensen ieder elke dag 8 minuten douchen kan een waterbesparende douchekop een besparingen opleveren van 50. En dat zijn enkel de kosten voor het water; de besparing op gas komt daar nog eens overheen.

Spelen met de thermostaat

Ook op de verwaming van je woning kun je flink besparen. Wanneer je de thermostaat structureel één graadje lager zet dan je gewend bent, bespaar je ongeveer 7% op je stookkosten. In veel huishoudens betekent dat een besparing van meer dan 150 op jaarbasis. Daarnaast kun je besparen door de verwarming op tijd uit te zetten. Als je de thermostaat een uur voordat je naar bed gaat omlaag zet, merk je daar qua comfort niet of nauwelijks wat van, maar op je energierekening zul je wel degelijk een verschil merken.

Overstappen naar een andere energieleverancier

Ook overstappen naar een andere energieleverancier kan soms flink wat geld opleveren. De tarieven tussen de verschillende leveranciers kunnen nogal verschillen. Daarnaast zijn er diverse aanbieders die bij een overstap een korting aanbieden. Op de lange termijn is die korting misschien verwaarloosbaar (vaak vergelijkbaar met één maandelijks voorschotbedrag of minder), maar als je elke 1 of 2 jaar overstapt, kan dit toch behoorlijk wat geld schelen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Energie en geld besparen met spaarlampenEnergie en geld besparen met spaarlampenDe laatste jaren is de energieprijs meer dan verdubbeld. Veel mensen willen daarom besparen op hun energiegebruik. Een v…
Energiebesparingstips: verlichtingEnergiebesparingstips: verlichtingDe energieprijzen stijgen nog altijd. Het loont daarom energie te besparen. Verlichting is een grote kostenpost, een mog…

Reageer op het artikel "Besparen op energie: besparingen zonder investeringen"

Infoteur: Brempie
Laatste update: 18-03-2016
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Wonen
Special: Geld besparen
Schrijf mee!