InfoNu.nl > Huis en Tuin > Producten > Zonnepanelen leasen is de oplossing

Zonnepanelen leasen is de oplossing

Zonnepanelen leasen is de oplossing Wij worden steeds milieubewuster, de auto’s worden steeds kleiner en zuiniger en de nadruk komt steeds meer te liggen op groene energie. Zonnepanelen plaatsen op uw huis kan op de lange duur veel geld besparen, maar de subsidieregeling is te ingewikkeld en slechts weinig Nederlanders maken er gebruik van. Wij kunnen het milieu minder belasten en geld besparen door zonnepanelen op het huis te plaatsen. Het probleem is echter nog dat het in gebruik nemen van de zonnepanelen duur is. De Overheid biedt subsidieregelingen, maar de regels zijn niet duidelijk en omslachtig. U kunt er subsidie voor krijgen, maar het potje kan ook net leeg zijn. In de Verenigde Staten zijn zonnepanelen een groot succes door er leasecontracten voor af te sluiten.

Wat is zonne-energie?

Deze techniek is voor het eerst toegepast in de ruimtevaart. In 1958 ging er een satelliet de lucht in die werd aangedreven door een aantal zonnepanelen. Energie opwekken met zonnepanelen wordt veel gebruikt in de vorm van rekenmachines en andere kleine energieverbruikende apparaten. Een zonnepaneel zet het zonlicht om in electriciteit. Een zonnepaneel zal in de landen waar het warmer is meer opleveren dan in Nederland, maar in ons land kan het de moeite lonen om ze te plaatsen.

Voordelen van zonne-energie?

Het grootste voordeel is dat het minder schade toebrengt aan het milieu, in vergelijking met energie uit steenkolen en aardgas. Er hoeft geen verbranding plaats te vinden van de brandstoffen, hetgeen broeikasgassen in de lucht brengt. Door gebruik te maken van zonne-energie kunt u uiteindelijk geld besparen.

Nadelen van zonne-energie?

Door de hoge prijs kan het echter wel tien jaar duren voordat u de investering terug kunt verdienen. Indien u geen subsidie van de Overheid ontvangt, kan het zelfs nog langer gaan duren. Een tweede nadeel in Nederland is het aantal zonuren. Zonnepanelen in een warm land zal zichzelf veel sneller terugverdienen, doordat de panelen daar meer energie opleveren.

Subsidieregeling voor zonnepanelen

De Overheid probeert het gebruik van zonnepanelen te stimuleren, maar ze laten nogal wat steken vallen. Het aanvragen van de subsidie is erg omslachtig en u loopt kans dat de subsidiepot net leeg is, op het moment dat u er aanspraak op wilt gaan maken. Zonder subsidie is het investeren in zonne-energie nog te duur. Om de kosten op te kunnen brengen kunt u een speciale lening afsluiten, maar dat gebeurt nog maar weinig.

Leasen van zonnepanelen

In de Verenigde Staten bestaat er een mogelijkheid om zonnepanelen te leasen. De consument sluit een leasecontract af met een vaste looptijd van twintig jaar tegen gelijkblijvende kosten. De energierekening daalt hierdoor, en de besparing zou dan groter moeten zijn dan de maandelijkse leasekosten. Op deze manier voelen de consumenten de besparing in hun portemonnee vanaf de eerste dag. Zodra de energieprijzen nog verder stijgen, zal de besparing nog hoger uitvallen. Het probleem is echter dat er een partij veel geld moet gaan investeren om deze manier van energiebesparing te gaan bekostigen.

Mogelijk ligt hier een mooie taak van de Overheid. Ze zullen in dat geval wel bereid moeten zijn om extra geld te investeren. Tot op heden hebben ze onvoldoende geld beschikbaar gesteld. De subsidieregeling is niet de oplossing.

Zie ook:
Wat kosten zonnepanelen
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Zonnepanelen leasen is de oplossing"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 07-09-2010
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Producten
Schrijf mee!