InfoNu.nl > Huis en Tuin > Diversen > Investeren om energie te besparen

Investeren om energie te besparen

Investeren om energie te besparen Op uitgaven aan energie kunt u maandelijks veel geld besparen. Dit kunt u doen door te investeren in energiezuinige producten of door uw huis goed te isoleren. De laatste jaren worden wij vanuit de Overheid aangemoedigd om energiebezuinigende maatregelen te treffen. Dit bespaart ons in de portemonnee en het bespaart het milieu. Uw bijdrage aan een beter milieu is maar klein, maar alle beetjes helpen. In combinatie met een besparing van geld zijn wij graag bereid om ons te storten op het besparen van energie.

Maandelijkse vaste lasten

Elke maand moeten alle huishoudens voorschotten betalen aan het energiebedrijf. Dit is een bedrag dat sterk kan verschillen per gezin. Dit kan komen door de omvang van het gezin, maar dit wordt voor een groot deel veroorzaakt doordat er veel energie verloren gaat. Gemiddeld betaalt een Nederlands gezin maandelijks tussen de 200 en 250 aan voorschoten aan het energiebedrijf. Ze verbruiken jaarlijks 1550 kubieke meter gas en 3500 kilowattuur aan stroom. Door maatregelen te nemen kunnen deze kosten omlaag gebracht worden.

Isolatie van het huis

Een goed geïsoleerd huis verbruikt slechts 33 procent van het gas dat nodig is om een slecht geïsoleerd huis te verwarmen. Hierdoor wordt namelijk voorkomen dat warmte ontsnapt uit het huis. Een slecht geïsoleerd huis goed isoleren kan jaarlijks meer dan 900 euro besparen aan gas. Het isoleren van een dak kan voorkomen dat de warmte verdwijnt doordat het naar boven trekt.

Energiezuinige producten

Van de spaarlamp is inmiddels wel duidelijk dat het veel energie kan besparen. In het verleden waren deze nog duur in aanschaf, maar dat valt tegenwoordig wel mee. Dit spaart vooral energie op plaatsen waar het licht veel aan staat. Een lamp die buiten de hele nacht aan staat moet gewoon een spaarlamp zijn, anders bent u gewoon een dief van uw eigen portemonnee. Ook halogeenlampen zijn slecht voor het verbruik. Bij het aanschaffen van elektrische apparaten kunt u vooraf duidelijkheid krijgen over het verbruik van het apparaat. Al het witgoed heeft tegenwoordig een energielabel waaruit blijkt hoe zuinig het artikel is. Dit helpt u om een goede keuze te maken en het spoort de fabrikant aan om te letten op het energieverbruik.

Nieuwe cv ketel plaatsen

Een verouderde cv ketel die nog wel goed werkt, kunt u beter vervangen door een moderne en zuinige cv ketel. Dit is een investering die extra comfort geeft, maar vooral veel geld kan besparen. Door de verlaging van stookkosten kunt u de investering in een paar jaar terugverdienen. Een zuinige cv ketel kunt u al kopen voor slechts 600. Indien u bereidt bent om meer geld uit te geven kunt u nog meer geld besparen. Ook het huren van een nieuwe cv ketel kan een optie zijn. Hierover kunt u met uw energiebedrijf afspraken maken.

Verbruik van huishoudelijke apparaten

Vooral op grote energieverbruikende apparaten kunt u jaarlijks veel besparen. Sommige objecten in uw huis verbruiken meer dan dat u verwacht. De tegenwoordig populaire plasma televisie verbruikt veel meer dan de ouderwetse televisie. Ook een tropische aquarium kan een kostenpost zijn. In het artikel: Wat kost een huishoudelijk apparaat aan stroom? leest u hoeveel bepaalde apparaten verbruiken aan energie.
Gerelateerde artikelen
Gemakkelijk besparen op energiekostenGemakkelijk besparen op energiekostenMet stijgende energiekosten, kan het besparen van energie of in ieder geval het besparen op de kosten van energie een aa…
Besparen op energie: Waarmee haal je de grootste besparingenBesparen op energie: Waarmee haal je de grootste besparingenBesparen op energie kan je honderden tot zelfs duizenden euro's per jaar opleveren. Voor grote besparingen zijn wel flin…
Wat kost een huishoudelijk apparaat aan stroom?Wat kost een huishoudelijk apparaat aan stroom?Een laag stroomverbruik van apparaten wordt steeds belangrijker. Zuinige apparaten besparen namelijk in de portemonnee e…
Bronnen en referenties
  • Milieucentraal.nl

Reageer op het artikel "Investeren om energie te besparen"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 16-07-2009
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!